Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalsjo
Har en V70N 2,4D MY08 med ett 90Ah/800A batteri. Den har alltid varit lite "trött" i startmotorn när man startar, och har värmaren gått en gång så får jag "Låg batterispänning" i displayen. Har bilen stått ett tag är det på håret att den går igång innan batteriet kroknar. Förra vintern i fjällen (-30 grader) så startade inte värmaren alls trots långkörningen upp (batteriet borde varit fulladdat) och definitivt inte motorn vid den temperaturen.

Så här har det varit sedan bilen var ny, så jag har trott att det var så det skulle vara. Nu har jag lånat en likadan bil ett par veckor, och den är helt annorlunda. Betydligt mer kraft och längre uthållighet på batteriet.
Då mätte jag vilospänningen på batterierna; min bil: 12,1V och den lånade 12,4V. Mätte även strömmen från batteriet då bilen var avstängd och den var lika på de två (ca 0,9A med baggageluckan uppfälld och baggagebelysningen därmed tänd), så det verkar inte som min drar någon tjuvström någonstans i alla fall.

Kopplade då in en laddare på min bil och redan efter ca tre timmar (laddström 3,6A) sa den att batteriet var fulladdat. Kopplade bort den och mätte efter ett tag vilospänningen igen; 12,18V.

Kan det vara batteriet som är kass och behöver bytas?

Tack för hjälpen!
/Kalle
av jockep83
skulle tro att batteriet är kasst... borde vara minst 12,5V i vilospänning.... kolla oxå så bilen laddar som den ska... borde va 14v ungefär med bilen på tomgång..
av jockep83
skulle tro att batteriet är kasst... borde vara minst 12,5V i vilospänning.... kolla oxå så bilen laddar som den ska... borde va 14v ungefär med bilen på tomgång..
Användarvisningsbild
av CarMan
kan säkert vara dåligt batteri. För varje gång ett batteri djupurladdas så tappar det Ah, o kommer alltså fortare o fortare att varna för låg batterispänning.

Sen när det gäller att ladda ett batteri, så tar det väldigt långtid att full ladda ett batteri. är batteriet så urladdat så blen varnar för låg batterispänning så lär det ta ett dygn för ett 3,6A alddare att få bateriet full laddat
Användarvisningsbild
av kalsjo
Precis! Det var därför jag blev så förvånad att laddaren sade att det var fullt redan efter några timmar!

Blir nog till att köpa nytt batteri i nästa vecka!

Tack!
av LaRy
"Blir förvånad att laddaren sa att det var fullt redan efter några timmar." ----- Laddaren anser att det är fullt när en viss spänning uppnås. När batteriet är gammalt (och kasst) tappar det kapacitet. Batteriet är fullt i förhållande till den kapacitet det har för närvarande, d.v.s dålig kapacitet.
Ditt batteri har matematiskt sett tagit emot 3,6A x 3 timmar = 10.8 Ah när det tycker att det är fullt. Ditt batteri är på 90Ah. Dags för byte! Är det ett gammeldags batteri med 6 pluggar för dest vatten kan du dubbelkolla med en syraviktsprovare. Anser laddaren att batteriet är fullt och syravikten är låg, är batteriet kasst. Det vill bara inte ta emot laddning, batteriet blir varmt istället.

Det kan vara bra att veta om man inte har så avancerad laddare, att så länge ampere går till batteriet och det ej blir speciellt varmt omvandlas energin till laddning, men när det börjar bubbla och blir varmt, då omvandalas tillförd energi till värme, batteriet kan ej lagra mer energi. Det här med värme gäller alla laddningsbara batterier.
Användarvisningsbild
av kalsjo
Tack för info! Batteriet har inga pluggar för att kontrollera syravikten och det är från 2007 då jag köpte bilen ny. Inte särskilt gammalt alltså. Det har uppfört sig så här mer eller mindre sedan bilen var ny, så antagligen har jag fått ett måndagsexemplar från fabrik.
Det är min första dieselbil och den första med bränsledriven värmare, så därför har jag inte haft något att jämföra med. Därför har jag trott att det var så här det skulle vara och inte anmärkt på det tidigare.

Nu är ett nytt batteri beställt och byts i nästa vecka!

Tack, tack!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har du en bättre laddare typ Ctek så kommer den att ladda längre. Jag har en enklar boschladdare och en Ctek. Ur samma batteri som var helt tom 0,1V på multimetern klarade inte Boschladdaren av att ladda batteriet men min Ctek-laddare ghjorde detta men det tog 8 dagar. Ville bara nämna att olika laddare kan faktiskt väcka ett trött batteri. Nu låter det som ditt kanske är kasst men prova att ladda med en bättre laddare.
Användarvisningsbild
av kalsjo
Det är en CTEK som jag använt hela tiden, så jag tror på batteriproblem.

Tack ändå!

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]