Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fbo
#480772
Ni kan inte jämföra två motorer som inte har med varandra att göra och dra några slutsatser. Det beror på potentialen som återstår från originalsättningen och dimensionerna samt effektiviteten på ingående delar typ kylsystem, turbo, mottryck i avgassystem och tryckfall i insugssystem. Rica eller BSR kan omöjligt få ut några 177 Hk på D3 i Y20. Tro mig.
Användarvisningsbild
av Honke
#480782
fbo skrev:Ni kan inte jämföra två motorer som inte har med varandra att göra och dra några slutsatser. Det beror på potentialen som återstår från originalsättningen och dimensionerna samt effektiviteten på ingående delar typ kylsystem, turbo, mottryck i avgassystem och tryckfall i insugssystem. Rica eller BSR kan omöjligt få ut några 177 Hk på D3 i Y20. Tro mig.
Tycker nog du ska ta en titt på RICA's sida!

Nåja vi får väl se... Ingen ide att spekulera
av perhall
#480838
fbo skrev:Ni kan inte jämföra två motorer som inte har med varandra att göra och dra några slutsatser. Det beror på potentialen som återstår från originalsättningen och dimensionerna samt effektiviteten på ingående delar typ kylsystem, turbo, mottryck i avgassystem och tryckfall i insugssystem. Rica eller BSR kan omöjligt få ut några 177 Hk på D3 i Y20. Tro mig.
Varför inte? I så fall är D3 den enda dieselturbomotorn, mig veterligen, som inte har en hel del marginal.

Gamla 185 hk D5 lyckas ju RICA skrämma upp i 253 hk... vore konstigt om inte D3 skulle palla 177.../PH
av fbo
#481001
Va bra att ni tror på det som står på hemsidan. Perfekta kunder!
Känner ni någon som har kontrollmätt?

Högre moment kan de säkert skrämma ur den motorn på något register, men inte effekt.
Därav känner kunderna en skillnad, men det är garanterat inte de siffrorna som anges.
av Steff 99
#481018
fbo skrev:Va bra att ni tror på det som står på hemsidan. Perfekta kunder!
Känner ni någon som har kontrollmätt?

Högre moment kan de säkert skrämma ur den motorn på något register, men inte effekt.
Därav känner kunderna en skillnad, men det är garanterat inte de siffrorna som anges.
Om du vet att det inte går, vad har du fått de uppgifterna ifrån??
av Lövet
#481020
Eftersom vridmoment x varvtal = effekt så får man garanterat mer effekt också...
av fbo
#481031
Från Wikipedia:
"Inom fysiken är effekt mängden arbete uträttat eller energi omvandlat per tidsenhet."

Dvs maxeffekten för en motor inträffar vid det varvtalet där energiomvandlingen från bränsle till rörelseenergi är som effektivast för motorn som system.

Det innebär inte att maxeffektpunkten inträffar på samma ställe i varvtalsregistret som det maximala vridmomentet. Utan effekten följer vridmomentskurvan enligt formeln:
P [hk] = M[Nm]*n[rpm] / 7022 lite förenklat.

En platt momentkurva ger därför stegrande effekt med varvtal, men om kurvan dippar i slutet av registret så avstannar effektökningen. Dvs om du höjer momentkurvan nominellt så är effekten högre i det området, men om momentkurvan likväl dippar på slutet av registret så behöver inte toppeffekten bli högre för den sakens skull.

Kanske lite överkurs...
av Lövet
#481055
Du skriver inte toppeffekt heller utan "Högre moment kan de säkert skrämma ur den motorn på något register, men inte effekt". Detta är fysiskt omöjligt och wikipedia urklippet visar det också.
av Arese
#481060
Det som avses är säkert att du kan öka det maximala vridmomentet utan att öka den maximala effekten. Det är ju sant.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]