Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En hel del Volvo har problem med tickande som kommer ifrån växellådan. Detta är inget problem, bara ett skönhetsfel som om man är pedant går att åtgärda genom kopplingsbyte ( byte till annan typ av koppling) . Ljudet låter som ventiltickande från enstaka ventil. Typiskt är dock att detta tickande bara förekommer vid tomgång och trycker du ned kopplingen försvinner det. Är det ett sådant tickande, inga problem.
Rick skrev:Alla V70N tickar från motorn, ventilerna och spridarna... så länge det inte knackar och bankar så är det ok...

min v70n -05 tickar då inte.... o jag e superkänslig mot ljud.. det enda jag har som kan låta illa emellanåt, u felet med kopplingen, att det knackar lite ibland, men den skall strax bytas...

Ticka skall det inte alls... PUNKT. Spridarljuden uppfattas normalt inte som ett tickande ljud.

Vad som kan vara fel på den v70:n som du kollat på skulle kunna vara en hydralisk lyftare som inte hänger med eller vvt-enheten..
ErikWa skrev:nååå vem har rätt JimmyG eller resten?? :???:
Jag hävdar att JimmyG har fel.

Av alla V70N/S60 Bensin jag varit i kontakt med, uppskattningsvis 15 stycken, så har alla haft ett tickande ljud som de flesta är överens om att det kommer från spridarna. Flera av dessa bilar har varit fabriksnya.
eiskall skrev:
ErikWa skrev:nååå vem har rätt JimmyG eller resten?? :???:
Jag hävdar att JimmyG har fel.

Av alla V70N/S60 Bensin jag varit i kontakt med, uppskattningsvis 15 stycken, så har alla haft ett tickande ljud som de flesta är överens om att det kommer från spridarna. Flera av dessa bilar har varit fabriksnya.
Köpte en S80 för lite över ett år sen. Den går enormt bra. Fast det första jag la märke till lr hörde rättare sagt var tickandet från motorn. Trodde först det var fel på den. Så jag åkte till Lidbil och hörde med dem. Mekanikern lyssnade på motorn och sade att alla låter så, är inget onormalt utan ljudet kommer från spridarna menade han på.

Så nu har jag börjat och vänja mig vid det och så länge jag inte hör nåt rasslande, dunkande lr annat otrevlig ljud så är det bara att tuta och köra. Har läst någonstans här på forumet att man kan byta spridarna men det kostar en rejäl slant. Sen kan det iofs vara vvt-enheten som någon nämnde i denna tråd tidigare men det är väl ganska dyrt att byta också förmodar jag eftersom den sitter nånstans innanför lr i närheten av kamremmen (om man inte gör det i samband med kamremsbyte då).

Så nån enstaka volvo tickar inte men de flesta gör det. Min gamla merca som jag sålde till förmån för S80'n hade hydraliska lyftare och den motorn var/är tystare än Volvo faktiskt därav min reaktion när jag köpte Volvon.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]