- mån 27 dec 2010, 12:34
Jag tror istället det isar någonstans i insuget, det kan ju tom. frysa vid någon plusgrad eftersom man sänker lufttrycket när motorn suger i sej luft. Luften innehåller ofta en del fukt. Vi hade tex. på juldagen dimma fast det var -15grader. Bildades en 10mm tjock ishinna fram på bilen efter 7 mil. När så motorn stannar och man tror man har is i tanken. Vad gör många då? jo häller sprit i tanken. Under tiden har motorns värme spridit sej och tinat ispluggen i insuget och man tror man fixat problemet. Men vad man istället gjort är att man hällt vatten i tanken, t sprit eller vad det nu kallas innehåller nämligen en del vatten. (T sprit gör det ivf. vet inte om alla tillsatser gör det)
Fred skrev:Det är inte kostnaden som är grejjen. När man kör så sjunker nivån i tanken och ersätts med luft, den luften innehåller fukt. När man sedan har tömt tanken ett antal ggr så finns det i teorin vatten i tanken. Jag fattar bara inte den teorin. Vattnet borde väl teoretiskt lägga sej i botten av tanken eftersom vattnet är tyngre än bensin/diesel, eller? det borde ju då sugas in och förbrännas alt. fastna i filtret.midnight skrev:...alla kanske inte har råd och möjlighet att hålla tanken fylld för jämnan :roll:Den logiken förstår jag inte... :roll: Det kostar väl inte mer pengar att tanka från halvfull till full än vad det gör från tom till halvfull...?
Jag har dock full förståelse för att man inte alltid har pengar att fylla en tom tank till full då jag i min ungdom ofta bara bara hade råd att tanka för en hundring åt gången. Men om man planerar så kan man ju faktiskt alltid se till att tanken aldrig går under halv, eller 3/4 om man så vill, för att undvika kondens under vinterhalvåret. :)
Mvh
/Fred
Jag tror istället det isar någonstans i insuget, det kan ju tom. frysa vid någon plusgrad eftersom man sänker lufttrycket när motorn suger i sej luft. Luften innehåller ofta en del fukt. Vi hade tex. på juldagen dimma fast det var -15grader. Bildades en 10mm tjock ishinna fram på bilen efter 7 mil. När så motorn stannar och man tror man har is i tanken. Vad gör många då? jo häller sprit i tanken. Under tiden har motorns värme spridit sej och tinat ispluggen i insuget och man tror man fixat problemet. Men vad man istället gjort är att man hällt vatten i tanken, t sprit eller vad det nu kallas innehåller nämligen en del vatten. (T sprit gör det ivf. vet inte om alla tillsatser gör det)
Kör svenskt eller gå!
- By Lövet