Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 164E
Hmm, fick idag ett brev från Upplands motor om återkallelse avV70 (samt S80 och XC70) MY10 med 5-cylindriga dieselmotorer, samma anledning som de återkallelser som gått ut för MY09 och tidigare (användning av biodiesel kan leda till ökad oljenivå) - någon som vet om det är samma åtgärd som vidtas eller om det endast är uppdatering av mjukvara?
av Matzz
Jag fick också ett brev 23/12 om samma , var inte detta aktuellt i sommras vet att jag läst om detta tidigare. kollade oljenivån på oljestickan och den var då på rätt nivå.
Användarvisningsbild
av petkas
alla som har haft bilen i service efter det att volvo fick kännedom om detta (juli-aug.)kan ta o kasta brevet(inkl mig själv),jag fick brevet i tisdags och pratade med verkstan i onsdags o dom sa att man har fixat detta tillsammans med org.service UTAN ATT INFORMERA KUNDEN OM DETTA,hade bilen i service -10-09-24
Användarvisningsbild
av AndersP
Var det endast uppdatering av mjukvara ?
Användarvisningsbild
av 164E
Inte solklart uttryckt i brevet:
"Åtgärden består i att uppdatera motorns mjukvara beträffande två huvudfunktioner:
*Förbättrad anpassning till biodieselblandningar
*Om motoroljan når en nivå som kräver att service utförs visas ett textmeddelande i kombinationsinstrumentet."
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
petkas skrev:alla som har haft bilen i service efter det att volvo fick kännedom om detta (juli-aug.)kan ta o kasta brevet(inkl mig själv),jag fick brevet i tisdags och pratade med verkstan i onsdags o dom sa att man har fixat detta tillsammans med org.service UTAN ATT INFORMERA KUNDEN OM DETTA,hade bilen i service -10-09-24
KASTA INTE BREVET!!!...utan att först kontakta din verkstad. Hade min inne på 6000-mila service i
November och fick brevet om återkallelse den 23/12. Tog kontakt med min verkstad, Liljas Bil AB i Emmaboda, idag för att höra om problemet åtgärdats vid servicen. Det hade det INTE, så det lönar sig nog att kolla upp hur det ligger till med just DIN bil

MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av 164E
Enligt Upplands motor hade min bil som servades i slutet av september inte uppdaterats utan den skall in efter helgerna. Fick besked om att de kunde ta det på snabbservice och att det inte skulle ta många minuter att ordna.
Användarvisningsbild
av consensus
AndersP skrev:Var det endast uppdatering av mjukvara ?
De pumpar ur olja tills nivån ligger ordentligt under maxnivån. Sedan pluggar man i ny mjukvara som ändrar larmnivån för "låg oljenivå".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gäller väl både 2,4d och D5 som ju är samma motor.

Sen ska det väl till ett sådant här klistermärke också, Jag har dock inte fått något sådant eller någon utsugning av olja då min var inne på service sist.

Bild

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]