Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Ja ojämnt moment kan ge skeva skivor.

Jag har orginal skivorna på min XC70-03 och den har rullat 5200mil utan den minsta tendens till vibrationer.

Däremot har jag bytt framklossarna pga att dom absorberade fukt så bromsverkan uteblev nån sekund vid blött väglag.
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag har läst lite här och där att bromsskivorna kan bli skeva om man t.ex. efter en kraftig inbromsning står stilla med foten på bromspedalen. Bromsskivorna kyls då ojämnt där bromsklossarna ligger an vilket lär kunna ge skeva bromsskivor. Svårt att undvika om man måste hålla foten på bromspedalen för att hålla bilen stilla men handbromsen kan ju iofs användas då.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Driver64 skrev:Jag har läst lite här och där att bromsskivorna kan bli skeva om man t.ex. efter en kraftig inbromsning står stilla med foten på bromspedalen. Bromsskivorna kyls då ojämnt där bromsklossarna ligger an vilket lär kunna ge skeva bromsskivor. Svårt att undvika om man måste hålla foten på bromspedalen för att hålla bilen stilla men handbromsen kan ju iofs användas då.
alltså man brukar hålla nere bromspedalen ibland vid röd stopp då bilen inte ska rulla bak på ojämn väg , men den minuten man står stilla tror jag inte har så stor effekt...men man vet aldrig ju....
Användarvisningsbild
av Stoffe
henka35 skrev:En kompis till mig har en Jeep Grand Cherokee. Dessa har tydligen likande problem med skeva bromsskivor fram. Han fick dessa bytta på garanti med problemet verkar kvarstå. Så han köpte nya skivor och bytte dessa själv.
Nu har bilen rullat bra sedan dess. Skillnaden mot vad han har gjort och vad verkstaden gör är att han inte har använt mutterdragare. Utan dragit hjulbultarna med momentnyckel enligt gällande normer från Jeep.
Vi har diskuterat mycke kring detta och vi tror att man kan sned belasta skivan vid montage av hjulet vilket kan ge en skev bromsskiva. Vad tror ni??

/Henrik

Tycker det låter lite otroligt men man vet ju aldrig... ytorna du har emot varandra skall ju vara plana så inte ska man kunna dra något snett... det är ju inte i mitten skivorna blir skeva eller hur?

Jag drar alltid däcken med fälgkors och kan LOVA att max 2 bultars moment liknar varandra... Så med andra ord skulle alla mina skivor bli sneda?

Och på ena firmabilen så fattas de en hjulbult och då MÅSTE dom enligt din teori slå sig?
av vandenhoogen
Mina bromsar vibrerar vid inbromsning i farter över 100km/h och skivorna är rejält slitna...men de fick bra värden på bilprovningen (3,2 3,2 fram 2,4 2,4 bak) så jag kör ett tag till med dem...men när de blir dags för byte tänker ja defenitivt testa biltema...:) och rengöra ordentligt när jag monterar dem och dra enligt konstens alla regler utan muttermaskin.
Användarvisningsbild
av CarMan
jbl skrev:Ja ojämnt moment kan ge skeva skivor.

Jag har orginal skivorna på min XC70-03 och den har rullat 5200mil utan den minsta tendens till vibrationer.

Däremot har jag bytt framklossarna pga att dom absorberade fukt så bromsverkan uteblev nån sekund vid blött väglag.
Du kanske inte tror, men ajg tror inte jag vet!

en skav skiva & en skiva som sitter snett på grund av smuts. gör att skivan kastar när den roterar, detta häns inte i bromsarna.
men om skivan kastar så kommer den att på samma ställe på ena sidan slå imot bromsklodsen & på andra sidan ett halv varv bort slår den andra broms klodsen i skivan, inte mycka, bara en lite tatch.

efter X antal mil har skivan blivit lite, lite tunnare där klodsen helatiden slåtimot & en tjockleksvariation tjäns i bilen/pedalen.
det är därför det ofta blir bra när man byter & sen komer felet tillbake.
man har dålagat symtomen, men inte felet :!:
Användarvisningsbild
av Stoffe
vandenhoogen skrev:Mina bromsar vibrerar vid inbromsning i farter över 100km/h och skivorna är rejält slitna...men de fick bra värden på bilprovningen (3,2 3,2 fram 2,4 2,4 bak) så jag kör ett tag till med dem...men när de blir dags för byte tänker ja defenitivt testa biltema...:) och rengöra ordentligt när jag monterar dem och dra enligt konstens alla regler utan muttermaskin.

Varför inte göra så här då... Iaf för dom som bytar hos volvo... Fram med fälgkorset o känn på bultarna? Då kan de ju inte va muttermaskinens fel iaf...
av NidoKing
När jag köpte framskivor till min förra bil tog jag först med dem till jobbet och mätte dem. Sedan riktade jag dem och svarvade dem inom 0,02mm.

Gissa om bromsarna blir effektiva efter ett sådant byte. Fick dessutom mycket lång livslängd på beläggen.
Användarvisningsbild
av VS60
Finns det någon bra beskrivning ute på nätet som du kanske har länk till hur exakt ska man byta, punkt för punkt?

Behöver man någon special verktyg förutom avdragare till belägg och special nyckel för att öppna bromsok?

Ska försöka byta imorgon får ser vad som händer…
av nevyn
Vaddå avdragare/specialnyckel? :D

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]

Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]