I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
#479180
Vilka kolvar ska jag satsa på att köpa inför renoveringen av motorn i min 740? Jag vill gärna komma undan så billigt som det går men utan att köpa nåt skit då jag planerar att ha kvar bilen.
Kolvarna som sitter i nu glappar runt en mm i sidled i loppen så det är nog hög tid för borrning efter 38000 hårdkörda mil. Motorn blir original bortsett från att toppen är planad 1mm så det blir ingen påfrestning med någon turbo eller så.

Så har ni något prisvärt märke att rekommendera? Att det var en 16V motor minskade ju urvalet ganska kraftigt
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#479187
Steg 1 är ju att du ser till att mäta upp cylinderloppen, vid båda dödpunkterna i cylindrarna så du ver hur mycket du måste borra. Är loppen för slitna så minskar urvlet igen eftersom du då måste gå upp till kolvar som inte är normala överdimensioner. Och då blir det dyra kolvar eller en ny bottendel som blir alternativen. Vad gäller tillverkare så är ju MAHLE alltid ett ra alternativ om du klarra dig med max 0,6 överborr.
Användarvisningsbild
av päpplet
#479197
Glömde det, loppen är fina och har inga vändkanter så antingen är dom honade förut eller så tog kolvarna stryk när den gick utan vatten nån mil. Om loppen skulle vara slut skulle väl det vara hemska vändkanter där kolvarna glappar?
Användarvisningsbild
av päpplet
#479232
sitter med kg trimmnings katalog och räknar, är redan uppe i över 6000 och då har jag inte kommit till lagren i motorn än :roll:
Finns Mahlekolvar där för 775kr st men jag ska nog höra med mina kontakter om dom kan fixa fram billigare :lol:

Edit: Landar nog på ca 6-7000 för en helrenovering + ny koppling. Inte bra att drömma så här när man är arbetslös :lol:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#479239
Mät loppen som sagt så att du är säker eftersom loppen kan kona. Men visst ska du ju ha vändkant om loppen är riktigt slitna. Och har någon honat bort vändkanterna så har man ju inget att bedöma hur slitna loppen eventuellt är med blotta ögat. Så mät först innan du köper kolvar.
Användarvisningsbild
av päpplet
#479257
jag kanske ska vara så smart att jag skickar blocket på borrning först innan jag beställer kolvar mm?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#479309
päpplet skrev:jag kanske ska vara så smart att jag skickar blocket på borrning först innan jag beställer kolvar mm?
Det är ju möjligt att göra så, men är man noga så är arbetsordningen: mäta upp loppen, sen köpa kolvar och sist borra. Skälet till at man helst ska göra så är för att man ska vara säker på att få rätt kolvspel.

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Tack för feedback 👌