Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Farthållaren (ej adaptiv) i min nya Volvo V70 2,5FT fungerar inte i hastigheter under 67 km/h. Enligt instruktionsboken fungerar den inte under 30 km/h så det är ju en bit kvar från 67 km/h...

Gör jag något fel eller är det service som gäller?
På den adaptiva varianten går det inte att köra långsamt med farthållare om för hög växel ligger i, då gäller det att växla ned och då går det att ställa in farthållaren på låga hastigheter, kanske något liknande på den icke-adaptiva varianten?
164E skrev:På den adaptiva varianten går det inte att köra långsamt med farthållare om för hög växel ligger i, då gäller det att växla ned och då går det att ställa in farthållaren på låga hastigheter, kanske något liknande på den icke-adaptiva varianten?
Ja... jag är ganska övertygad att det kommer att funka om du växlar ner 1 växel.
Variosboy skrev:På min (visserligen en Diesel) så är det omöjligt att aktivera farthållaren under 54Km/h på sjätte växeln..
:D Den är ju inte "körbar" på 6:an i de hastigheterna, så det är 4 alt 5 som gäller.
Så det är som flera skriver att bara växla ned så du får ett varvtal som passar för hastigheten. Men du kan lura den om du ska envisas att köra på "olämpligt" låga varvtal genom att gasa upp till högre hastighet, låsa farthållaren och sedan sänka hastigheten med minusknappen. Men jag tycker inte att bilarna är så trevliga under 1200varv, åtminstone inte dieslarna.
AndS skrev:
Variosboy skrev:På min (visserligen en Diesel) så är det omöjligt att aktivera farthållaren under 54Km/h på sjätte växeln..
:D Den är ju inte "körbar" på 6:an i de hastigheterna, så det är 4 alt 5 som gäller.
Så det är som flera skriver att bara växla ned så du får ett varvtal som passar för hastigheten. Men du kan lura den om du ska envisas att köra på "olämpligt" låga varvtal genom att gasa upp till högre hastighet, låsa farthållaren och sedan sänka hastigheten med minusknappen. Men jag tycker inte att bilarna är så trevliga under 1200varv, åtminstone inte dieslarna.
Nä, man åker ju inte på sexan i 50 när det lutar minsta uppåt.
Har en svag nedförsback när jag åker till jobbet som det är först 70 i, sen 50 förbi en ridskola och en 70 igen, och det funkar så fint så att bara släppa avgasen å sen gasa upp i 70 igen utan att växla ner..

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]