Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeÖ
Hallå vänner!

Detta blir mitt första inlägg på detta forum. Om allt går som det ska så blir jag Volvoägare (igen, efter några år som SAAB-ägare) på Måndag när jag ska åka och hämta min V70 2,5T Business+ med automat. Det känns extra tryggt att ha drygt 4 månaders nybilsgaranti kvar på bilen och därför undrar jag nu vad era erfarenheter är vad gäller garantiåtgärder på V70N av de senare årsmodellerna?

Vad bör jag kolla/lyssna lite extra efter under denna tid?

Vad har ni fått bytt/åtgärdat på garantin?

Finns det några standardfel som man bör se till att de är fixade innan garantin går ut?

Bilen är en -05:a som är utplockad 1/11 -04.

Tack och hej, hoppas slutligen att jag kommer trivas på detta forum vilket jag tror! Jag har redan haft stor nytta av forumet när jag letat info till de objekt jag letat efter på nätet innan jag äntligen hittade rätt.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Rent allmänt så tycker jag att du ska lyssna efter alla former av missljud i framvagn och bakvagn. Även vibrationer i ratten vid inbromsningar, vilket kommer från skeva bromsskivor fram.

Annars är det bara att tuta och köra... 8)

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ovanligt att man byter broms skivor fram på din bil. men ibland får man byta bak, & detta beror på att man kör så försiktigt att bromsarna bak andvänds förlite (detta gäller alla bilmärken)
du kan ju om du vill "klaga" på sporadiskt klonk i framvagnen & på så sätt få de nedre fjädergummina bytta från standardmodellen till en kraftigare som håler bättre.

För övrigt så är detta en bilmodell som är mycket välbyggd & har därmed inga direkta fel & brister i konstruktionen
av Svävaren
Provkör bilen noga i hastigheter runt 80km/h, en del V70 börjar då att
självsvänga med en obalanskänsla som käns som ca 30g obalans i hjulen.
En stor varning för dessa bilar med usel komfort och obefintlig nybilsgaranti vid ovanstående problem.
av nevyn
Det har jag ju på min, men så har det inte varit hela tiden. Vad beror det på? Vibrationerna vid 80km/h alltså.
Användarvisningsbild
av Rf900r
Jag har en 04:a utagen i juni. Har bytt gummi inläggen i fjäderkopparna fram dom var sprukna men jag tror du har en uppdaterad version på din bil som håller bättre.
Sen har jag fått ecc:n genom gången pga fotsvätts lukt när värmen börja komma! Allt gick på nybilsgarantin och fri hyrbil ingick under verksdags besöken.
Bilen har idag rullat 3300mil och jag är mycket nöjd.
Klarar mig på litern i stads körning och strax under 0,8 på landsväg.

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]