Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tompak skrev:Tänk på att Xc90 är en tung pråm. Jag hade precis dina problem förra året då det satt utslitna Cooper däck på. I år har jag satt på nya Hakka 7 (dubb). Nu går den klippstabilt, dock inte lika stabilt som min BMW X1, men detta beror som sagt på massan...Jag är av åsikten att dubbdäck är överlägsna friktionsdäck, särskilt när bilen är så tung...
Ökad vikt borde ge ökad stabilitet, så det där förstår jag inte.
dieselmagnus skrev:Du har samma och rätt däcktryck? Korkat inlägg kanske men det är viktigt att detta är ok på alla 4. Nu tror jag mer som nämnts ovan dämpare som börjar att slitas. Jag har märkt på min V70 att den slänger lite med häcken och det var krängningshämmarna bak.
JA jag har samma däck runt om, däcktrycket fyllde firman som bytte däcken. Förutsätter att dom gjort rätt.

Är det dämparna bak då som ni syftar på, har ju nivåreglering bak. Men ni menar själva fjädern i sig, att den blivit trött. Förstår jag det rätt då?
Är det bussningarna i krängningshämmaren som är slut då eller något annat som spökar?
StringerBell skrev:
Tompak skrev:Tänk på att Xc90 är en tung pråm. Jag hade precis dina problem förra året då det satt utslitna Cooper däck på. I år har jag satt på nya Hakka 7 (dubb). Nu går den klippstabilt, dock inte lika stabilt som min BMW X1, men detta beror som sagt på massan...Jag är av åsikten att dubbdäck är överlägsna friktionsdäck, särskilt när bilen är så tung...
Ökad vikt borde ge ökad stabilitet, så det där förstår jag inte.
Nja, det finns fler inlägg om detta på forumet... När du tar en kurva med Xc90 så är det väldigt mycket massa som skjuter på i sidled, rakt fram inga problem. Tror de flesta av oss som kör Xc90 har märkt av detta. Sen är ju styrningen inte den som har den bästa känslan heller, svårt att känna hur man har hjulen.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]