Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johorn
Mycket nöjd, men lite knirr är det allt. Fattar inte varför insidan av dörren skall vara av hårdplast. Det räcker med att man har ett par cd fordral så skramlar det och knirrar hela tiden. Dörren knirrar också vid vissa varvtal, skall se om de kan fixa det nu på första servicen. Bältet på passagerar sidan hamnar alltid felvänt varpå låsplattan skramlar mot kupeväggen. Varför allt detta hårdplast ?

Fantastisk bil i vinterväglag och D5 bra, men inte helt snål eller ljudlös i statstrafik.

Misstänker att BMW, MB, Q5 är snäppet bättre när det gäller ovan kritik, men det kostar mer också.

Johan
av joschua
Arese skrev:Poängen är ju att accfilmer under oklara förutsättningar är väldigt svåra att se som något annat än grova indikationer. Om tex acctiden minskar med 25% i detta intervall innebär det ju att effekten måste öka ordentligt. Det är ingen liten, lätt bil vi talar om. 7,3 sek är T6-prestanda, som XC90 skriver. Det skulle innebära att D5:an måste ge effekt på dessa nivåer. Om man inte kan acceptera det så kan man ju inte heller acceptera tiden på 7,3 sekunder eller hur?

En effektökning om 20 hk som Polestar uppger skulle aldrig ge en sådan förbättring. Således måste Polestar säkert ge ytterligare 40-50 hk om tiden ska kunna sänkas på detta sätt.

Är fortsatt mycket intressead av hur mycket mer effekt ni andra bedömmer krävs för att minska acctiden med 25% i detta intervall på en XC60 D5?

Mvh
Arese
jag kan inte på rak arm bedömma hur mycket mer effekt som krävs för att förbättra acctiden 25%. Innan jag sett filmen skulle jag nog gissat på 50-100 hk. Men nu blir man ju osäker när jag sett filmen -självklart utgår jag ifrån att xc90executive inte kört film nr2 i nedförsbacke . såg att tourareg v10 tdi klarar samma moment på 6.6 sek
av Arese
Anser också att det är i detta intervall man måste upp i för att nå dessa tider. Om något verkar vara för bra för att vara sant....
av Steff 99
Tittar man på "bygg din bil" på Volvos hemsida så finns tekniska specen för Polestar där.
Volvos egna acc siffror för XC60 D5 AWD aut 0-100 är 8,9 sek med Polestar 8,4 sek det är ganska stor förbättring även detta med bara 20 hk.
av mikebike
johorn skrev:Mycket nöjd, men lite knirr är det allt. Fattar inte varför insidan av dörren skall vara av hårdplast. Det räcker med att man har ett par cd fordral så skramlar det och knirrar hela tiden. Dörren knirrar också vid vissa varvtal, skall se om de kan fixa det nu på första servicen. Bältet på passagerar sidan hamnar alltid felvänt varpå låsplattan skramlar mot kupeväggen.
Samma här, samt skrammel från låset till handskfacket.

I förrgår råkade jag ut för att tankluckan inte gick att öppna. Varför har man tagit bort det lilla greppet på luckan?
Nu fick jag offra en patientbricka för att få upp luckan.

Sedan måste det ju vara en felkonstruktion att sätta det tredje bromsljuset ovanpå bakvingen. Det sätts ju igen av snö direkt.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av mikebike
Jag tror det är svårt att göra jämförelser med en växlande invalidlåda mitt i intervallet.
Flera användare har vittnat om att det verkar som att lådans program uppdaterats samtidigt med motorn. Andra växlingspunkter mm kan ge ändrade acc-siffror även om effekten är oförändrad.

Manuell låda och samma växel genom hela intervallet är det enda rätta.
av Arese
Lådan växlar ju vid samma varvtal i bägge filmerna så det kan vi nog bortse ifrån. In-gear acceleration är ju intressant på sitt sätt men för maxacc 70-130 krävs ju växling i de flesta bilar. 0-100 också för den delen...
av Arese
Steff 99 skrev:Tittar man på "bygg din bil" på Volvos hemsida så finns tekniska specen för Polestar där.
Volvos egna acc siffror för XC60 D5 AWD aut 0-100 är 8,9 sek med Polestar 8,4 sek det är ganska stor förbättring även detta med bara 20 hk.
Kanske Polestar ska köpa sig en videokamera så går det nog snabbare.... :D

Nä men seriöst, 20 hk gör ju ingen jätteskillnad på en bil som XC60 men den blir avgjort rappare. Jag upplever det dock som avsevärt större skillnad att köra med sportläge i på en orginal D5 än mellan en med Polestar och en utan. Fast inte under långa accelerationer av typen omkörning av flera långtradare förstås....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Arese skrev:Lådan växlar ju vid samma varvtal i bägge filmerna så det kan vi nog bortse ifrån. In-gear acceleration är ju intressant på sitt sätt men för maxacc 70-130 krävs ju växling i de flesta bilar. 0-100 också för den delen...

Lite senare i efterfilmen; ~4600 mot ~4400.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor