Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

isak skrev:misstänker at plocka bort (proppen) skapar felkoder, då det sitter avkännarör o magnetventiler MM.
Isak
Jepp. Blir flipperspel.
Svårt att lura eftersom Volvo lagt in regenerering även efter XX liter förbrukat bränsle, ifall signalen från mottryckssensorn skulle utebli.
Annars skulle mitt filter ha rykt för länge sedan, och jag hade åtnjutit en rejält snålare bil.

Gjorde det på min förra bil, en BMW 530d -06. Den bilen drog 1 - 1,5dl mindre per mil efter amputationen!
kamilenski skrev:isak

Menar du att chipat bil drar mindre bränsle?
Enligt min uppfattning så drar en "chippad bil" mindre bränsle.
Min d5 drog betydligt mindre diesel vid chippning än innan, byta bränslefilter och luftfilter kan göra en hel del också :wink:
Undrar hur mycket det kan göra på 2.4d 163hk.

Tydligen går filtret att plockas bort i polen. Har läst om det på ett polsk volvo forum. Provade regga mig där idag utan att lyckas. Ska testa imorgon. Det hade varit kul...
kamilenski skrev:Undrar hur mycket det kan göra på 2.4d 163hk.
Tydligen går filtret att plockas bort i polen. Har läst om det på ett polsk volvo forum. Provade regga mig där idag utan att lyckas. Ska testa imorgon. Det hade varit kul...
Jag skulle tro resultatet blir ungefär detsamma som för min 530d.
D.v.s. upp till 2 dl skillnad, vilket är en rejäl sänkning. Plus att bilen fick en mycket bättre gasrespons.

Hoppas du får reda på om de lyckats klura ut hur man deaktiverar den softwarestyrda regenereringen jag skrev om.
De kan göra det på 2 sätt.
1. Genom att ansluta en emulator som lurar datorn. Men det avråder de från.
2. Plockar bort den från programmet.
För alt 2 tar ett företag i Poznan 1250plz inkl alt.
Kom på en sak såhär i efterhand när jag läst om chip och grejer.. Förmodligen har det funnits ett chip/box i min bil. Det ligger en instruktionsbok från ProMotech i bilen. Men det finns inget chip i bilen. Kan det ha ställt till nånting nu när det är "urplockat"?

MVH; Jimmy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]