Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Coffe
Jag har nu haft min bil i 4 månader V70 2.5FT automat och har märkt av vissa oljud och ryckt vid växling.

1. När jag startar bilen när den är kall så låter den bra mycket mer än när den precis har körts eller stått någon timme och startats ungefär som att den varvar högre. Detta märktes även innan vintern slog till. Jag har även hört ljudet när bilen varit avstängd i några minuter och startats.

2. Jag har även märkt på senare tid att bilen rycker till när den växlar upp när den startas upp kall och jag kör iväg. Idag var det samma ryck när jag åkte till gymmet tog typ 4min dit så bilen hinner inte bli varm. Jag tränade i ca 1h och 20min det är -18 grader ute och när jag startar inget oljud och inget ryck när bilen växlar.

Jag bara undrar om det är några mer som haft samma problem som jag eller inte har så jag vet att det är något fel för jag ska åka upp till verkstaden nu idagarna så man är lite påläst vad det kan vara. Sist jag var uppe och talade om oljudet när jag startar bilen sa kundmottagaren bara kör tills det rasar du har 2års garanti (S).

Så alla ni som har en 2.5FT automat har ni hört eller märkt det jag försöker beskriva dvs olika motorljud när ni startar bilen eller att bilen rycker när den växlar tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Mats
1. Motorn går men högre tomgång så att katalysatorn ska bli varm och avgasreningen fungera så fort som möjligt.
Så har bilarna gjort i många år

2. Troligtvis oljan i automatlådan som är trögare när det är så kallt. Då kan det rycka lite när den växlar. Det är inget fel.

/Mats
Inga ryck hos "OWE", inte. Växlar silkeslent än så länge - även när det är kallt som attan.
av perhall
Om inte servicemottagaren hade en ovanligt dag, alternativt missbedömde läget för ironi, tycker jag att vederbörande uttryckte sig olämpligt! "Huset är ju försäkrat så det är bara att springa iväg om det börjar brinna". Typisk danger to society./PH
Användarvisningsbild
av FWH
Se om du kan hitta en 2.5 FT automat som demo bil hos en handlare och se om den uppträder likadant.

1 - låter normallt
2- kan vara normallt, men beror på hur man definierar "rycker" vilket inte är lätt att klara ut i text...

Kund mottagaren däremot.... :roll:
Som övriga,
1. Helt normalt, vänta till motorvarvet går ner till normalt innan du kör iväg.
2. Det är även normalt att det kan rycka lite dom första växlarna när det är riktigt kallt ute. Bör dock inte vara mer än dom första växlarna!
Användarvisningsbild
av rdesign11
Jag har inte upplevt några som helst problem med min automatlåda. Växlar mjukt och fint.
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]