NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Polestar ger ju enligt pappret 10hp mindre. Möjligtvis väldigt marginellt, men påverkade det trots intresset för andra märken. Vad som skiljer i verkligheten vet jag inte. Sen är jag även intresserad av multifuel vilket Polestar inte erbjuder. Detta är också på grund av mer effekt.

10hp på pappret behöver ju inte ha någon betydelse i verkligheten. Vet ju hur exakta dom är. Kan ju möjligtvis ha lagt på någon hästkraft vs dragit av för att kunna garantera. E85 ska ju iaf ge lite extra.

Tycke/erfarenheter?
av mono
Hej!

Kör V50 T5 AWD med steg 1 från MTE och är supernöjd med detta! Kan varmt rekommendera deras produkt.

Själv valde jag mellan MTE, Autotech och BSR. Valet föll på MTE pga att jag hört/läst mycket gott och knappast något negativt om vare sig deras produkter och service. Att dom dessutom finns i samma stad som jag (Sthlm) känns tryggt OM något skulle strula. Att välja en lokal (läs svensk) leverantör kändes rätt naturligt. Har svårt att tro att t.ex tyskar eller amerikaner skulle veta mer om svenska alu-femmor från Hisingen.... (Ja ja, jag vet att det är tyskt styrsystem, men ändå :wink: )

Sen tycker jag inte att man ska stirra sig blind på hästkrafterna, då dessa bara träder in på toppvarv. Kolla istället på vridmomentet och var det levereras. Jämför t.ex Standard T5, Polestar och MTE steg 1:

Hästkrafter:
T5 standard 230hk
Polestar 250hk
MTE steg 1 255hk

Skillnad standard/MTE: ca 11% (högt räknat)

Vrid:
T5 standard 320Nm
Polestar 370Nm
MTE steg 1 420Nm

Skillnad standard/MTE: 31% (lågt räknat)

Som ni ser hoppar vridet upp 100Nm från standard till MTE steg 1. Och det känns!!!

Att betala 9000:- för 20hk/50Nm när man kan få 25hk/100Nm från MTE (eller Autotech/BSR m.fl) för samma peng känns INTE lockande för mig...

Tilläggas bör också att detta är min andra bil med MTE mjukvara i. (Den första var en 850 Turbo.) Återkommande kunder är ofta nöjda kunder....
Jag kör oxå med autotech multisteg 1 på min v50 T5 AWD, har aldrig haft något problem med detta. jag är tveksam till att M66 lådan inte skulle klara dessa effekter då den sitter i både R modeller osv. Kan inte annat än rekomendera Autotech/Xtreme då.
Märker av att det är stort effekttapp på 1 & 2:ans växel i min kärra.
Är nästan som orginal,lite bättre bottendrag dock. Men sen när 3:ans växel åker
i blir det en stor skillnad,riktigt turbodrag .

Har läst nånstanns att Polestars program även påverkar momentbegränsning att det lyfter bort en del av den.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]