Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har centrallås, så man kan låsa upp/larma av och på bilen med fjärrkontroll på nyckeln.

Finns med mer elektronisk kontroll när man t.ex. sätter i nyckeln i startlåset och vider om?

Kommer bara till läge I (rattlåset går upp, radion går att spela och instrumentpanelen lyser) sedan tar det tvärstopp.

Har haft problemet att min nyckel trillade i sönder för ett par veckor sedan. Det kanske ramlade ur någon viktig komponent. Den har dock fungerat ett tag och det går fortfarande att larma/låsa av/på bilen.

God Jul,

Mats Boberg
Låter mera som fel på låset än nyckeln tycker jag.
Vet inte riktigt vad du menar när du skriver " mer elektronisk utrustning" ?
Okej, jo visst finns det Chip i nyckeln men om det pajjar så funkar låset precis som vanligt men bilen startar inte mer än ca 1-3 sekunder, det är det som är startspärren....chippet pratar med ditt lås i bilen via antennringen runt låset.
Nu finns det flera varianter att välja mellan
1 När du vrider nyckeln kommer du ända fram till det fjädrar tillvaka dvs. Startläget ?
Om du gör det så är det ju inget fel på låset, då kan det vara den lilla kabeln som sitter nere på Startmotorn som inte har riktig kontakt med stiftet den sitter på ? Då hörs oftast inte ens ett klick från startmotorn ! Bara att klämma till flatstiftet med en tång och trä på den igen.

2 Om låset tar TVÄRstopp så låter det mera som låset = Byte !?
Hett tips = Låset har sagt upp sig.
Jag o Greeken utgår från att du provat samtliga nycklar !
:D

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]