Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

opA skrev:
viktore skrev: Du kan inte(och har inte kunnat) avaktivera DSTCpå någon Volvo under många år, undantaget R-modellerna
Vet inte om det har besvarats innan men jag kan stänga av DSTC på min V50 -06. Har en knapp vid växelspaken som man trycker på och så står det i displayen att "DSTC är avstängt/avaktiverat" eller liknande.
Jo, jag med, men saken är den att det inte riktigt är avstängt.../PH
perhall skrev:Jo, jag med, men saken är den att det inte riktigt är avstängt.../PH
Så sant.. såg detta nu med. Står i instruktionsboken att den bara blir reducerad ! :)
kave skrev:Lite märkligt att det inte går att få fram. Jag har inte hittat något jättebra sätt att stänga av DSTC helt (mer än när man sladdar genom djup snö så ABS sensorerna blockeras. Då står det "DSTC tillfälligt avaktiverat" och då går det som hejsan.
Dock måste jag säga att de avstängning som ändå gick att göra tidigare var bra mycket bättre än VAG koncernen där man helr dödar motorn i 4 sekunder efter minsta hjulspinn.

Frågan är när vi bilägare ska börja kräva tillbaka kontrollen av våra bilar.
Själv kommer jag vid nästa nybilsköp kräva att man ger mig ett val att helt få bort DSTC. Annars blir det annat fabrikat i fortsättningen. Som vanligt i affärer är det det enda påtrycksmedel man har. När väl bilen är inköpt är det inte lätt att komma med krav.

Vidare hade det varit intressant att få en sk Haldex Performance Part så man kan ställa in drivingen mot mer bakhjulsdrift. Tydligen har Volvo legat på Haldex stenhårt att inte släppa en sådan produkt för Volvobilarna pga av problem med hållbarhet.
Jag håller med Dig. Exempelvis Subaru har väl lyssnat lite på detta och producerat modeller som tillåter lite mer egen kontroll så att säga. Volvo tror jag under senare år fokuserar på det som mäts, dvs antalet olyckor, och jag är ganska övertygad om att ett system som aldrig går att koppla ur leder till färre incidenter och därmed bättre ranking i säker-bil-statistiken.

Men om det nu visar sig att DSTC går att stänga av (antispinn) även på MY11 så då skulle jag säga att dessa bilar kan bli riktigt vassa i konkurrensen. Anledningen till att jag kör Volvo är att de är så extremt sköna att köra vanlig landsvägskörning. Allt fungerar och känns rejält och riktigt och genomtänkt. Sen att de är tråkiga när man vill leka...ja, allt är inte perfekt. En V70R AWD hade nog varit min perfekta bil. Har lutat åt att gå över till Audi (någon av RS-modellerna), BMW känns inte lika fräsch inredningsmässigt. Men nu med Volvo MY11 lutar allt åt en V60 T6 AWD eller trimmad D5 AWD. Åtminstone när vi fått klart hur DSTC-inställningarna går att påverka.

Klassiska sätt för att stänga av DSTC helt är som Du säger att köra full sprätt genom djupsnö, eller att sladda runt tillräckligt länge för bromsskivorna att bli överhettade. Alternativt att rycka säkringen som kontrollerar DSTC/ABS.
XC90_Executive skrev:
Barkbiten skrev:Den "traditionella" avstägningsfunktionen för anti-spinn (kallad DSTC), finns den kvar eller ej på MY11?
Det går att stänga av, så att den lilla DSTC-triangeln lyser helatiden.

Antisladd går dock inte att stänga av helt, precis som innan.
Ah...tack för info. Låter lovande. Fungerar det som Du säger så blir min nästa bil med all sannolikhet en Volvo AWD med T6 eller D5.

Har lutat åt Audi eller Subaru (men den senare känns för plastig och enkel).
MagnusVäxjö skrev:AWD är nått jag aldrig bara funderat på tidigare. men efter denna j*v*a vintern så blir man nyfiken på hur en sådan vore att äga.
Jag har haft 4wd och awd i många år och jag kan säga Dig att vintern 2009 samt vintern 2010 är de enda vintrarna i hela mitt liv där jag haft någon som helst nytta av awd i civilicerade städer. Det slirar lite i rödljusen och på parkeringarna och man får inget sug i omkörningarna, men annars är det i princip sett lika.

Även om Du så bor på fjället är det sällan mer än max 2-3 gånger per år som AWD kan bli nödvändigt. Annars klarar man sig, bilen drar mindre soppa och mer accleration. Det som sätter stopp när det verkligen kommer snö är markfrigången. Vanliga bilar ligger på ca 2 dm.

Har man dock börjat köra AWD vill man aldrig köra något annat. Så börjar Du är Du garanterat fast!
StringerBell skrev:Är det avaktivering av DSTC som gäller när man kör i djupsnö och inte vill fastna?
Alltså...det där tycker jag handlar om känsla. Men låt mig ge ett exempel.

Kör Du i full fart genom en djup igendriven väg (typ Ölandsvägarna tidigare i veckan) så kommer bilen med DSTC aktiverat att sakta kväva motorn för att undivka hjulspinn. Detta innebär att bilen går saktar och saktare genom snön trots att Du har full gas. Till slut blir farten så låg att bilen fastnar. Med DSTC avaktiverat kan Du reglera drivet genom snön med gaspedalen och simma igenom snön. Farten bibehålls längre och rörelseeffekten gör att snön forceras.

Ett annat exempel är om Du har en lite äldre Volvo AWD med Haldex. Vid tex omkörning i snömodd vill Du ligga på rätt varvtal för att trycket i haldexen ska få igång drivningen/awd. När Du kör över modden/strängarna vill Du ha lätt drivning på hjulen, vilket med DSTC aktiverat kan bli ett problem.

Ett tredje exempel är att Du kör på en vinterväg och bilen börjar glida i sidledes pga för hög fart och halka. Då vill Du jobba in bilen mot rätt riktning igen genom att ge mer gas, i sådana lägen har jag upplevt att DSTC aktiverat kan verka begränsande. Du får liksom inte något drag i bilen.

Ett fjärde exempel är att Du i lägre farter på småvägar håller på att glida rakt fram i kurvan. Då vill Du kanske trycka till gasen för att få ut bakvagnen och peka nosen i vägens riktning. Med DSTC aktiverat blir detta svårt. Du får inte upp trycket i drivningen så att bakvagnen släpper, istället går den rakt fram.

Inte några perfekta exempel kanske..men en fingervisning vad jag tycker DSTC är bra för.
Vägmätare saknas

Jo det fattar jag, det finns ju i appen med men ja[…]

Ok, tack för svar. Väldigt intressant. […]

När min V70 var ny så gjorde Volvo tv&a[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&[…]