Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
CarMan skrev:
rd350 skrev:Oftast är det oljetrycksgivaren eller kabeln till den samma som ligger mot jord någonstans. Men så här över nätet är det farligt att råda någon att köra vidare. Oftast kan man se genom oljelocket om det finns olja uppe i ventilkåpan, eller höra på gången i motorn om det finns tryck. Det ska dock tilläggas att motorn inte tål att gå så länge om oljetrycket vekligen är borta!
Det var det dummaste jag hört!
På denna motor är det inte alls vanlig att nån kabel ligger imot nånstans & lika sällsynt att en giare går sönder.
men vinter tid är det ju därimot vanligt att motoreran på grund av kox i olje troget, inte har tillräckligt oljetryck

Så bilen ska absolut inte startas!!!!
Otroligt sällsynt med givare som ger upp? På min svarta 92:a hände det en gång på det året jag hade den. På min T5 94 har det hänt TVÅ ggr på dom 8år jag haft den med tänd lampa och död givare, samt en gång där givaren börjat dela på sej och läcker olja. Känns som jag har bra odds för att vinna på både lotto och alla andra lotterier samtidigt om det räknas som sällsynt. Naturligtvis måste ändå undersökning ske och det är redan rekommenderat om man läser i tråden.
av rd350
CarMan skrev:
rd350 skrev:Oftast är det oljetrycksgivaren eller kabeln till den samma som ligger mot jord någonstans. Men så här över nätet är det farligt att råda någon att köra vidare. Oftast kan man se genom oljelocket om det finns olja uppe i ventilkåpan, eller höra på gången i motorn om det finns tryck. Det ska dock tilläggas att motorn inte tål att gå så länge om oljetrycket vekligen är borta!
På denna motor är det inte alls vanlig att nån kabel ligger imot nånstans & lika sällsynt att en giare går sönder.
men vinter tid är det ju därimot vanligt att motoreran på grund av kox i olje troget, inte har tillräckligt oljetryck

Vilket kollar du först då! Om kabeln ligger mot gods eller Oljepickupen är igengrodd!!?
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:

Otroligt sällsynt med givare som ger upp? På min svarta 92:a hände det en gång på det året jag hade den. På min T5 94 har det hänt TVÅ ggr på dom 8år jag haft den med tänd lampa och död givare, samt en gång där givaren börjat dela på sej och läcker olja. Känns som jag har bra odds för att vinna på både lotto och alla andra lotterier samtidigt om det räknas som sällsynt. Naturligtvis måste ändå undersökning ske och det är redan rekommenderat om man läser i tråden.
Ja du lär vara tämligen ensam om att råka ut för detta!
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:Först kollar han nog oljetrycket :wink:
Ja. man kollar det som är absolut viktigast för att undvika motor ras först, alltså kollas oljetrycket (om trycket är bra, så fortsätter du köra motorn i minst 10 minuter & gärna på lite varv (men kolla oljetrycket hela tiden & hur det betersig)

Kox i oljan brukar ge oljetryck till en början.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]