Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Nä det gäller allt nyare än 2009
Vart finner man som ägare den informationen?
Det enda som står i bruksanvisningen för MY09 är att man inte ska använda snabbladdare, sen är den en instruktion om hur man tar ur/byter batteri.. Men inget om att man inte får ladda direkt på batteripolerna.. För det var det du menade va? Att man inte skulle?
Jonas2010 skrev:Hej!

Jag laddade direkt på polerna enligt vad "min" Volvotekniker sa. Värmaren startade men ger ingen värme i kupén.

Den där värmaren verkar leva sitt eget liv i min bil. Det var ju kul så länge den fungerade som jag hoppats.
Bilen blir ju faktiskt snabbt varm när den startats. Antar att värmaren går i gång.

Har du samma problem Harald eftersom du verkar ladda extra du också?

// Jonas
Hei

Nei, jeg har ikke hatt problemer enda, men har på Ctek-ladderen av og til da jeg kjører mindre enn jeg bruker varmeren. Synes dette høres merkelig ut, jeg vil tro elektronikken sjekker status "fysisk" på batteriet.

HaraldD
En av de gånger min bil blev strömlös så ringde jag upp min Volvo-verkstad för att höra hur jag skulle gå till väga och fick följande råd:
Pluskabeln på pluspolen, och då direkt över kabelsko och annat som redan sitter där. Minuskabeln på jordpunkt med bar metall i bilen, rådet jag fick var att sätta den på en av de synliga muttrarna på växellådan som sitter strax under batteriet.

Jag nämnde även att jag hade en CTek-laddare men det skulle inte vara något problem. Jag har även sett att min Volvo-mek använder samma typ av laddare när han kör diagnos på bilen via OBD-uttaget.
Hej

Jag har en 1,6 Drive MY11 uttagen augusti. Jag kan inte finna något om 1,6 i instruktionsboken. Tittar man på de tekniska beskrivningarna så fins alla andra motorer beskrivna men ej 1,6. mao inget om att sätt ladderen någon annanstans än på plus-polen och minus i karossen/motorblocket.
Känns som om jag (vi) har fått fel instruktionsbok.

//Pierre
Berget skrev:Hej

Jag har en 1,6 Drive MY11 uttagen augusti. Jag kan inte finna något om 1,6 i instruktionsboken. Tittar man på de tekniska beskrivningarna så fins alla andra motorer beskrivna men ej 1,6. mao inget om att sätt ladderen någon annanstans än på plus-polen och minus i karossen/motorblocket.
Känns som om jag (vi) har fått fel instruktionsbok.

//Pierre
Med all fakta i fall så blandade jag friskt ...
Det är på Minus polen detta elektriska underverk sitter

Och sätter man på plus polen på batteriet och i kaross/motorblocket så uppstår inget problem
Det vart denna specifika kund som jag hade som laddade på båda polerna på batteriet och det vart då problemen uppstod

Det är inget fel på era instruktionsböcker utan ett missförstånd mellan min hjärna och mig

Hoppas jag inte rört till det för mycket
Och att alla förstår vad som gäller Följs instr boken den har rätt ( i detta fall)

//Goose
Hej allihop som svarade på min första fråga.

Trots att jag laddat batteriet och kört en hel del längre sträckor så kunde jag inte starta den förbannade värmaren
utan fick varning batteri nivå låg.

Har förstått på ett antal andra trådar att det här tydligen är ett riktig sorgekapitel för många Volvoägare.

RIngde Bilia, har för övrigt tid för översyn snart, och deras råd var att ladda igen. Förhörde mig om hur jag ska ansluta laddaren till batteriet och fick svaret till polerna direkt. Jag frågade om "det lilla elektriska underverket" men det skulle inte spela någon roll. Nästa sak var att man tydligen hade haft otroligt mycket problem på Volvo den här vintern vilket naturligtvis hänger ihop med vädret.

Fick också rådet att ladda batteriet i princip varje dag om jag använder värmaren och inte kör minst den tiden som värmaren varit igång. Extra värmare Auto bör man också ställa om till Av eftersom den tar en massa ström vid kallstart och korta körsträckor. Vid långkörningar kan den vara på om man tyker att det är kallt i kupén.

Batteriet kommer att ta stryk som attan av värmaren och kommer att hålla i max 2 år enligt Volvo!

Har någon koll på hur det hela fungerar med laddningn när man kör. Hur långtid tar det att ladda batteriet fullt om det är typ halvt urdraget? Via laddaren tar det ju hur många timmar som helst. Kan det här alldeles för dåligt men vill gärna veta så att jag kan tackla min Volvotekniker på ett just sätt. Jag menar 10-12 timmar kontinuerlig körning har man ju sällan och jag kör ändå 5000 mil om året.

Gott Nytt År!

Jonas
Det svaret du fått är inte acceptabelt, det är något "sjukt" med vissa Volvobilar och värmare. Har skrivit i andra trådar om detta, vi har dock V70II 2,4D uttagen i mars -08.
Vi kör värmare morgon och kväll, dvs till och från arbete med en körsträcka av 10km enkelväg (ca 15minuter) utan några problem. Gjorde en laddning någon gång i november och den gick efter 1,5-2timmar över på underhållsladdning med en laddare som ger 6A. Ingen långkörning sedan den 15 november.
Så vi har kört värmaren minst 2ggr/dag i över en månad med körsträckor på ca 10-20km vid varje tillfälle. Och har alltid "autovärmare" aktiverat.
Vid ETT tillfälle (1år sedan och -28, samt att bilen då inte hade fått någon underhållsladdning av batteriet sedan den köptes) har bilen vägrat starta och kör fortfarande standardbatteriet. Har totalt kört 2 underhållsladdningar av batteriet varav en var när den inte ville starta.
Vovlo har gjort en uppdatering av programvaran för värmare.

Skulle inte acceptera dessa problem utan göra en skriftlig reklamering av bilen till Volvo om de inte kan åtgärda problemen efter 2-3 verkstadsbesök och då med hänvisning till att det bevisligen finns andra Volvo dieslar med värmare som fungerar.

Eller har man från Volvos Polestarkollegor även gjort en "performance" uppgradering av värmaren i samband med att vi gjorde en uppgradering av motorprogramvaran :wink:
Bara för att jag skrev detta så ska väl vår bil också börja jä.... nu.

Visst drar bilen el vid värmarkörning, men det förklarar då inte varför vissa får problem och andra inte. Finns det något som skiljer mellan olika modeller som kan vara mera eller mindre elkrävande? Det som vi inte har på vår är Xenon-ljus men inte ska de dra så mycket att den inte klarar att återladda batteriet via generator.
Hej,

Nice. Första gången jag har ett måndags ex av bil. Har laddat sen 17.00 igår och nu står den på underhåll.

Undrar om det här hänger ihop med att den är en Drive. Den laddar ju bara vid låg belastning sägs det. Man skulle ju kunna tänka sig att det innebär att den inte laddar efter start när bilen är kall.

Du skrev motoruppgradering Polestar. Innebär det att du "chippat" bilen?

Har du möjligen koll på laddningen via generator. Tar det lika lång tid som med laddare?

Jonas
Jonas2010 skrev:Fick också rådet att ladda batteriet i princip varje dag om jag använder värmaren och inte kör minst den tiden som värmaren varit igång. Extra värmare Auto bör man också ställa om till Av eftersom den tar en massa ström vid kallstart och korta körsträckor. Vid långkörningar kan den vara på om man tyker att det är kallt i kupén.
Den som gav dig rådet att ställa om från "Auto" till av för att spara batteriet har inte en susning om vad den pratar om.
När bilen är igång så kommer all förbrukningsström (i princip) från generatorn, inte från batteriet. Så du kan lugnt ha på Auto.

Om man däremot kör mycket korta sträckor så brukar man väl rekomendera att ha värmaren på "AV" för att spara värmare, men det är ju en helt annan femma..

Jag tror att en viss del av alla batteriproblem och andra problem man har idag med bilar är att man har gått över till en mentalitet där man tror att allt löser sig själv, att det skulle vara helt underhållsfritt!
Moderna bilars batterier behöver också underhållas (laddas) för att få ut maximal livslängd.
Jonas2010 skrev:Hej,

Nice. Första gången jag har ett måndags ex av bil. Har laddat sen 17.00 igår och nu står den på underhåll.

Undrar om det här hänger ihop med att den är en Drive. Den laddar ju bara vid låg belastning sägs det. Man skulle ju kunna tänka sig att det innebär att den inte laddar efter start när bilen är kall.

Du skrev motoruppgradering Polestar. Innebär det att du "chippat" bilen?

Har du möjligen koll på laddningen via generator. Tar det lika lång tid som med laddare?

Jonas
Jo, det är Volvo's uppgradering via "Polestar" som jag kört in, men det vara mera med :wink: jag skrev det.
"Noll koll" på laddning via generator då jag inte vet hur mycket bilen drar under körning, utan enbart vad generator ger.
Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Tysta sommardäck V90

245/45-19 är inte med på volvos lista. […]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]