Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Bilen bara tjuter när jag lägger i backen trots att sensorerna är rena och det är helt fritt
bakom bilen. Detta hände idag när det var -13 grader ute.
När bilen blivit varmare innuti så funkade det igen.

Vad kan detta vara tror ni?

Sökte på forumet men hittade inget.

Mvh Anders
Brukar vara fukt/snön som ställer till det nu på vintern, mina brukar också leva sitt eget liv
både fram och bak verkar var nått man får leva med denna årstid...

Prova låta den stå inne i ett varmt garage över natten om du har tillgång till det.

Mvh
Per
Skulle tro alla märken har lite problem med dessa parkerings sensorer.
Man kan ju ta och spruta kontakt medel i varje sensor så blir det inte fukt lika lätt.
Jag slår bara av dom när dom inte vill funka, för dom funkar ju bra vår/somma/höst.

Mvh
Per
att dom varnar när det är is & snö eller annan smuts på dom är normalt & förekommer på alla märken.

Men om dom varnar trots att dom är rena, så ska du testa att tapa lite maswkerings tape på givaran en efter en o se om det sluta at varna (det är noga att tepan siter utan luftbubblor nånstans)

Slutar den varn, så tar du bort givaren o lackar den.
Jag har typ samma problem. Den kan först vara tyst som vanligt, för att sedan tokpipa som om en unge skulle ha sprungit ut bakom bilen trots att det är helt fritt.

Jag har haft det den senaste veckan. Bilen står utomhus nattetid och i varmgarage dagtid. Tror att det har med fukt/kondens att göra. Jag sprayade kontaktspray på dem från "insidan" igår eftermiddag och sedan dess har det inte pipit *peppar, peppar*
Det bästa är att jag har garanti på bilen, det jävligaste är att problemet som sagt kommer och går.
Lämnar jag in bilen så kan jag lova att dom funkar perfekt så verkstan inte hittar problemet.
Ska testa kontaktspray, bilen varnar ju inte för nåt fel.
Jag har också samma problem, nu andra vintern jag har bilen. första vintern förra året funkar det utan problem.
Problemet är alltid fram, inte bak.
Känslan är att den blir för känslig när man står still eller åker mycket långsamt, dvs reagerar på hinder som är upp till 2 meter från bilen
Mer färg på givaran gör dom mindre känsliga för föremål långt bort.

Är extremt trångt med icn på plat[…]

Detta låter precis som en V50 jag felsö[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Hej, Jag behöver forumets hjälp. Jag f&[…]

Tack för all uppmärksamhet och kunskap i[…]