Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
#480008
Jensen skrev:Så länge det mailbombas men ej säljs mer bilar med V8:n så kommer ingenting
att hända.
Det handlar ju fortfarande om volymer och inte antal mail från diverse fantaster
som gäller.
Ja, det är klart att det enbart är Return on Investment som räknas och inte antal mejl inboxen.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#480017
FWH skrev:
Jensen skrev:Så länge det mailbombas men ej säljs mer bilar med V8:n så kommer ingenting
att hända.
Det handlar ju fortfarande om volymer och inte antal mail från diverse fantaster
som gäller.
Ja, det är klart att det enbart är Return on Investment som räknas och inte antal mejl inboxen.
Nu handlar kanske olika bilmärkens "nischmodeller" inte bara om vinst för just ett antal "nischbilar" utan helheten. Att en tillverkare kan erbjuda några "top of the line" modeller kan också ha en positiv effekt på övrig försäljningen av märkets "dussinmodeller" vilket iof är mera svårt att mäta. C70 är förmodligen även den en sån modell som inte bär sina egna kostnader. Alla märken, BMW, Audi och Merca har förmodligen bilmodeller som inte bär sin "egen" kostnad, men som är viktiga för märkets image.

Att ha en bredd från 4 cyl till 8 cyl motorer gör Volvo till lite mer än bara en dussintillverkare av diverse slätstrukna, trötta dieselbilar och 4 och 5 cyl motorer. Nej sätt dubbelturbo och lägg effekten på säg 400 hk för oss som envisas med att åka Volvo men vill ha mer effekt.

Ni andra som tydligen störs av att vi gillar V8:a motorn och därför vill att Volvo ska ha den kvar, ni behöver inte ens läsa den här tråden.
Senast redigerad av 3 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av FWH
#480027
Jag störs inte alls, utan gillar V8, tror bara att det är relativt tveksamt att ett antal mejl kommer att ändra deras uppfattning.
av Lövet
#480075
Inte ens om alla som har ekonomisk förmåga på Jagrullar att köpa en S80V8 gjorde det imorgon tror jag att det hade gjort någon skillnad på Volvos beslut. Det krävs 5000 amerikaner årligen eller liknande för att den ska gå runt. 20st mail har ingen funktion.

Luckan i Krollspells resonemang är tyvärr att S80V8 inte skiljer ut sig tillräckligt tydligt från resten av S80 programmet. Vanligt folk ser helt enkelt inte skillnad på en V8 och en D5 vilket innebär att "statuseffekten" blir minimal. Det är betydligt större visuell skillnad exempelvis på en Audi RS6 och en A6.
av Fjolnir
#480116
Om nu problemet är att det säljs för få exemplar av motorn (eller beställs för få från Yamaha kanske det skall vara), varför inter erbjuda den i fler modeller? Tryck in V8:an i S80, V70, XC60, V60, S60 o s v så kanske det blir lite volym.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#480304
Urklipp från brev till VOLVO:

"...V8-an lyfter ju hela Volvo inte bara sig själv. Volvo måste hela tiden ha ett bättre och bättre flaggskepp. Och där ska sitta en V8 i. Den motor är speciell utvecklad för Volvo och den kan även speciellt uppgraderas för Volvo och då kan man tänka på bränsleekonomi, miljö och allt det där som dagens politik kräver. V8-an har Volvos själ och personlighet!
Noble bevisar med 650hk och 819Nm att man kan få mycket mer ur Volvos V8an om man vill.
Samtidigt som Volvo har möjlighet att uppgradera den åt andra ovannämnda riktningar.
Det är en jätte taskig jämförelse: ”Uppgraderad T6 mot nerlagt V8”. (vilket blir svar på frågan: vad är det bästa ni har idag?)
Sätt dubbla turbo i V8-an och uppgradera motorn med miljö och förbrukning i åtanke.
OCH jämför därefter!

Klart man inte får den bästa miljö bilen ändå, men man får den bästa V8 som är uppgraderad efter Volvos filosofi.
Klart man inte får en storsäljare, men man måste ha något eget som sticker ut.
Det är själva flaggskeppet som säljer dem andra modellerna!
Jag har själv en V8 och är besviken om den försvinner hos framtidens Volvo bilar. Men många andra som inte har en V8 blir också besvikna.
Många av Volvoägarna idag är stolta över V8 även om de själv inte har just V8-an.

Så är det med bilmärkets flaggskepp och det vet ni säkert om!!!


Med vänlig hälsning
...en besviken Volvo och V8 älskare
Senast redigerad av 1 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gånger.
av viktore
#480612
GATUPLAN skrev:Urklipp från brev till VOLVO:

"...V8-an lyfter ju hela Volvo inte bara sig själv. Volvo måste hela tiden ha ett bättre och bättre flaggskepp. Och där ska sitta en V8 i. Den motor är speciell utvecklad för Volvo och den kan även speciellt uppgraderas för Volvo och då kan man tänka på bränsleekonomi, miljö och allt det där som dagens politik kräver. V8-an har Volvos själ och personlighet!
Noble bevisar med 650hk och 819Nm att man kan få mycket mer ur Volvos V8an om man vill.
Samtidigt som Volvo har möjlighet att uppgradera den åt andra ovannämnda riktningar.
Det är en jätte taskig jämförelse: ”Uppgraderad T6 mot nerlagt V8”. (vilket blir svar på frågan: vad är det bästa ni har idag?)
Sätt dubbla turbo i V8-an och uppgradera motorn med miljö och förbrukning i åtanke.
OCH jämför därefter!

Klart man inte får den bästa miljö bilen ändå, men man får den bästa V8 som är uppgraderad efter Volvos filosofi.
Klart man inte får en storsäljare, men man måste ha något eget som sticker ut.
Det är själva flaggskeppet som säljer dem andra modellerna!
Jag har själv en V8 och är besviken om den försvinner hos framtidens Volvo bilar. Men många andra som inte har en V8 blir också besvikna.
Många av Volvoägarna idag är stolta över V8 även om de själv inte har just V8-an.

Så är det med bilmärkets flaggskepp och det vet ni säkert om!!!


Med vänlig hälsning
...en besviken Volvo och V8 älskare
En Volvo med V8 och dubbelturbo, mums! Men ärligt talat - hur realistiskt egentligen?
En motorkonfiguration likt den i Noble är knappast bolt-on i någon Volvo. Att det kostar en stor påse pengar att utveckla och testa en ny motor inser alla. Till det kommer också problemet att Volvo inte har någon drivlina som klarar speciellt mycket mer effekt än vad V8/T6 nu ger. Aisin-warner automatlådan som Volvo använder är redan på gränsen med de 440nm som man plockar av T6 och V8an.

Sen har nog Volvo förtillfället inte resurser att satsa på vågade nischbilar utan man har fullt upp med att få fram miljövänliga drivlinor så att man kan fortsätta hävda sig i förbrukningsracet.
Vad jag tror (och hoppas) är att Volvo nu med nya ägare i ryggen lyckas skapa sig en andra "hemmamarknad" i Kina. Volvo går starkt framåt i Europa och man behöver inte många procent av marknaden i Kina för att närma sig en miljon sålda bilar...
Med en stark ökning av försäljning och vinst tror jag garanterat att vi i framtiden kan se fram emot vassa Volvomodeller, speciellt när ägarnas uttalade ambition är att man ska ta upp kampen med premiumtyskarna.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#480729
viktore skrev:En Volvo med V8 och dubbelturbo, mums! Men ärligt talat - hur realistiskt egentligen?
En motorkonfiguration likt den i Noble är knappast bolt-on i någon Volvo. Att det kostar en stor påse pengar att utveckla och testa en ny motor inser alla. Till det kommer också problemet att Volvo inte har någon drivlina som klarar speciellt mycket mer effekt än vad V8/T6 nu ger. Aisin-warner automatlådan som Volvo använder är redan på gränsen med de 440nm som man plockar av T6 och V8an.

Sen har nog Volvo förtillfället inte resurser att satsa på vågade nischbilar utan man har fullt upp med att få fram miljövänliga drivlinor så att man kan fortsätta hävda sig i förbrukningsracet.
Vad jag tror (och hoppas) är att Volvo nu med nya ägare i ryggen lyckas skapa sig en andra "hemmamarknad" i Kina. Volvo går starkt framåt i Europa och man behöver inte många procent av marknaden i Kina för att närma sig en miljon sålda bilar...
Med en stark ökning av försäljning och vinst tror jag garanterat att vi i framtiden kan se fram emot vassa Volvomodeller, speciellt när ägarnas uttalade ambition är att man ska ta upp kampen med premiumtyskarna.
Tja det är nog inte så realistiskt men å andra sidan kom Volvos nya motornomenklatur ut i våras (se nedan) och där antyds ju både D8 och T8 med hk på 350hk+. Men jag tror isf mer på el/dieselhybrider. Volvo har ju redan bekräftat V60 med D5 (205 +75hk elmotor=280 hk). När jag var på Volvocars sist så pratade man även om en V70 med D5 plus 2 st 50hk elmotorer = 305 hästar. Så även om det kommer starkare motorer så lär det vara en kombination av el/diesel eller el/bensin. Vettigt iofs och sedan får du ju elekrisk fyrhjulsdrift på köpet :)

Bild
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]