Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Körde igenom en djup vattenpöl med 740:in i ca 70, så det kom in vatten i styrboxen till soppan.

Bil: Volvo 744-883 GL, B230F M47, LH 2,4/EZK 116K
Mil: 493xx
Mod: Inga.

Gick perfekt innan, snålt och bra, sen efter så tappade den först tomgången, men gick i övrigt bra, sen började den hacka, och när jag kommit hem rök den svart, och efter att den blivit avstängd så startade den inte igen.

Felsökte då och bytte bränslebox till en likadan (0 280 000 561), då startade bilen lätt, men gick dåligt på tomgång, svarade dåligt på gas och ryckte under körning, fick felkoder för mager blandning, 1-1-3 och 2-2-3 på bränslestyrenheten. Inget på tändningen.
När man startar den kall rusar den upp på 2500 rpm direkt och ligger där i 3 minuter, innan den hoppar ner på 500.

Bytte tillbaks till originalboxen när jag gått igenom och mätt och lött i den, då blev bilen bra på dellast igen, och svarade på gasen som innan och slutade rycka, men den är forftaronde dum på tomgång. När man startar den kall rusar den upp på 2500 rpm direkt och ligger där i 3 minuter, innan den hoppar ner på 500.
Har fått felkod 1-1-3 (Mager bränsleblandning) från LH och 1-4-4 från EZK (Lastsignal från bränslestyrenhet saknas).

Där står jag nu. Har kört "Ställdonsdiagnos" på den idag, d.v.s kört boxens egna diagnos där den kör spridare och tomgångsmotor, och den andra där spjällkontakt och vevaxelgivare kontrolleras.
Efter detta så raderade jag felkoder och provkörde bilen 2,5 mil, utan att det kom tillbaka felkoder, och bilen höll stadigt mellan 800 och 1000 rpm tomgång beroende på om jag rullade med kopplingen nere eller stog still. Bara en gång dummade den sig, men det va precis vid start.

Vad kan det vara tro? Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka, men när/om det gör det, vad tror ni det kan vara?
Jag har en svag aning om luftmassemätaren, då tempgivare och vevaxelgivare är nytt, och spjällägesgivaren typ aldrig går sönder.

Ska besikta den 27:e, så skulle vara bra att ha den 110% som den va innan :) Sen går det ju inte åka på ställ på 3:an om inte bilen går som den ska :(

Skyller dock inget på bilen, har man smårosthål i golvet har man inte i vattenpölar att göra :P
Senast redigerad av 1 Lason, redigerad totalt 0 gånger.
Hemulen skrev:Gissar på spjällägesgivaren eller kontakten till den. :)
Du tror på det ja :) Den tanken fick jag också, men don brukar ju inte paja, plus att "funktionstesten" sa att boxen fick korrekt signal.

Men ett spjällhus kostar nog inte många hundralappar :) Helt klart värt ett försök.

Tack för inputen :) Ska se om jag kan prova med en anna LMM om inte det hjälper.
Uppfattade felet som intermittent,händer någon gång då och då.Om spjällägesgivaren är hållbar så kan det hända mycket med gamla sladdar och kontaktstycken på 20 år.........Är ju precis som datasystemet inte fattar att det är tomgång som gäller när man släppt gaspedalen. :D
Du kan ju också testa att tomgångsmotorn fungerar som den ska.

Leta upp en brant backe.
Lägg i ettans växel, kör fram mot backen och släpp gaspedalen helt.
Du får inte röra gasen ens om det verkar bli motorstopp.
Om tomgångsmotorn är OK, ska bilen sega sej uppför den branta backen utan att det blir motorstopp.
OBS. Det kan vara bra att hålla i växelspaken så den inte hoppar ur för det kan vibrera lite i den.

Om det blir motorstopp, ta bort den grova slangen som går framåt på tomgångsmotorn och spruta in CRC 5-56 i huset.
Återmontera slangen och gör om provet.

//tuxedo.
Hemulen skrev:Uppfattade felet som intermittent,händer någon gång då och då.Om spjällägesgivaren är hållbar så kan det hända mycket med gamla sladdar och kontaktstycken på 20 år.........Är ju precis som datasystemet inte fattar att det är tomgång som gäller när man släppt gaspedalen. :D
Nä, har provat nu och det kommer tillbaka felkod 113 på bränsle och 224 på tändning varje gång efter ca 2 mil i konstant fart. Är precis som du säger, den fattar inte att man trampat på gasen/har den på tomgång som det verkar.
tuxedo skrev:Du kan ju också testa att tomgångsmotorn fungerar som den ska.

Leta upp en brant backe.
Lägg i ettans växel, kör fram mot backen och släpp gaspedalen helt.
Du får inte röra gasen ens om det verkar bli motorstopp.
Om tomgångsmotorn är OK, ska bilen sega sej uppför den branta backen utan att det blir motorstopp.
OBS. Det kan vara bra att hålla i växelspaken så den inte hoppar ur för det kan vibrera lite i den.

Om det blir motorstopp, ta bort den grova slangen som går framåt på tomgångsmotorn och spruta in CRC 5-56 i huset.
Återmontera slangen och gör om provet.

//tuxedo.
Provat redan ;) Den funkar utmärkt, och bilen går ju på tomgång, bara att den inte verkar veta att gasen är släppt som sagt. Ligger på ca 500 rpm, och pendlar, och ibland varvar den till till ca 1500 och ner igen.
Men kan vara värt att rengöra den ändå, och ta vevhusventen på samma gång. Är ju så varmt och skönt utomhus nu :) Just ni är de -17 nånting :)
Dom där felkoderna du får nu är väl motorns temperaturgivare,den som sitter under insuget vid treans cyl,den svåråtkomliga,verkar ju spöka eftersom du får felkod,kanske får för mycket soppa därför orolig tomgång och då sätts felkoden för lambdasonden som ett brev på posten. :D
Hej,

felkod 1-1-3 för bränslesystemet betyder, enligt min servicebok och t ex denna tråd, "styrenhet eller kortsluten lambdasond".

Om du nu körde igenom en vattenpöl (med vägsalt i, antar jag, med tanke på vädret senaste tiden) kan man ju tänka sig att fukt eller saltavlagringar orsakar krypströmmar som stör lambdasignalen, antingen t ex i eller vid sonden (den sitter ju rätt illa till under bilen och blev väl doppad den med; ledningarna kan vara skavda/spruckna/etc) eller vid anslutningarna vid bränsleboxen.

Det borde kunna ge diverse mystiska fel.

Jag vet inte hur motorn går eller borde gå om man t ex kopplar bort lambdasonden för att prova, men det är kanske en ände att dra i.
NilsO skrev:Hej,

felkod 1-1-3 för bränslesystemet betyder, enligt min servicebok och t ex denna tråd, "styrenhet eller kortsluten lambdasond".

Om du nu körde igenom en vattenpöl (med vägsalt i, antar jag, med tanke på vädret senaste tiden) kan man ju tänka sig att fukt eller saltavlagringar orsakar krypströmmar som stör lambdasignalen, antingen t ex i eller vid sonden (den sitter ju rätt illa till under bilen och blev väl doppad den med; ledningarna kan vara skavda/spruckna/etc) eller vid anslutningarna vid bränsleboxen.

Det borde kunna ge diverse mystiska fel.

Jag vet inte hur motorn går eller borde gå om man t ex kopplar bort lambdasonden för att prova, men det är kanske en ände att dra i.
Motorn går bra och är pigg, det är bara tomgången, och riktigt låg fart med lite gas som dummar sig. Kopplar man ur sonden blir bilen sämre, samma sak med LMM.

Enligt min bok så betyder som sagt 2-2-4 på tändsystemet motortempsignal saknas/felaktig, och 1-1-3 på bränsle betyder "Lamdareglering vid övre gräns (för mager)", så någon givare är ju inte glad på mig...

Segt att behöva byta tempgivare igen om dne pajat... Den har suttit i 5000 mil, lamdasonden har gått 4000 mil och är en ny originalsond just för att slippa sånna här problem... Är ju lite pengar att köpa ny igen för att prova :???: Enda viktiga givarna som kan ställa till det som jag inte bytt till NYA är LMM och spjällägesgivaren. LMM kommer från en 940-96, Spjällgivaren är original. Men tempgivaren är ju billig...
Är huvudet dumt får något annat lida sägs det ju... Den gick ju 110% perfekt innan "tillbudet", så något särskilt stort eller avancerat kan det ju egentligen inte vara... :)
Har tillbringat några timmar med min bok, hylsnyckelsatsen, multimetern och bilen :)

Mätt alla givare, rengjort och smort tomgångsmotorn och vevhusventiletionen och mätt upp lamdasonden, LMM och tempgivaren, provat med annat spjällhus, och fuktionstestat mitt.

Efter allt mätande och konsuterade av boken kom jag fram till att:
Börvärde på tempgivaren i +20 som det va inne: 2280 - 2720 ohm.
mätvärde: 6 MOhm.

Ny tempgivare införskaffad och ska bytas imorgon då det är snöstorn nu här :)

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]