Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:
MattiasD skrev:Jag har alltid kört på E85 och aldrig haft startproblem. Under de dryga två år jag följt bränsledebatten kan jag bara konstatera att media konsekvent svartmålar biobränslen och skriver vinklade och osanna artiklar. Speciellt Aftonbladet och DN. Så, välkommen att köra på alternativa bränslen men glöm allt du tidigare läst om etanol.
Menar du att det dom skriver om andra saker annars stämmer bättre? :wink:
Brukar inte komma annat än dynga från Aftonblaskans reportrar i alla fall!

Ja och nej, dom går nu i kylan bra på bensin, inte på E85.
Värst är det tydligen vid byte mellan dom olika bränsletyperna.

Korr, jag citerade fel meddelande av Mathias... Det var det med "ej nöjd med motorn" jag menade...
Har en hyr/lånebil i väntan på min 2,5FT och det är en S40 2,0F manuell, och jag har nästan bara kört etanol nu i vinter utan några som helst problem. Jag upplever det som extremt ovärt att tanka bensin. För med Etanol drar bilen cirka 0,9-1,05 liter milen under de tankar jag gjort, och med Bensin var det 0,95 den tanken jag tankade bensin. Knappast någon vetenskaplig fakta, men den verkar inte dra så enormt mycket mer när nan kör etanol som jag förväntat mig. Nu är det ju aldrig en 100%ig E85 eller 100% bensin i tanken, men ändå.

Enda fördelen är väl då räckvidden genom att den drar mindre på bensin, det blir ett evinnerligt tankande framförallt när jag kommer från en handfull dieselbilar på slutet.
Jag tolkar alla svar som att jag lugnt kan fortsätta köra som jag gör. Jag måste även tillägga att min nya volvo inte alls känns så, hm vad ska jag säga... glapp som min förra 2.5T -05. Känns lite mer åt audihållet i beteendet. Inga knirr, klunk,studs, darr vid 80 ja allt det där som fanns från och till förut. Nu har ju iof bilen bara gått 450 mil men ändå.

Tack för era svar!

Tomas
steffesa skrev: Det var det med "ej nöjd med motorn" jag menade...
Vad har dom för problem? Har dom kanske för stora förväntningar eller otur? Jag har haft min bil förra vintern och denna. Och det kan man kalla kalla vintrar. Har inte kört en meter på BF95 och inte heller haft några startproblem, ryckningar eller tjyvstannad motor.
KKR skrev:
Vad har dom för problem? Har dom kanske för stora förväntningar eller otur? Jag har haft min bil förra vintern och denna. Och det kan man kalla kalla vintrar. Har inte kört en meter på BF95 och inte heller haft några startproblem, ryckningar eller tjyvstannad motor.

Problemen har väl kortsagt varit att motorn ej startat.
Detta har uteslutnade hänt med etanol i tanken eller direkt efter byte till bensin.
Dom här problem finns inte på 2.5FT, åtminstone inte på min.
KKR skrev:
Alla 1,8F har inte problem men det är väldigt vanligt jämfört med ex 2,5FT. Samma sak med 2,0F. Jag hade en 2,0F MY08 som så sent som i december förra året fortfarande gick som en skopa skit trots senaste motormjukvara.

Jag fick rådet att köra minst 5 minuter efter varje tankning........när bensinmacken ligger 100 meter från jobbets parkering.........På varma sommardagar efter tankning fick jag mellangasa för att motorn inte skulle dö och tomgången pendlade fram och tillbaka.

Det är vanligt att Ford-etanolarna rycker och att de dör/rycker vid byte av bränsle. Men det gäller inte alla bilar som sagt. Ungefär som att det är vanligt med fastfrusna tanklock på V70II. Alla bilar har inte problemet men tillräckligt många för att det skall vara ett vanligt problem.
Lite av dom problemen ni beskriver, och Emiljonsson7 beskriver lösningen också, kallas att styrdatorn måste få Adaptera när man har bytt bränsle. Det beskrivs i handboken och dom säger att man bör köra någon mil eller ca 15 minuter (om jag minns det rätt?). Detta för att styradatorn skall få ställa in sina grundvärden. Det gör den ju med hjälp av lambdasonden och dom andra givarna. Sedan utgår den från det som "normalvärde" när den jobbar för att hålla Lambda 1. Har man då bytt bränsleblandning så får den börja om från noll igen tills den har hittat ett stabilt läge.
Jag vet inte, men antar att så länge det inte kommer larm från styrdatorn eller att den tjyvstannar etc. etc. så är det nog bara att köra på så den får adaptera färdigt. Det blir bättre om en stund.

Ett tillägg: Vill man göra det här så smidigt som möjligt t.ex. vid byte till sommar och vinterkvalitet, så tänker jag mig att man inte skall köra tanken (nästan) tom när man skall tanka sommar/vinterbränsle. Utan fyll på vid t.ex. halv tank en eller ett par gånger, då får man säkert en mjukare övergång vid adapteringen som märks mindre om man nu har upplevt problem med det.
Ja - fast med 2,5FT så är det inget bekymmer att byta mellan bränslena. Jag har kanske tankat 6 tankar bensin på 2700 mil och det har funkat klockrent. Även då jag parkerat 500 m från bensinstationen. Så det är mer en fråga om hur väl anpassade motorerna är enligt mig. Fordmotorerna känns inte färdigutvecklade map detta.
2,5F klara att starta i ner till -20 grader med friskt batteri (när man kör på etanol är det viktigt att ha bra batteri, då den surar mycket fort)
Är det kallare ska motorvärmare andvändas i minst 2 timmar.

Har man en 2 liters flex, ska man starta med gaspedalennedtryckt 1/4 så fort det blir minusgrader. & man måste ha motorvrämare på i 2 timmar när det är kallare än -10 & 3 timmar om det är -20

Så med andra ord så är det stor skilnad beroende på vilken motor man har!
Oj där kom visst nya tips från Carman. Då ska jag alltså använda motorvärmaren ändå. I morse var det -23 och det märktes inget när frugan startade. Tror faktiskt inte motorvärmaren är nödvändig för att starta bilen men självklart ska jag använda den ändå för miljön och bilens skull.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Utan hemmaladdning förstår jag det. Elb[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del

Fant denne delen liggende i fanget når t&ari[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]