...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Tror lätt att detta kan bli en politisk diskution, men jag skulle istället vilja filosofera lite kring varför det är på detta viset med avsaknaden av folks hjälpsamhet, och min teori är att vi i Sverige allt för sällan (tack för det egentligen) drabbas av den typen av katastrofer som drabbar många andra länder, katastrofer som gör att människor måste samarbeta och hjälpa varandra för att överleva.
Våran totala frihet från dessa katastrofer har gjort många (de flesta!?) svenskar till ensamvargar som bara ser om sitt eget och skiter i andra så långt det går.
Så känner jag ofta att folk tänker...
av *pettson*
Snarare folks totala önskan om att inte behöva tänka och ta ansvar. En svägerska körde av vägen julafton på en liten väg. Ingen allvarlig olycka. Hon hade med spade och lina. Gör klart allt så att om nån kommer så är det bara att koppla för. Det kommer totalt 6 bilar..
1 av dessa 6 stannar kör ned rutan och säger:.. jag ser inte riktigt vad jag kan hjälpa till med? Sen drar han upp rutan innan hon hinner svara och åker.
Vansinnesarg efter detta ringde hon efter hjälp som nu åkte 3 mil... för att dra upp henne.
Efter många år inser jag att det finns ett antal problem som måste lösas om vi ska få till det på våra vägar..

1/ Få vet överhuvudtaget hur en bogserlina ska användas.
2/ Ännu färre äger en egen bogserlina
3/ Ytterligare färre har en susning om var man kopplar linan på sin egna bil.
4/ Stor del av bilister tror att bilen tar skada av att hjälpa till och dra upp nån ur diket. Antingen i form av lackskador, långsiktiga kaross skador eller förstörd växellåda och eller koppling. För att inte tala om att däcken blir utslitna på en sekund.
Samma problem med teori och utförande gör att ingen kommer att stanna med startkablarna heller när man är i nöd.
Det är ingen som direkt vet att ha såna, eller för den delen vet var dom ska kopplas. Eller hur dom ska kopplas upp.
Ingen tänker heller lära sej detta. Man anser att det är för djup information som inte en bilist behöver kunna själv. Det är sånt man tror kräver en utbildning. Detta till trots att det faktiskt ingår i allmän kunskap för att få inneha ett körkort av klass B.

Detta ihop med den vardagliga sistaminuten stressen gör att attityden sköt dej själv och skit i andra är den vanligaste.
av llesrof
Pettson... jag vet inte vad som är värst... de personer du beskriver eller att det finns folk som tror att andra tänker så. Jag håller inte med om att den trista "sköt dig själv och skit i andra"-attityden råder. Jag tror att det finns andra orsaker.

- Stress: ja, man har helt enkelt inte tid att hjälpa någon. Det kan finnas många orsaker till att man inte hinner även om man velat hjälpa till. Det har inget med taskig attityd att göra. Det är en realitet att man måste prioritera sina egna intressen ibland. Sedan finns det naturligtvis undantag när det handlar om liv och död, men det känns inte som att det är det vi snackar om.

- Rädsla: vet man vem man hjälper? Vet man vad man blir indragen i? Är det verkligen bättre att göra något och göra fel än att inte göra något alls? Det kan skapa en osäkerhet hos många även om de vill hjälpa till. Inte heller detta har med taskig attityd att göra.

- Okunskap: många vet helt enkelt inte hur de skall göra. Åter igen, är det bättre att göra något fel än att inte göra något alls? För dig och de flesta andra bilentusiaster är det självklart hur man drar upp en bil i diket eller hur man kopplar startkablar, men inte för många andra. VIsst, man fick kanske lära sig detta på körskolan, men om man inte gjort det sedan dess och det är 20 år sedan man tog sitt körkort så kan man ju ha glömt en hel del. I alla fall om man som de flesta ser bilen som ett nödvändigt ont som kostar en jävla massa pengar och som man bara transporterar arslet.
Användarvisningsbild
av Carina
Tror inte jag håller med i resonemanget faktiskt. Det Pettsson säger stämmer faktiskt till en viss del
Att skylla på att man inte hinner.... det anser jag är kvalificerat skitsnack
Att inte hinna hjälpa nån som råkat ut för dikeskörning,krock,eller vad det nu är...låter helt otroligt..
Vänd på det... du kanar ner i diket, krockar... får haveri och du ser bil efter bil passera... ingen stannar för att hjälpa dej... reaktion på det?

Sen visst... man vet inte vem man hjälper... hur man hjälper.... som i dotterns fall... där behövde hon bara nån som var där..
Men skulle fallet vara så att nån är skadad... den personen behöver hjälp att larma..kanske behöver hjälp att komma ur bilen...
Alla kan hjälpa till på något sätt...
Ett exempel som hände för några år sen:
2 moppar kom körandes utanför här och en går omkull..
Ingen av killarna hade hjälm
Moppen slungas in på gräsmattan och killen krossar skallen. Han dog på plats..
Den andra killen hamnar i chock och istället för att larma ringer han.... hem..
Då kunde man hjälpa till att larma, ta hand om den chockade killen och invänta ambulans.
Klart man känner sig hjälplös, men killen var grymt tacksam efter detta då som han sa "nån fanns där"

Så vi stressade människor ska nog tänka om.... ring jobbet och säg att man blir försenad istället för att se på och blicka bak i backspegeln..
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof:
Det är lätt att moralpredika mot det du säger, men jag ska försöka hålla det lågt.
Är man för stressad för att hinna stanna om det skett en olycka så måste det vara något fel i grunden som gör att man ska "ta igen tiden i bilen"..
Säger inte att jag inte kört för fort för att jag varit stressad, men det skulle ALDRIG falla mig in att hinna fram till ett möte eller ett flyg på bekostnad av någon annan människas hälsa.

Sen som Carina säger, att hjälpa till betyder ju inte att man stannar å opererar någon som skadats eller byter kamrem på bilen åt dom, det betyder allt som oftast att man bara behöver finnas till hands!
Att vara en samlad person som kan ringa 112, eller bara se till att den/de som varit med om olyckan inte gör nåtot dumt av ren chock (går ut i gatan eller försöker åka iväg i sin krockade bil tex)..
Jag ser det som en självklarhet att hjälpa en människa som har varit inblandad i en olycka!

Men, kommer någon fram till mig på en parkering och undrar om jag kan hjälpa till med starthjälp (startkablar) så svarar jag nej, och har inte dåligt samvete över det. Jag köper nya bilar bl.a för att jag ska slippa det krånglet själv. Tycker andra att det är dåligt och egoistiskt så fine by me...
Användarvisningsbild
av Carina
Förlåt, men det var dummaste jag hört!!!!
Du köper nya bilar för att det finns/är en garanti att dom alltid startar och aldrig krånglar??

Jag är helt värdelös på det där med startkablar då jag har en enorm respekt för el, men kan jag ställa upp med ett par startkablar gör jag det..

Startkablar och bogerslina i bilen är lika självklart som att ha bensin i tanken...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Carina skrev:Förlåt, men det var dummaste jag hört!!!!
Du köper nya bilar för att det finns/är en garanti att dom alltid startar och aldrig krånglar??

Jag är helt värdelös på det där med startkablar då jag har en enorm respekt för el, men kan jag ställa upp med ett par startkablar gör jag det..

Startkablar och bogerslina i bilen är lika självklart som att ha bensin i tanken...
Kan inte annat än hålla med dig..
Jag sa att tycker andra att det är dåligt och egoistiskt så fine by me! :wink:

Jag hjälper gärna till att dom kommer där ifrån. Men bogserlina eller startkablar äger jag inte ens och kommer inte köpa (eller använda) det heller.

Skulle mina egna bilar krångla ringer jag Volvo assistans.
Användarvisningsbild
av vetten
XC90_Executive skrev:Jag sa att tycker andra att det är dåligt och egoistiskt så fine by me! :wink:

Jag hjälper gärna till att dom kommer där ifrån. Men bogserlina eller startkablar äger jag inte ens och kommer inte köpa (eller använda) det heller.

Skulle mina egna bilar krångla ringer jag Volvo assistans.
Stackare :roll:
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]