Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henkeboy
Hej,

Jag har en volvo V70 R AWD -98. Nu är det så att när jag övertog bilen var kardanaxeln bortkopplad för att den bara skulle driva på framhjulen. Dessvärre vet jag inte om det är något mer som är gjort vid bortplockningen av axeln. Det jag undrar är om någon har någon erfarenhet av det här och vet vad som mer kan vara gjort för att få bilen till en FWD och hur man i så fall kollar om detta är gjort. Undrar annars om det bara är att skruva på kardanaxeln igen för att få AWD eller om det är något man bör tänka på.

Sist undrar jag vad fördelarna är med FWD tillskillnad mot AWD? Drar det mindre, håller AWD dåligt och är det risk för ett det ska gå sönder eller vad är anledningen??

MVH Henrik
Användarvisningsbild
av ketto
Bästa är ju att sätta dit kardan och känna efter hur de är! Såvida inte stödlagret på kardanen har gjort sitt! Bara kolla på gummit om de har släppt nånstans!

Annars provkör bilen me kardan på!

Nu finns de ju snö ute och de är ett perfekt tillfälle att testa AWD:n!
av henkeboy
Har varit ute och kollat och tyckte kardan såg bra ut. Är det något man bör tänka på när man monterar på den, är det något som kan gå riktigt fel eller är det bara att skruva på och testa?

Räcker det med sunt förnuft eller bör man lämna in den till verkstad?
Användarvisningsbild
av ketto
bara bulta dit! Tänk på att den måste sitta åt ett visst håll! Om knutkorset ska peka bakåt eller framåt, 99% säker på att den ska sitta framåt och stödlagret bakåt! Du märker hur ja menar!

Kan bli vibrationer i bilen oxå av kardan, de gäller att hitta rätt ställe där den satt från början innan den togs bort! Föregående ägare har troligtvis inte märkt upp nåt!
av henkeboy
Har idag monterat på kardanen. Lät lite mer än vanligt när man körde men inga missljud. Kändes i övrigt väldigt bra och gjorde stor skillnad mot innan.

Har rätt slitna vinterdäck, det är många som skriver att det är risk att det går varmt och går sönder. Finns det någon möjligthet och hålla uppsikt över detta, eller något man ska vara vaksam på? Är det i övrigt något man bör kontrollera med AWD speciellt nu när den varit urkopplad ett bra tag?
Användarvisningsbild
av ketto
håll koll på mönsterdjupet! Max diff mellan fram och bak 2-3 mm
Ja missade de och de resulterade me att viscokopplingen gick sönder! En dyr sak ny. Halva priset på skroten ~6000 kr

Oftast är hylsan och vinkelväxeln den svaga länken i AWD:n

Har du provat att spinna me bilen? Både framåt och bakåt?

Backa gärna och sväng fullt åt nåt håll, är nåt trasigt brukar de smälla nånstans!
av Henke3
Bästa däcken fram underlättar livet för vinkelväxeln på en bil med viscokoppling.

Har du kollat oljenivån i vinkelväxeln? Skall vara några millimeter under påfyllningspluggen.
man fyller på tils det börjar rinna ut, sen suger man ut 1dl.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]