Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HeLa
Hej
Precis köpt en S80 -09, 4000 mil, Disel.
Nöjd med parkvärmaren i två veckor.Satte in timer1 på morgonen och timer 2 på kvällen.
Men i veckan som var (-11°C) hade den en morgon plötsligt inte gått igång, iskall i kupé och motor. Jag trodde att jag måste ha glömt att trycka timer 1 "på". Ställde om den till eftermiddagen på timer 2. Gick inte igång då heller. Två dagar senare gick den igång -EN gång. Sedan har den strejkat i flera dagar nu. Får inga felmeddelanden.
Det som är konstigt är att om jag ställer in timer 1 på "på" så kommer "i" infomeddelandet: "parkvärmare 2 på".????
Jag tänkte kan det vara något fel på min parkvärmare eller är det skillnader på timer1 och timer2 och när man skall använda dem. Funderar på att ställa in timer1 och timer2 på samma klockslag.....vad händer då?
/HeLa
Användarvisningsbild
av Suomela
Kör du mycket korta sträckor efter du haft dieselvärmaren igång ?
Det är rekommenderat att köra bilen lika länge som dieselvärmaren varit igång, dvs har den varit it gång 40min, så ska du köra 40minuter, för att ladda upp batteriet, är det dåligt batteri nivå så startar inte värmaren.
av J0cke
Är det verkligen så att parkvärmaren inte startar om batterinivå är för låg? På min bil så hade iallafall värmaren dragit ur batterit så bilen inte gick att starta.
av HeLa
Jag kör bara 0.5 km och lämnar barn på dagis (10 min stopp utan direktvärme) och sedan kör jag vidare i 4 mil, tar en timme ungefär. Skall man misstänka batteriet kanske, att det redan är dåligt på en sådan ny bil???
Men varför står det timer2 på info displayen då jag bara har ställt in timer 1 på "på"?
Det står av någon anledning alltid en tvåa i displayen. Vet inte varför. Någon annan kanske vet?

För övrigt: Är tiduret rätt inställt finns bara två "normala" orsaker till att värmaren inte startar: låg bränslenivå eller låg batterinivå. Om båda dessa faktorer är under kontroll och värmaren ändå krånglar föreliger något fel på din vagn.

/H
Användarvisningsbild
av Doffen
om varmeren ikke starte pga. lavt batterinivå eller drivstoffnivå vil man få feilmelding i displayet. Får man ikke det, foreligger det feilkoder i styreenheten til varmeren som hindrer start. Å det må man ha utstyr for å få frem.

Om man prøver direktestart å info lampen slukker etter 3-5 sekunder, er det en feilkode som hindrer start.
av HeLa
Tack alla,

Jag skall pröva direktstarten imorgon då, om den funkar. Annars blir det Upplands motor i mellandagarna. Tack för all hjälp! Ha, nu har jag ställt in både timer1 och timer 2 på kl 10:00 imorgon. God Jul. /HeLa
av HeLa
Ställer man in båda timer1 och timer2 på exakt samma tid så blir timer1 automatiskt avstängd (oviktigt vetande!!). Direktvärmaren slog inte av efter några sekunder så det verkar inte vara något systemfel iallafall.
Idag gick parkvärmaren igång (för första gången på två veckor).
Glapp?
Dålig tändnings effekt?
Helt enkelt bara varmare väder (-7°C idag)? Men det är ju vid typ -15°C man verkligen behöver den....
Skall man klaga iallafall hos UM, bilen har ju bara varit i min ägo sedan 9 dec?
/HeLa
av greenbay
HeLa skrev: Skall man klaga iallafall hos UM, bilen har ju bara varit i min ägo sedan 9 dec?
/HeLa
Ja, det SKALL du! Hur skall de annars kunna åtgärda? Du har förmodligen garanti på bilen?
/greenbay

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]

Går det att demontera turbon utan att monter[…]

Gissar att det är en slags "karantä[…]