- ons 29 dec 2010, 13:49
#481910
Hej!
Har en V70 -00 2.4. Märkte att vänster framhjul (fälg och bromsskiva) var varmt häromdagen när andra sidan var kall - anliggande bromsar. Plockade ner ok och klossar, slipade och gjorde rent samt smorde styrpinnarna med avsett fett samt kopparpasta där klossarna glider. "Motionerade" sen in och ut kolven på oket ett par gånger men smorde inte då jag var osäker på om jag hade rätt sorts smörjmedel (har läst diskussionerna här). Monterade ihop - allt löper nu ok.
Efter provkörning och provbromsningar var vänster fram varmare än höger - dock bara marginellt. Antar att jag köpt mig lite tid.
Misstänker dock att jag måste byta oket snart - tyckte det var trögt att få in kolven (trögare än när jag gjort motsvarande på min tidigare bil - MB 190.
Och till frågorna: Skulle ni byta ok redan nu eller vänta tills det blir "för varmt igen"?. Skivorna skall bytas snart ändå - nästan slut Jag har aldrig bytt ok på volvo men verkar enkelt enl haynes. Hur är det att lufta systemet på v70 - har haft en del mardrömsproblem med MBn som bara löste sig med övertryck mm. Torde det räcka att ta bort det gamla oket och täppa igen - sätta på ett nytt och lufta på gammalt klassiskt sätt? Jag behöver väl inte tömma hela systemet/kretsen? Och det räcker väl att byta detta oket - behövs väl ej bytas i par.
Och slutligen - är skruvats ok bra? Har en bit till biltema....
Mvh Max
Har en V70 -00 2.4. Märkte att vänster framhjul (fälg och bromsskiva) var varmt häromdagen när andra sidan var kall - anliggande bromsar. Plockade ner ok och klossar, slipade och gjorde rent samt smorde styrpinnarna med avsett fett samt kopparpasta där klossarna glider. "Motionerade" sen in och ut kolven på oket ett par gånger men smorde inte då jag var osäker på om jag hade rätt sorts smörjmedel (har läst diskussionerna här). Monterade ihop - allt löper nu ok.
Efter provkörning och provbromsningar var vänster fram varmare än höger - dock bara marginellt. Antar att jag köpt mig lite tid.
Misstänker dock att jag måste byta oket snart - tyckte det var trögt att få in kolven (trögare än när jag gjort motsvarande på min tidigare bil - MB 190.
Och till frågorna: Skulle ni byta ok redan nu eller vänta tills det blir "för varmt igen"?. Skivorna skall bytas snart ändå - nästan slut Jag har aldrig bytt ok på volvo men verkar enkelt enl haynes. Hur är det att lufta systemet på v70 - har haft en del mardrömsproblem med MBn som bara löste sig med övertryck mm. Torde det räcka att ta bort det gamla oket och täppa igen - sätta på ett nytt och lufta på gammalt klassiskt sätt? Jag behöver väl inte tömma hela systemet/kretsen? Och det räcker väl att byta detta oket - behövs väl ej bytas i par.
Och slutligen - är skruvats ok bra? Har en bit till biltema....
Mvh Max