Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kupéfläkten/Värmefläkten i min kära 240 -91 slutade fungera för någon dag sedan. Idag har jag nu demonterat hela värmepaketet under mittkonsollen(herregud vilket bök) och fått ut fläkten. Mina elkunskaper är dock begränsade så i nuläget vet jag inte om fläkten är kaputt eller om det är fel på matningen fram, alternativt reglaget till fläkten. Har tyvärr inget verktyg att mäta elen med.

Utan ström så snurrar fläkten/motorn fritt om man driver den med handen. Om jag dock kopplar in strömmen så "låser" den sig när man vrider på reglaget/sätter på den. Jag kan driva runt den med fingrarna 3/4 varv (tröögt), sen snurrar den till 1/4 varv av egen kraft för att sen låsa sig igen.

Någon som förstår vad jag menar och kanske också vet vad felet är?

Tack på förhand, mvh Emil
Det vanligaste felet på denna fläktmotor är att kolen är slut.
Titta efter hur dom ser ut (tillräckligt långa) och att kollektorn ej är bränd.
Eftersom fläktenmotorn ger motstånd med strömmen inkopplad tyder det på att det finns matning fram till motorn.

Skulle du inte hitta felet så kanske du kan hitta en beg. motor på nån bildemontering, men då råder jag dej att byta kolen på den innan du sätter i den såvida inte kolen verkar helt nya.
Kan du inte göra det själv så anlita en bilelektrisk verkstad som säkert både kan sälja kolen och byta dom.
Detta med tanke på att det är sånt jobb att demontera fläktpaketet.
Har själv gjort det en gång så jag vet.
Sen provkör du motorn innan du återmonterar den.
Se till att det ej gnisslar i motorn när du kör den, skulle så vara fallet får du putsa kollektorn.
Det är också lämpligt att smörja lagren på motorn.
Använd en tunn olja, ex. symaskinolja, och applicera en liten droppe vid lagren.
På kollektorsidan får det ej rinna ut olja på kollektorn.

//tuxedo

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]