Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag är jäkligt glad att jag kör awd annars hade man inte haft en chans i trafiken idag (hälsingland). Tycker det verkar va mer problem med Haldex volvona än Visko. i visko är det inte så mycket som kan krångla med drivlinan isf byter man ut, haldex är det elektronik osv med så värre på så sätt.

är hylsan slut så sitter den oftast så in i norden fast i växellåda så det lär du inte själv klara av att få ur.
snoddasD5 skrev:Är ju billigare och ta det på försäkringen vad har ni i självrisk? om ni säger kostar runt 15000:- och laga måste det ju blir billigare på försäkringen.
Försäkringen brukar väl bara hjälpa bilar som gått max ~12-15.000 mil
Magnus308 skrev:
inkognito skrev:Jag säger nu att jag är djävligt glad att jag inte köpte en 4-hjulsdriven Volvo, som jag var nära att göra, det verkar inte göra annat än rackla.
Jag har sagt det förut och står fortfarande fast vi det, Aldrig att jag köper en Volvo AWD vilket jag en gång i tiden funderade på att göra ända tills jag fick veta vilket skräp det är.
AWD racklar inte mer än annat. Klart som fan att saker går sönder. Det är ju inga evighetsmaskiner utan slitdelar. Körsätt m fl parametrar påverkar alltid livslängd.
En del "blåser" en ny motor på 402 meter. Naturligtvis är det skitgrejor som inte håller längre. :wink:

Jag kommer alltid att köpa och köra AWD. Finns inget bättre, med en underbar stabilitet och väghållning. :-)-)
henrikjohansson82 skrev:Hej!

Nu har jag just haft upp bilen på lyften och kardanaxel och bakhjulen står still!

Måste man alltså släppa ner vinkelväxeln för att kunna se hylsan? Finns det nån som har en bild eller sprängskiss på detta?

Då vet man i alla fall att det är i hylsa/v-växels som problemet sitter.

Då kan man boka upp 15 lakan till nästa månad då :(

//Henrik
Lufte du upp hela framvagnen och lätt båda hjulen snurra samtidigt när du testa detta?

Finns en tryck givare på haldex klumpen som kan ha gått sönder då brukar den enligt forum jag läst på inte driva, men efter byta av denna givare driver den igen.

Mvh
Andis

Ps ni som kör AWD glöm inte fylla på vinkelväxeln med olja, brukar ju ofta läcka olja, med onödigt slitage som följd.
Japp, hela bilen va i luften när jag provade!

Va inne på Volvo idag och fick tid för felsökning.
Killen där nämnde både tryckgivare och "hylsan" som tänkbara saker!

Vore det tryckgivaren bak som vore sönder så bör väl ändå kardanstången snurra baköver mot haldexen, vinkelväxeln kan väl inte koppla ur kan man tycka!

Volvo här hade bytt hylsa flera ggr på bilar som gått långt och oftast klarar sig vinkelväxelns splines och funktion!

Så nu håller jag tummarna tills beskedet kommer! ??:-/

Mvh Henrik
inkognito skrev:Jag säger nu att jag är djävligt glad att jag inte köpte en 4-hjulsdriven Volvo, som jag var nära att göra, det verkar inte göra annat än rackla.
Det finns rätt många fyrhjulsdrivna Volvo som det inte racklar på. Till exempel de flesta.
av inkognito sön 26 dec 2010, 17:55

Jag säger nu att jag är djävligt glad att jag inte köpte en 4-hjulsdriven Volvo, som jag var nära att göra, det verkar inte göra annat än rackla.

Jag är inte ute efter åsikter om vad som är bra och inte, nu har jag en fyrhjulsdriven bil(2wd just nu) för att jag vill ha en!

Tycker ni att AWD är skit så strunta i att läsa trådarna om det då!

Tack alla andra för era bra synpunkter och tips!

//Henrik
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]