Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

s6025t skrev:Jo det borde dom väl men det är ju EU som utför testerna av bränsleförbrukning o det görs i ett rum som håller 20-30 plusgrader när dom gör kallstart det kan ju vara en temperaturskillnad på 50-60 grader om man gör en kallstart vintertid så jag tror inte problemet är specifikt volvo "vid +30 behövs ju inte värmaren för att värma kupén" utan gäller alla märken vintertid..... http://www.teknikensvarld.se/pa-din-sid ... /index.xml
Detta ger ju även dieslarna en fördel förbrukningssiffermässigt. PTC-elementets förbrukning kommer ju räknas med i färddatorn.
PTC kopplas bara in när det är kallt så i EU cykeln tror jag det inte gör nån skillnad men en bil med PTC behöver ju mer bränsle när det är kallt för den drar ström ända skillnaden är ju att det räknas med i färddatorn....
s6025t skrev:PTC kopplas bara in när det är kallt så i EU cykeln tror jag det inte gör nån skillnad men en bil med PTC behöver ju mer bränsle när det är kallt för den drar ström ända skillnaden är ju att det räknas med i färddatorn....
Jo precis, vad jag menar är att man bör ta hänsyn till eventuella extravärmare i eu-cykeln. Man kanske bör ange två värden? Det vore ju t ex inte särskilt miljövänligt med en ren elbil som kompletterats med bensinvärmare... Den skulle dock kunna köras mycket längre...
Ja Eu-cykeln är inte anpassad för oss nordbor...Det går säkert att köra på deras siffror om man slipper minusgrader men en kallstart i minusgrader kräver ju mycket mer när man kopplar på allt tex. eluppvärmda stolar,bakruta,fläkt på högsta effekt osv. o extravärmare....
MagnusVäxjö skrev:Nu har jag räknat ut vad min dragit efter första tankningen. Och håll i er nu. Den har surplat i sig 1,25L/mil. :-(O) Färddatorn säger 0,87.
Men detta är egentligen inte rättvist alls då jag använt värmaren typ 1 gång per dag, och så kör jag bara runt 1 mil om dagen. Och bara lite på landsvägen. Och vädret får man ju säga är extremt.
Jag bor nästan granne med dig och kör inte med värmaren så länge det är varmare än -15 (har elvärme vid stople) och dessutom kör jag manuell. Då landar det på drygt 0.85- liter vid pumpen och då har jag nästan bara korta sträckor, Då är det ju ändå XC70 D5 205 AWD. Automat och bränselvärmare märks duktigt på förbrukningen,'

Har också provat en sakt till och märkt att en av de stora fördelarna med diesel vs bensin är att diesel tar minmalt extra vid kallstart till skillnad mot bensinare där kallstart drar upp förbrukningen enormt.
VolvoB20 skrev:
Jag bor nästan granne med dig och kör inte med värmaren så länge det är varmare än -15 (har elvärme vid stople) och dessutom kör jag manuell. Då landar det på drygt 0.85- liter vid pumpen och då har jag nästan bara korta sträckor, Då är det ju ändå XC70 D5 205 AWD. Automat och bränselvärmare märks duktigt på förbrukningen,'

Har också provat en sakt till och märkt att en av de stora fördelarna med diesel vs bensin är att diesel tar minmalt extra vid kallstart till skillnad mot bensinare där kallstart drar upp förbrukningen enormt.

Ja det är ju stor skillnad. Men om man skall se det till totalekonomin så måste man såklart fundera på vad det kostar att värma med elen. Vilket är billigast? Beror klart även på elavtal osv.

Men då går det kanske till överdrift. Egentligen är det ju en så liten del av totalkostnaden på ny bil.

Det som gör mig lite frustrerad är att jag var övertygad om att den ökade skatten med disel skulle sparas in på minskat drivmedel. Men där tycks det skita sig :x Det är mest den känslan av att jag känner mig lite smått lurad som jag inte gillar :cry:

Fast jag har ju bara köt en tank i detta väder som varit nu, så man bör väll ta det lite lugnt med att göra för stora utspel och dra för stora slutsatser.
s6025t skrev:PTC kopplas bara in när det är kallt så i EU cykeln tror jag det inte gör nån skillnad men en bil med PTC behöver ju mer bränsle när det är kallt för den drar ström ända skillnaden är ju att det räknas med i färddatorn....
Detta är ju egentligen väldigt märkligt. Men hela miljödebatten är ju så snedvriden. Bara en sån sak som att man vill att alla skall byta till moderna bilar med lägre förbrukning. Är det någon som räknat på utsläppet för att tillverka alla dessa nya fordon?

Men det sjukaste av allt som borde vinna priset för årtiondets dummaste politiska ide måste väll ändå vara att skattebefria etanolbilar istället för själva etanolen, som sedan självklart bara tankas med bensin? Bilar som i många fall har runt 250hk och drar en bra bit över litern även med bensin. Helt sinnessjukt. ?:-/
MagnusVäxjö skrev:Det som gör mig lite frustrerad är att jag var övertygad om att den ökade skatten med disel skulle sparas in på minskat drivmedel. Men där tycks det skita sig :x Det är mest den känslan av att jag känner mig lite smått lurad som jag inte gillar :cry:
Beror ju på hur man ser det. Jag gissar i alla fall på att det är ungerfär så här när man kör korta sträckor under 1 mil.

Din motor är supersnål och går säkert på 0.5 liter milen om du kör manuell + elmotorvärmare.
sen tillkommer 1 dl för automaten, speciellt när oljan är kall och trög första milen.
sen tillkommer 4 dl för att du kört värmaren på timer.
sen tillkommer 2 dl till för att du kör värmaren på autostart så den går av och till under färden oct totalen slutar på 1.2 liter som du har.

Jag kör med elvärme vid start och skippar dieselvärmaren så länge det är varmare än -15 och då går det riktigt snålt.

Eller så skiter du i att det kostar lite extra och njuter av automatväxel och go värme i kupen.
VolvoB20 skrev: Beror ju på hur man ser det. Jag gissar i alla fall på att det är ungerfär så här när man kör korta sträckor under 1 mil.

Din motor är supersnål och går säkert på 0.5 liter milen om du kör manuell + elmotorvärmare.
sen tillkommer 1 dl för automaten, speciellt när oljan är kall och trög första milen.
sen tillkommer 4 dl för att du kört värmaren på timer.
sen tillkommer 2 dl till för att du kör värmaren på autostart så den går av och till under färden oct totalen slutar på 1.2 liter som du har.

Jag kör med elvärme vid start och skippar dieselvärmaren så länge det är varmare än -15 och då går det riktigt snålt.

Eller så skiter du i att det kostar lite extra och njuter av automatväxel och go värme i kupen.
Det är nog ungefär så det ser ut, känns logiskt. Att värmaren klart går även under färd har jag inte tänkt på tidigare. Men det gör den ju så klart. Det är ju däför den sitter där i första läget. Det förklarar bättre varför det blivit så mycket som 1,2. Blir sugen på att testa sätta den till "off" och se om det blir skillnad. Inte för det har någon egentlig betydelse men det är lite intressant.
Provade i kväll när kvicksilvret nosade på -20 grader och lät dieseln stå på tomgång ett tag medans jag behövde lysa upp gårdplanen för att fixa lite med hästarna.

Värmen från motorn på tomgång räckte till för att få riktigt varmt i kupen utan att jag använde dieselvärmaren.

Det är klart, är det bråttom att få upp tempen eller det är -40 ute så behövs ju dieselväramren.

Undrar hur fasiken det ska funka på en elbil som har stått ute i kylan, skulle man dra på elvärme dör väl batteriet innan man kört en meter.
Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]

Låsproblem passagerardörr

Jag har liknande problem (xc60 2014). Inträff[…]

Byta torkarblad själv?

Bosch blir bra men mät dina befintliga s&ari[…]