Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Är dina slangar bra behöver du inte plocka av oken, tryck ut kolven genom att "bromsa" ut den. ta ett ok i taget. Luftnippeln måste vara öppen för att få in kolven igen. När du fått ut kolven låter du pedalen vara nertryckt en liten bit med hjälp av en brädbit eller något, då rinner inte bromsvätskan ut :wink:
av *pettson*
Eftersom ingen renoveringsvana finns eller nån direkt annan mekvana så föreslår jag att biltema passeras för inköp av bromsok istället, då handlar insatsen om 699kr per sida och allt fungerar från början. Oken har inte fått nån dålig kritik.
Att packa om sina ok när man inte vet vad man gör exakt är ingen höjdare. Att polera kolvarna utan att minst montera nya tätningar och dammskydd är att göra sej en otjänst, det finns ju en anledning till att dom kärvar från början, det beror ALDRIG på att man bromsar för lite, det beror på att dammskyddet inte håller tätt. Eftersom kolven pressats in en gång är det garanterat sår i tätningen som kommer att läcka när man polerat av kolven, även om vi pratar om microläckor.
Det är ändå säkerhet inblandat när bromsar är huvudämnet.
Det är inte så att jag tycker personligen att man ska skippa att renovera ok i allmänhet, tvärtom ju mer man kan renovera ju bättre är det. Men det kräver sin teknik och verktyg och framförallt att man vet vad man gör. Det kräver också att man löper linan ut och renoverar komplett för annars är det egentligen bara meningslöst.
av Nabokov
Tack för all konstruktiv input! :D Det är kul att komma till ett forum där folk är så hjälpsamma och inte idiotförklarar en bara man ställer en fråga, som på så många andra ställen på nätet.

Har nu bestämt mig för att ytterligare en gång motionera oket här hemma och försöka smörja med bromsvätska efter bästa förmåga. För det verkar vara bromsvätska som de flesta tror på om jag förstått det hela rätt? Okfett som en del talar om - är det samma som "plastfettet" till styrpinnarna? Det har jag också hemma.

Inser att detta inte kommer att "laga" problemet men hoppas kunna köpa mig lite tid till snön och isen försvinner därute (har inte tillgång till garage för tillfället) och att jag då kan byta ok och skivor. Ger inte "motioneringen" tillräckligt för tillfället (vilket jag tror då det verkligen bara är marginell anliggning för tillfället efter den förra uppsmorningen och "motioneringen" för ett par dagar sedan. Är nere på vanliga förbrukningen, den rullar som vanligt och endast vänster skiva blir lite varmare än höger och inte hela fälgen som innan) så byter jag till ett nytt ok nu och sen skivor och klossar senare i vår när det är mekarvänligare ute.
Användarvisningsbild
av haggen
Då jag bytte bromsskivor för två år sedan passade jag på att smörja cylindrarna med silikon. Jag lyfte lätt på gummipackningen och sprayade in. Idag, två år senare, passade jag på att inspektera gummipackningarna, som såg fina ut och cylindrarna löpte fint.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]