Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
Hissade upp bilen, låste ratt och när jag började vrida hjul till höger och till vänster på vänster fram hjul är glapp och även om man trycker upp och ner.
Däremot höger fram hjul bara liten glapp så fort man trycker till vänster och höger.

Vad kan det vara för fel, styrled eller?
Användarvisningsbild
av Stoffe
Hur mkt glappar det? Konstigt när det är båda sidor...
Användarvisningsbild
av CarMan
VS60 skrev:Hissade upp bilen, låste ratt och när jag började vrida hjul till höger och till vänster på vänster fram hjul är glapp och även om man trycker upp och ner.
Däremot höger fram hjul bara liten glapp så fort man trycker till vänster och höger.

Vad kan det vara för fel, styrled eller?
en styrled kan inte glappa upp/ned, bara sidled.
därimot kan hjulo lager det.
men vi kan ju missförstå varan. ganska enkelt att se känna vad som är fel, så om du inte vet, så skruva inte på nått.
Fick ett skräckexempel härom den på henrige herbert som fixa bilen själv istället för att lämna in :evil:

killen lät sin kommpis byta bromsar, & tydligen var dom tvungen att buta bromsok också (bilen var en V70N & den bitar vi extremt sällan bromsok på) inte nog med det, dom var tvungna att byta broms slang också, min gissning är att dom gjorde nått fel, för jag har aldrig behövt byta en broms slang på en sådan bl.

i alla fall s fick dom inge bra bromsar efter reprationen & hans kompis sa att dom skulle åka till "Volvo" då dom kunde provköra gratis o tala om vad som var fel.
kundmotagaren förklara då att vi inte var intreserade av att jobba gratis, men han kund skicka ut en kille på en kort povkörning den här gången & om han iten direkt viste vad som var fel så boka han görna en felsökning istället.

sagt o gjort, en kolega till mig tog bilen o körde 2m. senstanna har, bilen hade inge broms alls, kunden körde med handbromden...
min kolega fråga då om dom överhuvud taget hade luftat bromsarna & kunden sa. Va, lufta hur gör man det?
då sa min kolega att vet man inte att man ens ska lufta bromsarna, eller vet hur man gör så ska man inte jobba med broms systemet, då det är en av bilens viktigaste ditaljer, & hur an gör får du faktiskt ta reda på själv, eller boka en tid.
Användarvisningsbild
av VS60
Stoffe skrev:Hur mkt glappar det? Konstigt när det är båda sidor...
Inte så mycket på höger, däremot på vänster en hel del.
Hur ska jag beskriva? Ja, om du lufter bilen och skruvar lös bultar lite gran och tar hand i hjulen så mycket glappar det på min bil just nu.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Jag skulle prova byta hjullager... Men hur långt har den rullat? Man kan ju undra varför de e sönder... kört hårt?
Användarvisningsbild
av VS60
CarMan skrev: min kolega fråga då om dom överhuvud taget hade luftat bromsarna & kunden sa. Va, lufta hur gör man det?
då sa min kolega att vet man inte att man ens ska lufta bromsarna, eller vet hur man gör så ska man inte jobba med broms systemet, då det är en av bilens viktigaste ditaljer, & hur an gör får du faktiskt ta reda på själv, eller boka en tid.
Det där känner jag till…
En av mina kompisar bytte broms slangar efter att han inte gick genom besiktningen, bilen var v70 äldre modellen…
Han gjorde allt rätt, det enda han gjorde fel att glömde skruva tillbacka skruv, den genom man trycker luft ur systemet. Som tur ingen kom till skada han bor ute på landet och det är 5 km innan man kommer till anmäla väg.
Användarvisningsbild
av VS60
Stoffe skrev:Jag skulle prova byta hjullager... Men hur långt har den rullat? Man kan ju undra varför de e sönder... kört hårt?
Bilen gått 13500, kör inte så hårt. Det kan hända att man trycker ibland lite mera på gas med det händer sällan.
av nevyn
Hallå, det är ju en S60, klart framvagnen glappar... :D

Men i alla fall kan du ju försöka komma fram till vilken del som glappar.

Det kan ju vara:
Stötdämpare
Spindelled
Styrled
Styrstag
Hjullager

Och jag tycker inte du ska "prova" att byta saker på måfå. Du har ju som mest 20% chans att hitta rätt.

En liten fråga, kan det bli glapp i styrväxeln och orsaka glapp på båda sidor?
av Perra N
VS60 skrev:
Hur ska jag beskriva? Ja, om du lufter bilen och skruvar lös bultar lite gran och tar hand i hjulen så mycket glappar det på min bil just nu.
Skruvar du lös bultarna, är det klart att det glappar! :?:
Användarvisningsbild
av Stoffe
Perra N skrev:
VS60 skrev:
Skruvar du lös bultarna, är det klart att det glappar! :?:

HAHAHA Han försökte förklara hur det kändes... Det känns som om bultarna skulle vara lösa...

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]