Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
kottskrapa skrev:Den går väl ibland typ vid rödljus och så också när bilen går igenom sina system?
Det är då min lampa har börjat lysa och jag har fått felkod på den..

Eller har jag missuppfattat lite? Händer ju mer än en gång
Nej, den ska inte jobba då. Om din motor nu plötsligt inte är nystartad igen och har under 30+ i motortemp.
Däremot är den alltid i kontakt med styrdonet, bryts kontakten är koden ett faktum. Logiskt vore ju om du har vatten i reläet. När du bromsar för rödljus så skvalpar det helt enkelt och vattnet flyttar sej. Vips är det felkontakt.
Bilen går inte igenom sina system under körning på nåt speciellt sätt. Det är ABS systemet som kontrolleras vid 30km/h övriga system är under full kontroll hela tiden utan separata tester.
*pettson* skrev:Nej, den ska inte jobba då. Om din motor nu plötsligt inte är nystartad igen och har under 30+ i motortemp.
Däremot är den alltid i kontakt med styrdonet, bryts kontakten är koden ett faktum. Logiskt vore ju om du har vatten i reläet. När du bromsar för rödljus så skvalpar det helt enkelt och vattnet flyttar sej. Vips är det felkontakt.
Bilen går inte igenom sina system under körning på nåt speciellt sätt. Det är ABS systemet som kontrolleras vid 30km/h övriga system är under full kontroll hela tiden utan separata tester.

Att det är något som inte riktigt é som det skall det vet jag, men nu har jag fått lära mig en ny grej så det tackar jag för :)
av Henke3
kottskrapa skrev:
*pettson* skrev:Nej, den ska inte jobba då. Om din motor nu plötsligt inte är nystartad igen och har under 30+ i motortemp.

Att det är något som inte riktigt é som det skall det vet jag, men nu har jag fått lära mig en ny grej så det tackar jag för :)
Som jag skrivit tidigare i en annan tråd:

B5254S från -96 års modell samt B5254T från -97 med Motronic 4.4 har en utökad diagnos av sekundärluftsystemet.
Diagnosen startas tidigast 10min efter motorstart, när motorn går på tomgång och hastigheten är mindre än 4km/h.
Diagnossystemet kollar först om pumpen är igång hela tiden och om luftventilen läcker, detta upptäcks genom att integratorn till lambdaregleringen ligger i max-anslag, då sätts felkoder EFI-446 och EFI-448.
Därefter startas pumpen med med stängd luftventil, om lamdasonden inom 6sek reagerar så tyder detta på att luftventilen läcker, då sätts felkod EFI-446.
Därefter öppnas luftventilen och lamdasonden skall då inom 6sek reagera, annars sätts felkod EFI-448.

Dessutom finns felkod EFI-445 för signalledning till relät, antingen kortsluten till jord eller till spänning. Om denna är satt sen tidigare så startar inte den utökade diagnosen.

Detta förklarar varför ni upplever att pumpen startar även efter en stunds körning.
Användarvisningsbild
av taxi
då verkar ju min höra till den lilla skaran med "utökad diagnos"? Och jag tror att jag skippar kontrollen, jag lär ju märka om den klagar via felkod?
Häftigt att systemet klarar att vara i drift i nästan 15 år och fortsätta fungera. (ta i trä)
tack alla för hjälpen!
av T-rex
kottskrapa skrev:

Tackar oxå! tror mer på pettson än volvo :)
av rd350
Det gäller att fråga rätt person! Det är alltid lättast att svara "det ska nogvara så" då slipper man ta reda på det rätta svaret, det gäller lika ofta de som jobbar på märkesverkstad och inte har tid och lust att sätta sig in i problemen.
Har åxå samma problem med luft pumpen har dock en v70 glt -97.
fungerar i ca 10-20 dagar efter att man raderat felkoden.
vars sitter reläet till sekundär luft pumpen? och vars sitter luftventilen?
Användarvisningsbild
av taxi
Relät på min 850 -97 tror jag sitter nere vid pumpen under batteriet ungefär, sitter väl inte världsbäst just där :D
Luftventilen tycker jag borde sitta ovanför pumpen, antagligen på en slang från pumpen till grenröret (spånar fritt nu)
Jag märkte igår efter att ha åkt en sväng när bilen sen gick på tomgång (motorn var fullvarm) , att luftpumpen startade. Jag tänkte direkt på vatten i relät, men det kanske ska vara så då? Jag ska iallafall försöka peta isär relät och kolla om det är vatten i det..
mikeyman35 skrev:Jag märkte igår efter att ha åkt en sväng när bilen sen gick på tomgång (motorn var fullvarm) , att luftpumpen startade. Jag tänkte direkt på vatten i relät, men det kanske ska vara så då? Jag ska iallafall försöka peta isär relät och kolla om det är vatten i det..
Har åxå så att min luftpump startar när den står på tomgång en liten sväng. alla kan väl inte ha vatten i reläet..

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]