Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag fick ju min 2.5 FT R-design i slutet av september. Jag har nästa uteslutande kört med etanol i tanken. Frugan skulle iväg för en stund sen. Mätaren visar -23 ute. Bilen startar utan att tveka. Ingen motorvärmare var på. Visserligen är det E75 nu men man har ju hört så mycket snack (till och med från försäljaren). Kan någon som vet tala om vad som verkligen gäller när vi snackar etanol vs kyla? Det här med motorvärmaren, är den bara för att få bilen att starta lättare eller slits en etanolkonverterad motor mer är en vanlig bensinare när den är kall? Jag tänker fortsätta köra på etanol om ingen skriver något väldigt avgörande här.

Mvh Tomas
Saken är den med etanol kan det vara svårt och omöjligt att starta vid en kallstart vid många minus, men klarar din motor att starta i den där temperaturen så borde det inte vara något problem.

Men nu under vintertid så blandas ju etanolen ut med mer oktan, därför priserna höjs.

Min egen erfarenhet är att min dacia sandero som drivs på både etanol och oktan, är att den sura lite med etanol i tanken innan motorn blev varm i kallare grader, dvs den kunde ge motorstopp när man frikopplade för att stanna etc :)
Kör endast 95oktan under vintertiden och kör etanol vår-sommar-höst.
farmerswalk skrev:Jag fick ju min 2.5 FT R-design i slutet av september. Jag har nästa uteslutande kört med etanol i tanken. Frugan skulle iväg för en stund sen. Mätaren visar -23 ute. Bilen startar utan att tveka. Ingen motorvärmare var på. Visserligen är det E75 nu men man har ju hört så mycket snack (till och med från försäljaren). Kan någon som vet tala om vad som verkligen gäller när vi snackar etanol vs kyla? Det här med motorvärmaren, är den bara för att få bilen att starta lättare eller slits en etanolkonverterad motor mer är en vanlig bensinare när den är kall? Jag tänker fortsätta köra på etanol om ingen skriver något väldigt avgörande här.

Mvh Tomas
Detta är ett problem som är ganska stort på "FORD-etanolarna" men inte på 2,5FT.

2,0F och även 1,8F har dessa problem (inte alla dock men det är vanligt). bara att söka på forumet som sagt. Ford-motorerna har även haft dålig kalibrering efter tankning och att du får ryckig gång vid kallstarter.

Jag har kört min 2,5FT till 95% på E85 och har aldrig haft problem med ryckig gång. Det enda var nu idag när jag fick åka in till verkstaden och "mjukvaru-nollställa" givaren för E85% då den hade ballat ur. Men aldrig ryckig gång eller liknande. Inte heller i fjällen förra året med -20 var det något problem.
Jag har alltid kört på E85 och aldrig haft startproblem. Under de dryga två år jag följt bränsledebatten kan jag bara konstatera att media konsekvent svartmålar biobränslen och skriver vinklade och osanna artiklar. Speciellt Aftonbladet och DN. Så, välkommen att köra på alternativa bränslen men glöm allt du tidigare läst om etanol.
steffesa skrev:Volvos 2.5FT är nog den ultimata etanolmotorn.
Den klarar kallstarter, byte av bränsle utan trilskas etc, etc.
Mina familjemedlemmar som kör Focus 1.8F och V40 1.8F är inte lika nöjda med etanolen
De är inte nöjda med 1.8F motorn, menar du?
Man har ju gått ner från 85% till 75% etanol i vinterkvaliteten för att säkerställa kallstarter. Och dom flesta har knappast upplevt några problem med detta. Allt fungerar. Att det sedan finns en motorvärmare är ju bara ett plus, det håller nere utsläppsnivåerna om motorn är varm vid start. OBS! Detta gäller ju alla motorfordon oavsett vilket bränsle man använder, så alla skulle vinna på att ha motorvärmare.

Själv kör jag V70 2.0F -08. Jag kör enbart på E85/75 och har inte upplevt några startproblem.

Lite överkurs: Om man har en äldre "hemkonverterad" bil eller blandtankar, kan det vara värdefullt att känna till att motorn går bättre och billigare med en fungerande luftförvärmning. Så kallade öpnna sportluftfilter är alltså ingen hit ihop med E85. Se till att originalutrustningen fungerar.
MattiasD skrev:Jag har alltid kört på E85 och aldrig haft startproblem. Under de dryga två år jag följt bränsledebatten kan jag bara konstatera att media konsekvent svartmålar biobränslen och skriver vinklade och osanna artiklar. Speciellt Aftonbladet och DN. Så, välkommen att köra på alternativa bränslen men glöm allt du tidigare läst om etanol.
Menar du att det dom skriver om andra saker annars stämmer bättre? :wink:
Brukar inte komma annat än dynga från Aftonblaskans reportrar i alla fall!
Variosboy skrev:
MattiasD skrev:Jag har alltid kört på E85 och aldrig haft startproblem. Under de dryga två år jag följt bränsledebatten kan jag bara konstatera att media konsekvent svartmålar biobränslen och skriver vinklade och osanna artiklar. Speciellt Aftonbladet och DN. Så, välkommen att köra på alternativa bränslen men glöm allt du tidigare läst om etanol.
Menar du att det dom skriver om andra saker annars stämmer bättre? :wink:
Brukar inte komma annat än dynga från Aftonblaskans reportrar i alla fall!
Nä, troligen inte och det är skrämmande vilken makt media har. Media kan lätt trumma in en lögn som blir en sanning hos svensson.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]