Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wilda
Hej

Jag ska ev köpa en Volvo v70 d5 som gått 32000mil med manuell låda i bra skick svensksåld, vad skulle ni tro
dom är värd?

Hur vet man om det är bottenstocken eller urtrampningslager som är fel på om man har det där knackande eller
rasslande ljudet? Läste att nån kört med den typen av ljud 10000mil, kan det stämma

Kan nån vänlig själ beskriva skillnaden hur man gå till väga för att kunna utesluta bottenstocken? Det är prio ett!!!

Vad kostar ett kopplingsbyte cirka på en verkstad? Ingen volvo verkstad nödvändigtvis, vad får man minst räkna med?

Tacksam för ett snabbt svar!!!!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av wissel
På min Ford så "stannade" bottenstocken när jag använde kopplingen......när du trampar ner kopplingen så stannar den....eller tvärtom då jag just nu inte minns vilket.....;-) Borde finnas ett gäng Mekar här som kan ge dig exakt svar. Men stannar stocken i något av lägena så vet du. :-) Jag körde 17000 mil med denna "stock".
av Thomas J
Det är alla gånger urtrampningslagret eller själva kopplingen som låter, väldigt ovanligt att bottenstocken går sönder.
Byta koppling kan kosta allt mellan 5-10000kr beroende var du lämnar bilen,passa på att byta tätningen mellan låda och motor sammtidigt.
Ring till olika verkstäder och fråga pris, du kommer bli förvånad vilka olika summor du får :D
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av volvo D5
wilda skrev:Hej

Jag ska ev köpa en Volvo v70 d5 som gått 32000mil med manuell låda i bra skick svensksåld, vad skulle ni tro
dom är värd?

Hur vet man om det är bottenstocken eller urtrampningslager som är fel på om man har det där knackande eller
rasslande ljudet? Läste att nån kört med den typen av ljud 10000mil, kan det stämma

Kan nån vänlig själ beskriva skillnaden hur man gå till väga för att kunna utesluta bottenstocken? Det är prio ett!!!

Vad kostar ett kopplingsbyte cirka på en verkstad? Ingen volvo verkstad nödvändigtvis, vad får man minst räkna med?

Tacksam för ett snabbt svar!!!!!!!!!!!!!!!

Du tror inte det kan vara svänghjulet som skramlar,som du hör. Det sitter ju ett dubbelmasse svänghjul där silicondämparna kan ha släppt/utnött. Därav " knackande" ljud från vänster sida, typ vid växellådan. Ett nytt svänghjul så är ljudet borta. :wink:

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]