Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av alle_nilsson
Hej!

Ny på forumet! Köpte en T4, 98 för cirka en månad sedan. Lacken var jättefin vid köpet. Men efter 3 tvättningar ser sidorna mycket risiga ut....1000-tals stenskott har kommit fram. Köpte bilen av ett bilföretag i Skåne och har garanti. Jag anser att detta är ett dolt fel. Inte en enda prick fanns på bilen då den var nypolerad och fin.

Vad kan jag göra? Vilka rättigheter har jag?

Vilka åtgärder krävs? Lacka om? Går det polera bort så det blir som när vi köpte den? Men att det håller MYCKET längre...

Är villrådig. Har kontaktat företaget och de skulle ta tag i det imorgon...ska ringa konsumentverket imorgon och fråga vilka rättigheter jag har!

Mvh Alex

[/img]
Användarvisningsbild
av G-kraft
alle_nilsson skrev:Hej!

Ny på forumet! Köpte en T4, 98 för cirka en månad sedan. Lacken var jättefin vid köpet. Men efter 3 tvättningar ser sidorna mycket risiga ut....1000-tals stenskott har kommit fram. Köpte bilen av ett bilföretag i Skåne och har garanti. Jag anser att detta är ett dolt fel. Inte en enda prick fanns på bilen då den var nypolerad och fin.

Vad kan jag göra? Vilka rättigheter har jag?

Vilka åtgärder krävs? Lacka om? Går det polera bort så det blir som när vi köpte den? Men att det håller MYCKET längre...

Är villrådig. Har kontaktat företaget och de skulle ta tag i det imorgon...ska ringa konsumentverket imorgon och fråga vilka rättigheter jag har!

Mvh Alex

[/img]
avvakta till imorgon o se vad som händer...men de kommer troligen neka detta till börja med...så prata med konsument verket....dolt fel är allvarligt....om företaget nekar om detta så kontaktar du ägarna till bilen innan företaget hade den......
av Mikael G
Vill inte vara elak på nåt sätt men är det nåt som syns när en bil är uppolerad så är det dom vita prickarna efter stenskotten. En åtta år gammal bil kan knappast reklameras för p.g.a. stenskott efter en månad, det är nog bara att bita i det sura äpplet och leva med det.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Mikael G skrev:Vill inte vara elak på nåt sätt men är det nåt som syns när en bil är uppolerad så är det dom vita prickarna efter stenskotten. En åtta år gammal bil kan knappast reklameras för p.g.a. stenskott efter en månad, det är nog bara att bita i det sura äpplet och leva med det.
Du är inte elak om du klagar på ett dolt fel , samt det handlar inte om hur gammal bilen är och ska ha skador...det handlar om ett dolt fel som försäljaren inte informerade dig om , samt det kommer kosta för dig att reparera detta...
av haxpet
Jag skulle vilja påstå att sånt här e vanligt. Alla försäljare ser till att bilarna är ordentligt polerade vilket gör att alla mindre repor och annat försvinner. Det är först efter ett par tvättar som man märker sånt här.

Stora repor går ju inte att polera bort, så dom ser man ju, men mindre så försvinner när dom lägger på sina vaxlager och annat, men kommer fram efter ett tag.

Så jag tror nog att du får bita i det sura äpplet och föra in bilen till en rekondare så får du tillbaka den glans som en gång fanns.
av alle_nilsson
Har talat med konsumentverket och de säger att jag har rätt. Fick en varudeklaration vid köptillfället där två parkeringsskador finns med. Dessa parkeringsskador är SMÅ skönhetsfel jämfört med de skador som kommit fram. Säljarna på företaget har skött sig proffsigt ännu så jag håller tummarna att chefen gör det också!

Har förstått att jag har ganska stora rättigheter i detta fallet och jag tänker driva det en bit!

Tack för svaren!

// Alex
av Mikael G
G-kraft skrev:[Du är inte elak om du klagar på ett dolt fel , samt det handlar inte om hur gammal bilen är och ska ha skador...det handlar om ett dolt fel som försäljaren inte informerade dig om , samt det kommer kosta för dig att reparera detta...
Du skojar nu va? Hur har du tänkt att man ska dölja ett stenskott? Vid flisan där färgen släppt blir det en vit prick där grundfärfen syns eller metallfärgat om det gått igenom till plåten. Det finns inte en sportslig att polera bort stenskott, mindre repor kan döljas av vax och rubbing men inte stenskott. Tvärt om, när man polerat upp en bil så är det just stenskotten som "lyser" mest eftersom dom vita prickarna inte går att dölja.

Sen är det väl klart bilhandlaren har snyggat till bilen, ingen vill väl köpa en skitig bil?
av alle_nilsson
Det lustiga är att så är fallet just nu! Bilen hade enbart lite stenskott på huven vilket jag visste men nedre delarna av sidordörrarna är nästan vita av stenskott/repor i varierande storlek. Om det nu inte går att vaxa bort...kan det vara så att ägaren innan bilföretaget gjort något med lacken? Kanske tom är den omlackad på ett dåligt sätt? Vilket absolut inte syns.......har du några idér på vad som kan ha hänt?

Mikael G skrev:
G-kraft skrev:[Du är inte elak om du klagar på ett dolt fel , samt det handlar inte om hur gammal bilen är och ska ha skador...det handlar om ett dolt fel som försäljaren inte informerade dig om , samt det kommer kosta för dig att reparera detta...
Du skojar nu va? Hur har du tänkt att man ska dölja ett stenskott? Vid flisan där färgen släppt blir det en vit prick där grundfärfen syns eller metallfärgat om det gått igenom till plåten. Det finns inte en sportslig att polera bort stenskott, mindre repor kan döljas av vax och rubbing men inte stenskott. Tvärt om, när man polerat upp en bil så är det just stenskotten som "lyser" mest eftersom dom vita prickarna inte går att dölja.

Sen är det väl klart bilhandlaren har snyggat till bilen, ingen vill väl köpa en skitig bil?
av Mikael G
Det är inte färgstänk då? Inte helt ovanligt att vi får in bilar som är vitprickiga p.g.a. det. För att undvika stenskotten under list så finns det bara en sak som funkar och det är stänkskydd, inte så estetiskt tilltalande tycker alla men ack så skyddande för bilen. Hur långt har bilen rullat? Har den rullat över 10000 mil utan stänkydd så är stenskotten under list som du beskriver ofrånkomliga tyvärr.
alle_nilsson skrev:Det lustiga är att så är fallet just nu! Bilen hade enbart lite stenskott på huven vilket jag visste men nedre delarna av sidordörrarna är nästan vita av stenskott/repor i varierande storlek. Om det nu inte går att vaxa bort...kan det vara så att ägaren innan bilföretaget gjort något med lacken? Kanske tom är den omlackad på ett dåligt sätt? Vilket absolut inte syns.......har du några idér på vad som kan ha hänt?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Mikael G skrev:

vem pratar om synliga stenskott här ???, har du följt inlägget från början,,det är väl klart att man inte kan polera bort stenskott.. !! vi talar om hans dolda skador som handlaren inte informerade om, hallå !!!
Bränslytryckgivare

Hej ! Jag hittar inte placeringen vart bränsl[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]