Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HenkeL
Hej igen forumet!

Körde idag mellan Malmö och Halmstad, och precis när jag kom fram till Halmstad och körde av motorvägen och stannade vid en korsning upptäckte jag att bilen lät skumt. Det skrapade lite nånstans underifrån när jag rullade framåt. Det verkar inte vara motor, för det låter inget när jag varvar den stillaståendes.

Körde till ICA nu precis, för att handla och lyssna efter missljudet, och det blev värre och värre hela tiden. Det låter enligt mig som om en broms är helt förstörd och ligger och tar emot på nåt ställe, men det blir bättre ibland, och speciellt i kurvor. Det verkar inte heller vara bakbromsarna, då det lät även om jag ryckte i handbromsen. Vad tror ni det kan vara? Kan en skiva spricka såhär 20 år efter tillverkning? Syntes dock inte om nån skiva var sprucken, men det lät som det skulle kunna vara det kanske. Vad kan det annars vara? Växellådan? Testade inte så mycket, men kunde inte riktigt höra ljudet när jag backade. Bilen är nyligen servad hos en märkesverkstad, och då tittade de speciellt på bromsarna och konstaterade att de var rätt slitna, speciellt skivorna, och att jag skulle försöka byta det vid nästa service till sommaren. Tycker kanske att om nu bromsarna var så jävla dåliga att de skapar problem bara en dryg månad efter servicen, borde servicekillarna kanske bytt dem ist för att rekommendera mig ett byte i framtiden, då jag specifikt bad om att få dem bytta vid större felaktigheter.

Vad tror ni experter? Kan kardanaxeln framkalla liknande ljud? När ljudet uppstår känns det i bilen, så det är definitivt något på drivlinan och ingen fladdrande plåt under bilen eller liknande, som jag först misstänkte.

Det gäller en manuell 5vxl 244GL från 1990, med knappt 13K mil på mätaren, och som enligt Volvoverkstaden som servade den var i sällsynt bra skick. Tycker inte det borde vara något allvarligt fel, men man vet ju aldrig :(
Det där låter som det skulle kunna vara ett hjullager är jag rädd. Du får hissa bilen så att du kan kolla hjulen. Håll hjulen Kl 12 och Kl 6 och rucka på dom. Ett annat sätt är att snurra på hjulet och hålla en hand helt lätt på fjädern, om fjädern vibrerar så är det något galet med lagret.

Mvh GK
Tusen tack! Det låter ju ganska troligt ja. Är det dyrt att få bytt på en verkstad? Såg att Skruvat har en sats för 250kr/st... vad kan det ta på en verkstad med Volvofolk, en timme?
HenkeL skrev:Tusen tack! Det låter ju ganska troligt ja. Är det dyrt att få bytt på en verkstad? Såg att Skruvat har en sats för 250kr/st... vad kan det ta på en verkstad med Volvofolk, en timme?
Du kan ju höra vad dom tar på Volvo och sedan se om du kan hitta en seriös småverkstad som kan ge ett bättre pris.

Mvh GK
rd350 skrev:Stödlagret till kardanen kan ha släppt, det låter ett par snäpp värre än hjullager!! Dock billigt att åtgärda.
Inte heller helt dum idé, tack! Besiktningsgubben tyckte jag skulle byta nån gummigrej runt stödlagret till den under kommande sommar. Den kanske gav upp redan nu?

Fan, får nog försöka fixa nån akut-tid hos nån verkstad i närheten imorgon. Behöver ju bilen till nyår ??:-/
Om vi antar att det rör sig om antingen ett trasigt hjullager eller ett kasst stödlager, går det att köra bilen 10 min till verkstad utan att nåt allvarligare fel uppstår? Typ att kardanen kan fastna eller nåt? Känns lite dyrt att bli bärgad :(
Det kan ju faktiskt vara bromsbeläggen, när de tar helt slut så skrapar det som sjutton när det blir metall mot metall. Jag ser att du skrivit att de kollat, men de kanske bara kollade ena sidan och det är slut på andra sidan.
Utan att spekulera i något fel, så vill jag förklara hur det kan vara med bromsbeläggen. När du trycker på bromspedalen så pressar ju beläggen mot skivan, men när du släpper upp pedalen så finns det ingen returfjäder eller något annat i oken eller beläggen. Så dom rör sig bara tillbaka det lilla som dom "studsar" av sin egen och bromsskivans "inneboende" motkraft, så det kan handla om bara någon hundradels millimeter i extremfall. I praktiken kanske det blir lite mer eftersom skivorna blir varma och utvidgar sig något. När dom sedan kyls av ökas avståndet något lite mellan belägg och skivor. Men det handlar hela tiden om väldigt små mått, så i teorin kan ett belägg "skramla och röra" på sig så mycket att det ligger emot och hörs.

Jag vill också ta upp en annan sak som kan vara orsak till konstiga oljud. Det kanske inte är just ditt fel i nuläget, men kan vara bra att känna till. Dåliga motorgummikuddar kan göra att avgasrör och annat skramlar och rör på sig mer än det normalt skall göra. Då kan saker som normalt skulle ha suttit helt fritt ligga emot och skapa oljud och vibrationer.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]