...

Moderator: Moderatorer

Läste i en dagstidning att det börjar bli problem på många håll i detta vintersverige när folk t ex ska parkera sina bilar längs gatorna beroende på att snömassorna samlas ihop längs med dessa parkeringar dels när det är fritt på parkeringarna (de gånger det nu är detta) samt att trottoarerna som rensas förs upp i samma högar längs med dessa parkeringar.Farbror polisen har nu reagerat med viss ilska över att folk parkerar sina bilar för långt ut i gatorna och min stilla undran är var dessa bilister utan egen parkeringsplats ska ta vägen när de inte gärna kan forcera dessa höga snövallar med sina fordon eller för den delen låta bilen hovra ovanför denna snömassa likt en helikopter.Finns det inte minsta ansvar från dessa kommuner att få bort snön som jag sett att de gör i många andra länder men tydligen inte här, för i Sverige verkar man som vanligt lägga hela ansvaret på den enskilde bilisten.Mycket egendomligt eller det handlar om ren dumhet blandat med snålhet som vanligt samt att det som sagt var är lättare att fälla bilisten än de ansvariga i kommunen. ?:-/

Jag har själv tillbringat en vinter i Kanada och där forslade man bort snön som byggdes på med snöslunga och lastbil där många fordon som stod långtidsparkerade helt enkelt lyftes bort för denna snöröjning i större tätorter.Så diskussionen om att bilar som står för länge hindrar denna snöröjning håller helt enkelt inte.
Vårt vägnät blir bara mer och mer eftersatt trots enorma intäckter från medborgarna i skatter vilket man inte är i närheten av i andra länder men där fungerar det ändå. :D
Senast redigerad av 3 PTV, redigerad totalt 0 gång.
Vi bilister betalar miljarder varje år i olika typer av skatter & avgifter kopplade till vårt bilägande (skatt på drivmedel inkluderat) & vad får vi för det?
En modern infrastruktur med Europas bästa vägnät (dvs kvaliteten på vägarna)?
Snabb & effektiv snöröjning ?
Trafikpoliser vars uppgift är att hålla rent vägarna från drägg & pack som inte har där att göra (dvs förare påverkade av alkohol eller andra substanser) ?
Osv osv.................

Nä, långt ifrån.... det enda vi har att se fram emot är att fortsätta att betala & se dessa intäkter till staten spenderas på allt annat än oss bilister.

Apropå det exempel TS beskriver så känner jag igen problemet....passerar en sådan gata på väg från jobbet varje dag & (speciellt nu på vintern) jag svär varenda gång då det blir för jävla trångt att passera då de parkerade bilarna som tvingas stå längre ut i gatan än vad de skall göra pga snö vallar.

Dags att vi bilister ställer krav på våra politiker....
Ibland är det inte så lätt att röja snö när vissa "smarta" bilister parkerar i vägen för dom som sköter vinterväghållningen.

Dessutom är det inte alltid det finns beslut om kommunal parkeringsövervakning. Då blir det ännu besvärligare för dom som sköter plogningen. För då kan bilarna stå tills snön smälter, utan bekymmer för bilägaren. Men bekymret blir alla andras.
Sedan är det också så att så fort det kommer lite frost slutar många människor att tänka och ställer sin bil precis hur som helst. Det är ju bara till att åka till vilken stor parkering som helst och kolla hur en del idioter ställt sina bilar. Några anstränger sig att ställa sig ungefär som när man kunde se parkeringsrutorna, men sedan kommer det alltid någon lågintelligent fan som ställer sig två meter längre fram och bryter hela mönstret. Bara för att man inte ser rutorna så innebär inte det att man bara kan ställa bilen mitt i vägen, men många verkar tro att det går bra.
Hallå!

Lata bilister skottar inte ut sina (sällan använda) bilar. Hur skall kommunen då kunna skotta bort snön? Det är det få personer i sydsvenskans kommentarfält fattar när de klagar över situationen i Malmö. Själv bor jag i Göteborg och är förbannad på mina grannar som bara låter sina bilar stå översnöade vecka efter vecka, ELLER vägrar städa bort vallarna runt bilen när de grävt ut bilen, så det blir djupa "baljor" som man knappt kan parkera i. :evil: :evil: :evil:
llesrof skrev:
StringerBell skrev:...så det blir djupa "baljor" som man knappt kan parkera i. :evil: :evil: :evil:
Det är därför man skall ha en XC70... :mrgreen:
... eller köra omkring i en grävmaskin vintertid så man klarar sig i sköt dig själv och skit i andra samhället Sverige. :D
Bara för det inte finns lediga platser att parkera på där det normalt skall vara betyder inte att det är ok att parkera godtyckligt så det är helt rätt att bötfälla pga snedseglarparkering oavsett årstid eller förhållanden inte minst när framkomligheten för övriga påverkas negativt, därmed inte sagt att slarvet med att rensa bort snön vid lämpliga tidpunkter är ok heller men det krävs samarbete av dels bilister att tänka till före och beröda instanser att införa rehållningsdagar/datumparkering vintertid så man kan rensa bort utan att massa bilar är ivägen och gör jobbet ogjort pga lata bilister. Bilar som då ej flyttats eller flyttas innan det är för sent bötfälls med ett par tusen och tas i förvar som i England om du kör oskattat/försäkrat och det kostar ytterligare nån tusenlapp/självkostnadsavgift för att transportera bort bilen med bärgare att lösa ut på uppsamlingsplats. Måste en gata helt stängas av en dag pga detta så är det då så.
I snösvängen finns inget som heter ledighet, när det är dags att åka ut är det så oavsett tid på dygnet eller oavsett helg eller vardag, solgass eller snöstorm. Detta är vad dom har betalt för och anser dom sig underbetala är det dom som gjort fel när dom lagt sina bud för lågt(ytterst vanligt) i förhållande till normal vinter som vi nu haft 2 år på raken och då år ju kommuner dummare än tåget och antar lägsta bud utan hänsyn till kvaliten eller innehållet i budet många gånger där lågt pris betyder sämre kvalitet på utfört arbete eller det drar ut för långt i tid.
torbjorn_75 skrev:
V70BiFuel03 skrev:Trafikpoliser vars uppgift är att hålla rent vägarna från drägg & pack som inte har där att göra (dvs förare påverkade av alkohol eller andra substanser) ?
Glöm inte fortkörare!
Hellre möter jag/delar vägen med en fortkörare än en som är påverkad av droger/läkemedel/alkohol som man kan lita noll och inget på hur dom kommer att göra 2m längre fram. Den påverkade typen är på tok för vanligt en vanlig vardag på vägarna.
Hellre fortkörare än väglöss som skapar farliga situationer och blir omkörd av en V70 med takbox och barnstol på väg till fjällen pga sin förmåga att agera farthinder i trafiken. Är man osäker pga halkan skall man inte köra på vinterväg och agera hinder för andra pga att man kör så pass mycket saktare att man blir hinder för dom som håller tillåten hastighet och tvingas köra om på mindre lämpliga ställen.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]