Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Provade i kväll när kvicksilvret nosade på -20 grader och lät dieseln stå på tomgång ett tag medans jag behövde lysa upp gårdplanen för att fixa lite med hästarna.

Värmen från motorn på tomgång räckte till för att få riktigt varmt i kupen utan att jag använde dieselvärmaren.

Det är klart, är det bråttom att få upp tempen eller det är -40 ute så behövs ju dieselväramren.

Undrar hur fasiken det ska funka på en elbil som har stått ute i kylan, skulle man dra på elvärme dör väl batteriet innan man kört en meter.
Fast det där stämmer inte i praktiken eftersom nedkylningen mot rutorna, kylare osv blir många gånger större när bilen rör på sig. Nu när det varit -20 några dagar och jag stängt av värmaren så klarar bilen inte hålla rätt temperatur i bilen. Det är kanske +10 eller nått sådant.
Intressant notering: i senaste TV testas Q5 2,0TDI, BMW X3 2,0d och XC60 D5
Testförbr: 0,97 - 0,73 - 0,99

Tittar man på EU-mix så är sifforrna för V70 (som jag kan i huvet) 6,8 för D5 aut AWD och 5,4 för D5 man FWD.

Verkar inte som AWD-Aut-kombon fått alla bränslesparande åtgärder som FWD-man-kombon har fått. 5,4 är riktigt bra.

PH
perhall skrev:Tittar man på EU-mix så är sifforrna för V70 (som jag kan i huvet) 6,8 för D5 aut AWD och 5,4 för D5 man FWD.
Verkar inte som AWD-Aut-kombon fått alla bränslesparande åtgärder som FWD-man-kombon har fått. 5,4 är riktigt bra.
PH
Hur menar du nu, 1,4 dl extra för AWD+AUT väl helt normalt. Med en DirectShift automat kunde man kanske pressat ned skillanden till hälfen.
Volvo anger för V60 D5 manuell 5,4 och med automat 6,4 och med automat och AWD 6,9.

Min V60 AWD har gått ca 250mil och jag har haft en medelförbrukning på över litern, men med knappt hälften av dessa mil har varit långa resten har körts i stan det vill säga runt ca en mil åt gången. Dieselvärmaren har använts rätt ofta.

Men skulle man kolla på landsvägskörning så ligger man nog en bit ifrån de 5,4 min bil ska dra, det går att få till de siffrorna men då är det ingen rolig körning.
Micke008 skrev:Men skulle man kolla på landsvägskörning så ligger man nog en bit ifrån de 5,4 min bil ska dra, det går att få till de siffrorna men då är det ingen rolig körning.
Helt rätt jag provade med min XC70 D5 AWD 205 hk My10 och roligheten är omvänt proportionell mot förbrukningen..

Har kört SAMMA sträcka på 3 oika vis. Ca 50 mil och mätt vid pump.

Försök 1. Uppehåll +8 grader
Extrem-ecco, medelfart 93 km/h = 0.52 l/m

Försök 2: Sol + 10 grader
Normalkörning, medelfart 105 km/h = 0.74 l/m

Försök 3: Regn +6 grader
Forcerad körning, medelfart 122 km/h = 0.94 l/m
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Tittar man på EU-mix så är sifforrna för V70 (som jag kan i huvet) 6,8 för D5 aut AWD och 5,4 för D5 man FWD.
PH
Hur menar du nu, 1,4 dl extra för AWD+AUT väl helt normalt. Med en DirectShift automat kunde man kanske pressat ned skillanden till hälfen.
Det är helt normalt. Men något att hålla i minnet när det gnälls över hög förbrukning på D5 AWD. /PH
Tycker att jämförelsen som "VolvoB20" gjort visar att vårat körsätt avgör förbrukning, därför är "EU-körcyclen" som alla använder det den bästa jämförelsen eftersom den görs i labbmiljö o de siffrorna är fullt jämförbara mellan olika motorer och märken.
Det vi delger varandra här i forumet är bara ett kvitto på vårat eget körsätt och förbrukning, viket man förmodligen bara kan jämföra med sig själv, precis som "VolvoB20" har gjort på ett bra sätt.
Steff 99 skrev:Tycker att jämförelsen som "VolvoB20" gjort visar att vårat körsätt avgör förbrukning, därför är "EU-körcyclen" som alla använder det den bästa jämförelsen eftersom den görs i labbmiljö o de siffrorna är fullt jämförbara mellan olika motorer och märken.
Det vi delger varandra här i forumet är bara ett kvitto på vårat eget körsätt och förbrukning, viket man förmodligen bara kan jämföra med sig själv, precis som "VolvoB20" har gjort på ett bra sätt.
Det håller jag med om. Direkta jämförelser mellan förare på forumet är ointressanta, förutom gällande en sak. En intressant fråga är nämligen vilken spridning i förbrukning en bil har (det kan man också få vägledning om här). Jag har haft massor 6-cyl BMW bensin och de drar mellan 0,65 och 1,6 typ för en 530i manuell. V70 2,5T drar mellan 0,6 och 2,2. En utmärkt bil om man kör lugnt men det gör jag bara en gång per år när jag åker från färjan på Gotland och då drar den 0,63 med familj och packning. Annars en bra bit över 1 l/mil. I 170-180 drar min 1,6, en BMW 1,1-1,2... Verkar finnas en massa som kör sina DRIVe på 0,5 men då måste de köra synnerligen lugnt. Jag har aldrig kört en DRIVe under 0,7, alltså är den ointressant för mig inte bara för att den är otroligt slö utan också för att den inte är så snål...

Jag får dock uppfattningen att på detta forum är alla uppriktiga. På vissa andra forum förekommer mycket fantasisiffror.
MagnusVäxjö skrev:Nu har jag räknat ut vad min dragit efter första tankningen. Och håll i er nu. Den har surplat i sig 1,25L/mil. :-(O) Färddatorn säger 0,87.

Men detta är egentligen inte rättvist alls då jag använt värmaren typ 1 gång per dag, och så kör jag bara runt 1 mil om dagen. Och bara lite på landsvägen. Och vädret får man ju säga är extremt.

Men det är ändå mer än jag trott måste jag säga. Jag tror inte min gamla S40 T5 drog mindre.
Nu har jag tankat den igen. Förbrukningen denna gång har varit 1,1L/mil. Har kört på samma sträckor som tidigare men vädret har varit mildare här i Växjö. Dock har jag garanterat gasat på lite mer nu då det varit ren asfalt vilket det inte var förra tankperioden då man inte såg asfalten på flera veckor. Slutsaten jag drar av detta är att kylan spelar stor roll på förbrukningen. Blir intressant att följa detta :wink:
Nu har jag tankat lite igen. En långresa på typ 45 mil har jag gjort. Och då drog den plötsligt 0,78l/mil. Så det går åt rätt håll i alla fall. Men även nu mycket stadskörning och användande av värmaren.

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]

Låsproblem passagerardörr

Jag har liknande problem (xc60 2014). Inträff[…]

Byta torkarblad själv?

Bosch blir bra men mät dina befintliga s&ari[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl&aum[…]