Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger så har främre vinkelväxeln, inte haldexen bak, rasat och det bara skorrar och rasslar från den. Hittar ingen begagnad på vare sig laga.se eller bildelsbasen.se. Till T6, V8 och D5 finns det så många att dom nästan slänger en efter en. Men är det någon som med säkerhet vet om det skulle passa med en av nyss nämnda på en 2.5T?

Har bokat in bilen på mechanum.se nu på tisdag och ska byta, fick ett totalpris på 15.000kr och dom tar den direkt. Volvo var två tusen dyrare och kunde tidigast ta den i mitten på januari nere i Malmöregionen. Har kollat tre olika stationer. Sen skulle Volvo dessutom ha extra betalt för oljan? Så två tusen dyrare och "sen blir ett par hundra till för oljan" sa han när jag ringde och frågade. Ingår inte olja undrade jag? Nej, det gör det inte, priset är lådan pluss arbete, sa han på Volvo i Trelleborg, se måste du ha olja också, eller? också skrattade han! Det gjorde inte jag. Dessutom ska jag få gratis lånebil på Mechanum, helt utan kostnad så länge bilen är där. Sen var han vänlig och informerade mig om att det kan bli 15.000kr, men om hylsan var ok så flyttades denna över och då kunde jag räkna med 1100kr bort från min räkning. Något som Volvo inte nämnde...
Säger bara, SERVICE, ja tack!! :-)-)

Men så satt jag och kollade Vadis hur ett byte går till, och eftersom jag anser mig vara en något över medel skruvare så anser jag att jag utan problem, förhoppningsvis, hade löst det där själv. Men då är det såklart en fördel om man har hårdvaran :roll:
Senast redigerad av 1 Gandalfi, redigerad totalt 0 gånger.
Gandalfi skrev:Som rubriken säger så har främre vinkelväxeln, inte haldexen bak, rasat och det bara skorrar och rasslar från den. Hittar ingen begagnad på vare sig laga.se eller bildelsbasen.se. Till T6, V8 och D5 finns det så många att dom nästan slänger en efter en. Men är det någon som med säkerhet vet om det skulle passa med en av nyss nämnda på en 2.5T?
Du nämner Vadis i ditt inlägg. Kan man inte se där om vinkelväxlarna har samma eller olika art.nr till dom olika motoralternativen?
Jag skulle inte köpa en begagnad vinkelväxel (jo kanske om jag hade litat på att kille på skroten kollat splinsen ordentiligt så dom var som nya)

Oljan är brukar vara förfyld i en bytes vinkelväxel. (men det framgår inte av reservdelsprogrammet)
hylsan är garanterat sliten & troligen svår att demontera.
Om prylarna är nermonterade så skulle jag tveklöst byta hylsan i förebyggande syfte.
Det brukar vara den som till 99%, ställer till bekymret när AWD-funktionen upphör.
Splinesen mot vinkelväxeln tenderar att bli nötta. Hylsan kostar runt 1 000 kronor.

Bytte hylsa och vinkelväxel själv på min egen bil. Själva mekandet var inga problem.
Värsta jobbet var den förbannade hylsan som satt bergfast. Det krävdes speciellt hydraulverktyg för att få bort hylsan.
Kan det kanske vara så att det "bara" är hylsan som har svarvats ur, så att det räcker att denna byts? Jag har ju inte fått det professionellt konstaterat än, får det på tisdag när jag lämnar den på Mechanum.
Om du inte konstaterat att vinkelväxeln är paj, så är det nog hylsan som svarvar splinesen på vinkelväxeln. Därav oljudet.
Be att få titta på grejorna när det är nerplockat, innan montering av nya prylar.

Har du inte kört alltför länge med felet, så kanske vinkelväxelns splines överlevt.
Jag kan inte uttala mig om skickligheten eller kompetensen på Mechanums personal. Men det gäller nog att vara på alerten så att inte kostnaden skenar iväg.

Fett på sylen är alltid bra. :wink: Det gäller speciellt hylsan och axeln på vinkelväxeln.

Delge gärna oss andra hur det förlöpte.
Har nu hämtat bilen och den är som en helt annan bil. Jag har öppnat runt tre olika trådar med småproblem som jag irriterat mig på. Bland annat att bilen dansade med bakvagnen vid körning i halt underlag, och en att jag vid körning i ca 60km/h hade en obalans som kändes i ratten. Ungefär som om hjulen var obalanserade. Sist men inte minst hjullagersoljud...trodde jag. Bytade hjullagerna bak och då minskade ljudet dramatiskt, men hade fortfarande det här skavande monotona ljudet. Otroligt tänkte jag att alla fyra går samtidigt, så jag bytte hjullager vänster fram eftersom jag tyckte ljudet kom därifrån, gjorde lite svängtester också vidare. Men ljudet kvarstod, så jag beställde ett hjullager till, till höger fram sen är alla fyra utbytade.

MEN!

När jag igår hämtade bilen så var dansandet med bakvagnen bortblåst, ligger som en padda på den snöbelagda vägen, får provocera den hårt för att den ska slira lite. Tog upp den i 60km/h........ingen obalans längre och hjullagerljudet är borta.
Alla problem satt i en uttjänt vinkelväxel, meckaren på Mechanum sa att vinkelväxeln var TOTALT sprängd, nu sitter där en helt ny och produktförbättrad låda. Meckaren hade stött på dessa problem innan, han hade precis slutat på Bilia och börjat på Mechanum istället, och hade lång erfarenhet från Volvo. Så nu tänker jag byta det sista hjullagret mest bara för att jag har det. Han hade även kontrollerat oljan i Haldexen bak och där fick fyllas på en skvätt. Han beskrev det så att alla dessa parametrar tillsammans har gjort att bilen har haft oljud för sig samt känts orolig att köra på halt underlag. Han frågade också om det inte var så att den druckit mer på sistone, och visst har den det. Från runt 1.25L blandad körning till 1.53L, och jag märkte redan nu när jag körde hem att den nuvarande förbrukningen låg lägre, trots att det var hård packad snö på vägen. Han sa att vinkelväxeln knappt gick att snurra runt för hand och lät fruktansvärt.

Sen vill jag sätta upp Mechanum på podiet, vilken otrolig service!! Från första foten jag satte innanför dörren tills dess att jag hämtade bilen. Supertrevlig personal, hjälpsamma, erbjöd kaffe mm mm. sen fick vi en gratis hyrbil, sprillans ny Audi A3 bara köra behövde inte ens tanka den när vi lämnade den. När jag sen går ut på gården för att hämta min XC90 så har dom dessutom tvättat bilen!!! Lämnar in en asskitigt silvergrå bil som knappt går att köra, och hämtar en glänsande nytvättad bil, som går bättre än någonsin. Det gör JÄVLIGT mycket på mitt helhetsintryck av Mechanum.
Det fanns kanske en anledning att det var fullproppat med folk på stället redan 07.00 i måndags morse när jag lämnade bilen.
Allt som allt gick det på 14.770kr, fick en kupong med 20% rabatt i brevlådan förra veckan på arbetskostnader i samband med service eller reparation, den kom rätt lägligt :-)-) För dom pengarna fick jag en helt ny vinkelväxel, hylsa, oljekontroll i Haldexen också arbetskostnader. Men det var det värt, för tusan så skön den är att köra igen. Var ju tvungen att köra ut i lite djupare snö igår kväll när jag kom hem och det bara maler sig fram. Ja som ni märker så är jag trots ett hål i kassan, väldigt nöjd!
Låter som en riktigt super verkstad Mechanom.
vad stora dom blivit på kort tid, undras om det är någon med rejält i bakfickan som kommit på att starta verkstad med super service?

Sökte lite och dom har verkligen många nöjda kunder, samt hitta ett kul inlägg en skrivit som haft bilen hos dom " Undrar verkligen hur många av de anonyma negativa kommentarerna här på Rejta om Mechanum som verkligen är "äkta". Kanske nån på Din Bil verkstad som börjar darra? :) "

Synd att den här verstan inte finns i Stockholm man blir ju verkligen nyfiken på dom, får väll passa på och titta förbi dom om jag är i Malmö eller Göteborg.

Gratulerar till att bilen vart hel igen.

Mvh
Andis

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]