Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC70-06 med original dieselvärmare och tidur.
Funkar bra utom då det är kallare än ca -15 grader då den startar upp, går ett kort tag och sedan stänger av. Den verkar vara programmerad så att den testar 2 gånger innan den ger upp helt. Inga felkoder fås och Volvoverkstaden hittade heller inga felkoder vid senaste servicen. Som sagt om det är varmare än ca -15 så funkar den perfekt. Väldigt irriterande eftersom den strejkar då man behöver den som bäst...
Någon som vet vad orsaken till detta kan vara?
olson skrev:hur bra är batteriet?
Exakt, hade också problemet när bilen stod två dygn med värmaren på varje morgon, men vi körde inte bilen... Inga problem om man kör den, eller laddar batteriet då och då...
Hej du har troligtvis vatten i dieseltanken som bildar iskridtaller som gör det blir stopp i sugledingen från tanken till värmaren det problemet har jag själv haft värvaren gick bra när det var ca 10 grader men när det blev kallare fick den inget bränsle
Just de, batteriets kondition?? Samt att det finns tillräckligt med bränsle i tanken, annars slår värmaren av automatiskt. Detta kan du läsa mer om i instruktionsboken. Volvohandlaren kan felsöka hela värmaren, även under drift med VIDA, inte bara läsa felkoder. Få bara tag i en värmarintresserad person hos din Volvohandlare. Teorin med vatten borde visa sig tidigare än -10, tror jag.
hur går värmaren när den lägger går den och starta direkt igen ??
mina problem med vatten i dieslen började vid ca -10 unge fär blir stopp i sugleningen
ner i tanken i tankarmauren under höger baksäte den är bara ca 2mm invändigt
Tompak skrev:
olson skrev:hur bra är batteriet?
Exakt, hade också problemet när bilen stod två dygn med värmaren på varje morgon, men vi körde inte bilen... Inga problem om man kör den, eller laddar batteriet då och då...
Batteriet är helt OK, startar utam problem ned till -30 grader
joakim__ skrev:hur går värmaren när den lägger går den och starta direkt igen ??
mina problem med vatten i dieslen började vid ca -10 unge fär blir stopp i sugleningen
ner i tanken i tankarmauren under höger baksäte den är bara ca 2mm invändigt
Tack Joakim, det låter intressant. Men borde inte detta ge problem redan något under 0 grader? Om Du hade vatten i tanken gav inte detta även problem med motorn? Löste Du problemet med att dränera tanken?
Agneo skrev:Min kompis hade samma problem och hans problem försvann först då han bytte tempgivaren som sitter skruvad i sidan på diesevärmaren! Först då fick han den att starta under -10 grader
Tack för tipset! Vet Du vilken funktion denna tempgivare skall ha? Min värmare startar upp men stannar efter någon minut, sedan verkar den testa igen men stannar åter. Om det är varmare än ca-10 till -15 går den hur bra som helst. Har svårt att se kopplingen till tempgivaren, men man vet ju aldrig.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]