Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kpn
Hej.
Går i tankarna att köpa en Volvo xc70 (med nya karossen -01)
Ni som kanske har en ,vad skall man tänka på så att man inte drar en nitlott när man köpt den?
Vilka svagheter har dom?
Skall ha en bensinare hade jag tänkt mig.men vilket är att föredra ,Automat eller manuell? Hur är Volvos automater och 4 hjuldrift efter en massa mil?
Det finns ju ett flertal xc 70 på Blocket.se som har rullat närmare 30 000 mil eller mera, skall man köpa en sån och går den att sälja för egen del om ett par år tro?
Tacksam för svar eller tips om billig xc70.
Meila gärna:
[email protected]
Användarvisningsbild
av Alucinor
Kolla bara att 4-hjulsdriften fungerar. En hylsa till vinkelväxeln är i regel den svagaste länken.
Om du ska köpa automat - Kolla att den växlar mjukt och fint utan att slira på växlarna. Kolla också att oljan ser bra ut i vxl-lådan (finns oljesticka).
Lyssna noggrant om det klonkar/kluckar/låter från framvagnen när du provkör. Fjäderbenslager, Fjäderbensbussning, Krängningshämmarstag och spindelleder är delar som brukar ta slut förr eller senare. Även missljud från hjullager ska du lyssna efter.
Gasspjället är nåt som strular på årsmodeller innan 2003. Kolla om spjället har en gul eller vit lapp på undersidan med hjälp av tex en liten spegel. Den gula är uppgraderad och färre problem med.
I övrigt kolla på sånt man kollar på alla begagnade bilar.
En välskött långmilare med dokumentation på att all service är gjord borde inte vara några problem. Finns ju hur många V70 som helst som går som taxibilar med MÅNGA mil på mätaren.
av Andis
Har den nivomat dämpare kolla när dom är bytta, går på 10000 kr att köpa som reservdel för 2st till bakvagnen fins inte pirat dämpare heller som passar, utan att bygga om till utan nivomat om den har såna. Men väldigt skönna att åka med.

Automaterna verkar vara slitstarka byggen, har hört några som haft lite problem med konstiga växlingar som efter oljebyte försvunnit helt. Min med hade lite konstiga växlingar precis när jag köpte den vid 15000 mil utan oljebyte i lådan vart helt bra efter olje byte.

Lång milare är det ju som vanligt med tyvärr, svåra att sälja hur bra skick det än är på dom, finns ju allt för många backade bilar som spridit skräck att en bil rassar efter 20000 mil på mättaren när dom i verkligheten kanske har rullat 40000-50000 mil men tillbaka backade mättare.

Trivs bra med min.
Lycka till med köpet
Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Den första 2001 hade väl fortfarande visco-skit 4-hjulsdriften. Haldex kom väl 02. Någon annan får verifiera detta, men håll dig ifrån 01. Varför bensinare? Priset? Hur långt kör du? Xc70 är en tung och ganska törstig pjäs. Viktigaste delarna är redan nämnda. Kolla 4-hjulsdriften och det är lätt nu vintertid. Automaterna är ok men jag skulle spola lådan om jag köpte en med aut.
av KristofferL
Haldex kom -03.. Det är slitstarka bilar. Kompisens pappas har gått 56 Tusen mil det är en -02 den funkar hur fint som helst inga stora kosnader. Det du ska kolla att den är servad som den ska så rullar den många mil.
av MrWalker
Jag har en -01 som går på bensin och har rullat 12 000 mil - är grymt nöjd.
Allt snack om visco/haldex gjorde mig orolig i början men efter att ha kört bilen ett år är jag helt lugn på den punkten. AWDn fungerar grymt bra. Det kanske är sämre i teorin med visco men jag har i alla fall inte lidit av det alls. Det enda negativa jag har att säga om bilen är i så fall förbrukningen som är i högsta laget. Jag snittar ca 1,15 i blandad körning och då är jag ändå snäll mot pedalen.
Jag tycker att du ska köpa en 01, du får oerhört mycket bil för pengarna.
av Andis
Om du köper en med Visco, gör så att du växlar framhjulen bak och bakhjulen fram när du byter mellan sommar och vinterdäck så du slitter dom jämnt då ska enligt dom som jag prata med när jag köpte min även viscon hålla bra.

Gör så på min med haldex också även om det sägs att det inte behövs på haldex bilarna.

Vi har haft andra bilar med visco i familjen och det har fungerat på dom så varför skulle Volvo mislyckats helt med det. men det har ju sålts betydligt mer Volvos här så tror det är därför det ser ut som många rasat, fast i det stora hela är det inte så många som rasat.

Om jag mins helt rätt så kom Haldexen på bilarna tilverkade efter månad 6, 2003 tror alla Haldex bilarna även har 2,5 T eller Diesel motor, har inte sett någon Haldex xc70 med 2,4T.

Bensinförbrukning 2,5T normal körning med mycket stadstrafik och kö som det är i stockholm, somartid 1,05 till 1,1, vintertid 1,2 till 1,3. Mer landsvägsbetonad körning eller normal körning utan kö drar ner den till 0,9- 1,0 i snitt sommartid.
Visst inte snålast bilarna kanske men dom rör på sig och går lätt och utan att det känns som motorn behöver jobba mycket för att driva den framåt.

Grymt bra vinterbil måste säga att jag tycker den ligger bland dom bästa jag kört när det gäller väggrepp i dåligt väder, samt bra värme i kupen, men det drar lite extra med bränsle när det är kalt märks direkt när det blir varamre ute att den minskar förbrukningen direkt.

Mvh
Andis
av henrikjohansson82
Tja!

Jag har en 2,5T automat 2004 som gått 13800 mil, hylsan till fyrhjulsdriften har pajjat nu, hjullagren bak höll 10000 mil, i övrigt är det den helt klart skönaste bil jag haft!

Den känns som ett skepp, flyter fram och gott om Power!

Köp köp!

//Henrik
av llesrof
Kan skriva under på att det är en skön bil. Jag har en nollsexa så den har haldex med den uppdaterade förspänningen. Modellen med visko har jag aldrig provat men de flesta som klagar på den är sådana som inte själva haft någon. Det är en trivsam bil och det känns avstressande att köra den. Den är så osportig den kan bli och då lägger man sig till med en lite mer avslappnad körstil.
av kpn
Tack för alla svar och tipps:) :D
En sak har jag kommit på iallafall och det är det att om det står V70 XC på bakluckan så är det Visko-koppling
men står det xc70 på luckan där bak så är det haldex.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]