Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driver64
Jag hade tänkt byta olja i brorsans 945:a men jag får inte loss oljepluggen med en 30 cm lång 25 mm blocknyckel! Hur jä..a hårt får man dra åt den egentligen??? I Haynes handbok står det "dra åt den ordentligt" och det är det någon (Hulken?) som verkligen har gjort...
Användarvisningsbild
av Rirojej
Jo samma som igår på min 740 ... bultar sitter ... som på klumpen bak på axeln vi hissa upp och slet med stora rör tänger det ända som rörde sig var rör tången så tillslut så slog vi på en 12mm hylsa på den (var väl 13mm från början) och riktigt slet i den ;) tillslut lossna möget det va massa beläggningar + att det va en järn bult i aluminium så det blir beläggningar där.. ... där är ju kopparpackning i oljepluggen så det kan nog sätta sig ordentligt prova förlänga nyckeln med ett rör
Användarvisningsbild
av eccy243
På jobbet har vi en muttersnurra som drar/lossar med 2300 Nm. Om hylsgreppet är oskadat så lossar den det mesta! Det har hänt att den har spräckt krafthylsor. En sån snurra är oumbärlig i dessa fall.
Användarvisningsbild
av Driver64
Till slut blev jag så ilsken på oljepluggen att huden blev grön och T-tröjan sprack av svällande muskler (har aldrig haft sådana förr!) och så fick jag loss oljepluggen! Yess!!! Nåja, det var rörtricket som hjälpte. Tur att den enda rörstump jag till slut hittade också passade utanpå blocknyckeln... Nu rinner oljan ur så fint! 8)
av Perra N
Den ska spännas med 30 Nm (3 kg) enligt min repbok iaf. Så det där med att spänna till blodkärlen brister, är bara idioti.
Användarvisningsbild
av Driver64
Tack, då ska jag skriva in det åtdragningsmomentet i reparationshandboken. Jag hamnade nog där någonstans när jag drog åt med en hand liggandes på rygg under bilen. 30 cm lång hävstång gånger ca 10 kg blev det nog ungefär. :)

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]