- sön 26 dec 2010, 15:05
Samma sak med mig. Nu blinkar jag så fort jag kör över linjer så man slipper det där plingandet. 

Moderator: Moderatorer
crumpets skrev:Utan luftmotstånd och transmisionsförluster behöver den 163 hästar för att åstadkomma 70-130 på 7 sekunder.Intressant! När du tuggat upp och startat upp räknestickan tar jag gärna del av dina beräkningar. Är av uppfattningen att om XC90exosv tider stämmer så lär han ha närmare 300 än 200 hästar i sin D5. Även intresserad av andras vy kring detta. Vi matas ofta med påståenden och filmer där mer eller mindre djärva tidsangivelser anges. Mer sällan syns diskussioner kring vad som egentligen krävs effektmässigt för att nå detta.
Säger vi 5% transmissionsförlust behöver den 172.
Jag sitter hos släktingar och tar andningspaus mellan måltiderna så jag orkar inte grotta ner mig i luftmoståndsberäkningar. Då filmerna visar varvtal kan vi någorlunda enkelt mha effekt/vridkurvor beräkna huruvida tiderna kan stämma eller ej, integrera fram den energitillförsel från motor till bilkropp, subtrahera med integralen till luftmostånd/hastighet(går också att få ut ur videon om någon tagit reda på xc60ns cv-värde) och voila så har vi teoretiska accelerationssiffror som vi kan stämma av mot de påstådda.
Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]
Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]