Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange71
Är det någon som vet hur man byter kombiinstrumentet?
Är det svårt?
Om man köper ett begagnat kombiinstrument går Volvo med på att man laddar mjukvaran hos dom?
Jag har en Volvo V70 2003
av Arne
Det är inte alls svårt att byta kombiinstrumentet, men se till att du får rätt instrument som passar till din bil. Volvo laddar ner mjukvaran, men det kostar nästan 900 kr. Skaffa en Haynes rep.handbok så klarar du av att byta instrumentet om du är osäker.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ta tag i plastsargen runt kombiinstrumentet o dra rätt ut
Den kan lossna reltativt lätt.
Sen sitter det 4 torx skruvar , En i vasrsitt hörn.
Sen är kombiintrumetet lös. På baksidan sitter kontakten . bara att plugga ur den.
MEN innan du gör nått så ta loss minuspolen o låt bilen stå minst 10 min
Sen kan du börja.

När du ska koppla in allt så montera dit intrumentet o vrid tändningen i läge 2 SEN kopplar du in batteriet.
MVH Greeeken
av mange71
Jag undrar om man nu skall byta kombiinstrumentet till min Volvo V70 Diesel Automat måste man då få tag på likadant instrument eller det går att ta till en bensin med manuell låda?
av Arne
Sök på Blocket, där är det en kille som annonserar att han lagar kombiinstrument för mellan 900 - 2000 kr beroende på vad felet är. Det kan vara ett bra alternativ istället för att köpa ett nytt.
Användarvisningsbild
av ER
Frågan är om man ens vill laga det kassa instrumentet när dom nya man ersätter dom trasiga med är klart bättre och hållbarare om än dyrare för stunden men jämnar ut sig i längden. Kan ju paja igen och äta upp fördelen.
av rolass
Blinkersindikatorn i mitt kombiinstrument krånglade och det var tydligen någon glappkontakt i kretskortet. Genom att trycka med handen bakom instrumentet kunde jag få det att fungera periodvis. Satte fast en träkloss mellan instrumentet och instrumentbrädan och kunde få det att fungera normalt långa stunder. Provade med samtal med skroten för att få det utbytt. Skrotkillen berättade att det måste vara rätt reservdelsnummer plus omprogrammering för att det ska gå att byta instrument . Reservdelsnumret/en står ovanpå instrumentet och går att söka på Laga.se
I mitt fall fanns inget instrument att får tag i på skroten men jag fick kontakt en superbra kille, Michael Setterholm på OBD Elektronic, Märsta som tursamt nog hade ett instrument . Det har jag nyss fått utbytt och alla data är överförda från mitt gamla till det utbytta. Tog ca 1,5 tim inklusive prat om diverse företeelser i samhället med en lättsam o kommunikativ kille . Mycket nöjd åkte jag därifrån.

häls/RL

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]