Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
låter knepigt det där,
får du överhuvudtaget i 5e steget på automaten? (jag har en samma lika) ditt varvtal tyder på det?

lockupen kollar du lätt, vid inlagd dito sjunker inte mo torvavet då du släpper gasen över 90 KM fortsätter du motorbromsa kopplar lådan ifrån runt 1800 varv (varvräknaren går ner på motorns tom gångsvarv).
KCR box tycker jag personligen är skit! då den ENDAST höjer bränsletrycket! en modern trimbox tar hänsyn till flera parametrar o är skonsammare för motorn. jag är MYCKET tvivlande på dina förbruknings siffror?
Isak
av Lövet
Färddator siffrorna är med 100% säkerhet felaktiga då bilen har KCR box. Boxen lurar bränslesignalerna (det är det som är dess funktion liksom) och då visar färddatorn för lite (eftersom boxen får bilen att tro att den får mindre bränsle än den får).

Ungefär nu förstår du nog också hur nyttig en KCR box är för bilen också...
av JothaR
isak skrev:låter knepigt det där,
får du överhuvudtaget i 5e steget på automaten? (jag har en samma lika) ditt varvtal tyder på det?

lockupen kollar du lätt, vid inlagd dito sjunker inte mo torvavet då du släpper gasen över 90 KM fortsätter du motorbromsa kopplar lådan ifrån runt 1800 varv (varvräknaren går ner på motorns tom gångsvarv).
KCR box tycker jag personligen är skit! då den ENDAST höjer bränsletrycket! en modern trimbox tar hänsyn till flera parametrar o är skonsammare för motorn. jag är MYCKET tvivlande på dina förbruknings siffror?
Isak
Jag testade att ligga på "4an" (läge 4 på automaten) i 80km/h och då låg jag på nära 3300 varv, när jag körde i 80km/h på "D" så låg varvet på runt 2600 och växling skedde... Tycker det känns som att jag låg på 4an respektive växlade upp till 5e steget?!

Fattar jag det rätt med lockupen, skall jag ligga och köra i 90-100km/h, sedan släppa gasen och då skall inte motorvarvet sjunka förrän jag kommer under 90km... Sen när motorvarvet har sjunkt ner till 1800 varv så skall den slå av och "hamna" på tomgång?

Som sagts tidigare så skall jag försöka förstå mig på hur man kopplar ur KCR-boxen så fort som möjligt, skall även testa de här tipsen som jag fått här ovan... Blir nog även till att köra till kompisen och göra en felsökning!
av JothaR
VolvoB20 skrev:Känn efter om bilen går igenom alla växlar när du går från stillastående upp till jämn motorvägsfart.

Nu känner om lockupen låst för då finns inte converterns "såsighet" om du fixa lite försiktigt med gasen i motorvägsfart.
Absolut, gör så många koll som möjligt för att kolla så alla växlar gås igenom, det där med lockupen fattar jag inte riktigt dock??
Användarvisningsbild
av isak
förlåt dålig förklaring från mig.
då lockupen är inkopplad runt 100 KM sjunker varvräknaren som på en manuell bil, del låser momentomvandlaren i inkopplat läge. när den kopplas in sjunker varvr- CA 2-300 varv.
kcr boxen sitter som en T koppling på ventilen i ändan på reilröret ovanför oljefiltret.
Isak
av JothaR
Att den inte växlar upp till 5e läget kan vi nog nästan utesluta... Satt och räknade växlingar ett flertal gånger här idag, från stillastående till 100-110km/h och jag tycker absolut att det är 5 steg som gås genom... Sen har jag ju testat att köra på "4"an och "D" i ca 100km/h och då är det markant skillnad på motorvarvtalet...

Däremot så var det det där med lockupen som jag om jag skall vara helt ärlig fortfarande inte fattar riktigt (kan vara urbota korkad, vet inte :-p)! Men jag testade iaf att köra i 100km/h för att sedan släppa på gasen och då tappade jag inte momentant några varv... Jag låg kvar på strax över 3000, varven sjönk sakta och säkert i takt med att hastigheten sjönk, men som sagt ingen direkt sänkning på 2-300 varv...

Tydde detta på att lockupen var kass? Vad innebär i såfall det?

Tack för all hjälp så långt...
av Lövet
Nej, det tyder på att din lockup är hel.

Om du ligger i 100 km/h och gasar och varvtalet sticker iväg utan att bilen accelererar - då är din lockup felaktig.

Men menar du seriöst att du har 3000 varv i 100 km/h? Det är ju liksom omöjligt om bilen växlar 5 gånger och lockupen fungerar :???:
Användarvisningsbild
av isak
spontant tror jag din 5 växel inte går in! vid ca 2 500 åker jag runt 120. de siffror du anger stämmer på 4e steget! du har säkert felkoder avläs dessa så får du säkert bättre hjälp.
Isak
av Lövet
Om du kör i manuellt läge och växlar upp till 5an, har du samma varvtal då i 100 km/h? Vad står det då för växel i displayen?

Jag skulle åka in och läsa av felkoderna i din låda.
av JothaR
Det är nog tusan som ni säger, jag satt och lyssnade idag igen och den kör nog f*n inte upp på 5an =(

Blir till att läsa felkoder, plugga ur KCR och se om det kan finnas något att göra åt det :-p Fy så less jag blir!

Men vad tror ni, är det byte av låda som gäller eller? Vad går en sån operation på?

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]