Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mina spolarmunstycken, V70II 09, förefaller vara igensatta och de blev de även i somras. De blev det när jag hade låg spolarvätskenivå för några veckor sedan när jag inte fyllde på ens när varningen kom. Jag vill minnas att det var så även i somras dvs att de satte igen när spolarvätskenivån var låg. Jag antar att jag har skit i behållaren som rörs upp vid låg vätskenivå.
Jag hade bilen inne för div fix och de gjorde även ren munstyckena men de gjorde förmodligen inte ren skolarvätskebehållaren. Först tänkte jag att verkstadskillen inte tänkte så långt men nu inser jag att det kanske var just det han gjorde. Det kanske är bra med folk som har återkommande problem... ?:-/

Man nu tänkte jag fixa det själv.
Kan jag fixa det med att ta loss slangarna. Blåsa tryckluft uppifrån in i munstyckena och spola ur slangarna från det som må sitta där.

Hur rengör jag behållaren invändigt. Suga med slang är simpelt bara man kommer åt men det sitter ju ett påfyllnadsrör mm i vägen som gör det lite svårare.
Mvh
Karl
För att göra ren behållaren så måste du nog plocka ner en del för att komma åt den, men jag kan förväxla modeller så du får väl kolla hur den sitter. Du kan nog inte suga ur skiten på ett tillförlitligt sätt. Försök göra rent med trycklyft men då får du koppla bort slangen för annars kan det gå illa :)

Om du inte har tillgång till tryckluft kan du försöka med en smal nål eller dylikt.

Mvh GK
Nu har jag kopplat loss slangarna och passat på att spola lite extra när jag körde med högtryckstvätten i gördetsjälvhallen. Jag satte en påse på insidan för att se om det kom igenom något vatten och jag lyckades inte se att det kom in något...
Det blev lite bättre men inte helt bra.
Kan man ta isär splarmunstyckena eller rent utav byta ut dem och vilka byter man i så fall lämpligen till?
Mvh
Kar skrev:Nu har jag kopplat loss slangarna och passat på att spola lite extra när jag körde med högtryckstvätten i gördetsjälvhallen. Jag satte en påse på insidan för att se om det kom igenom något vatten och jag lyckades inte se att det kom in något...
Det blev lite bättre men inte helt bra.
Kan man ta isär splarmunstyckena eller rent utav byta ut dem och vilka byter man i så fall lämpligen till?
Mvh
Det allra enklaste borde vara att köpa ett vanligt bränslefilter och montera på slangen. Då är du 100% säker på att skit inte föler med och det är lätt att byta med jämna mellanrum. Lite osäker dock på om det är mjuka slangar eller hårda. Har ju V70II själv men har inte kollat

Så har jag gjort på en tidigare bil med gummislangar. Härär ett exempel från Biltema 19,90. Har dock inte provat själv men du ser säkert om det kan fungera eller ej.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... universal/

korr: p.s. kring själva munstyckena så har jag uppvärmda på min V70. Om din inte är utrustade med dem original så borde det vara lätt att eftermontera. De är "ointelligenta" och går enbart på yttertemp så det skall bara vara kablar och munstycken såvitt jag vet. Det hjälper mycket då alkoholen dunstar ytterst i munstycket och en ispropp lätt bildas. Fungerar väldigt bra på vintern. Sedan är spolarmunstyckena generellt ingen höjdare oavsett eluppvärmda eller ej men det finns det flera andra trådar om här på forumet :)

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]