Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Make
Nu har jag kört med min Volvo V70 Momentum 1,6Drive MY10 i snart en månad och är i det stora hela skitnöjd.

Några små saker har jag dock upptäckt ( och åstadkommit) som stör mig.

- Bakgrundsfärgen på instrumentpanelen samt på stereon skiftade från vit till svart vid dag och natt. Nu är det endast stereons färg bakgrunsfärg som skiftar. Är det nån som vet om det skall vara så? Läste i nån tidigare tråd att det endast är stereon som skiftar bakgrundsfärg, men är tämligen säker på att även instrumentpanelen skiftade bakgrundsfärg i början. :?:

- Trippmätaren T1 nollade sig själv då vi tankade bilen 2 gången??? Nån som varit med om nåt liknande? Följande gång vi tankade så nollställde sig inte trippmätaren av sig själv..... ??:-/

- Tankluckan hade frusit fast ordentligt senaste gång jag tankade, och trots att jag väldigt försiktigt ( med fingerkraft ) försökte öppna luckan så lyckades jag missforma luckan. Den har numera formen av en banan och sticker ut lite utanför plåten ( endast några mm ) och detta stör mig jävligt mycket. Är det nån som har varit med om nåt liknande? Går det att ta loss luckan och själv försöka rikta den? Luckan har inga sprickor är i övigt hel... :cry:

Om nån har lösningen/ svar på mina funderingar så skulle jag bli mycket nöjd

//Make
av Tobbev
På min skiftar endast stereon färg, inte instrumentpanelen (I alla fall vad jag har sett på 2000 mil)

Trippmätare som nollställer sig själv låter märkligt. Det har jag aldrig upplevt. Är du säker på att du inte hade kört exakt 100 mil på första tanken? Låter otroligt att det skulle bli exakt 100 mil, men ändå....

Tankluckan är ett aber. Min har aldrig fryst fast, men jag bor i Göteborg. Har dock läst om att det har hänt flera andra. Tankluckan borde gå ta bort utan större ingrepp. Exakt hur man gör vet jag inte men jag är säker på att andra här på forumet vet hur man gör.

/Tobbe
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är bara stereon som kan invrtera färgerna. därimot så ändras alla anan instrumentbelysning i styrka.
Vid dags ljus lyser det starkare, o går inte reglera ned med reostaten.
Användarvisningsbild
av opA
Make skrev:- Trippmätaren T1 nollade sig själv då vi tankade bilen 2 gången??? Nån som varit med om nåt liknande? Följande gång vi tankade så nollställde sig inte trippmätaren av sig själv..... ??:-/
Haha jag trodde jag var den enda som varit med om detta.. :mrgreen:

Detta hände ett par gånger när jag hade tankat när jag precis hade köpt min bil.. men har de senaste året eller så inte gjort så..

Vad de beror på - Ingen aning !
av ZizzoZ
Min tanklucka fryser ju mer än något annat här i världen. Snabbt går det oxå. Jag brukar trycka luckan inåt mot bilen eller hur man ska förklara det... :S längs med kanten runt, runt.. :P
Användarvisningsbild
av P1800
Min bil är uttagen i oktober-09 efter ett par veckor frös tankluckan fast. Genom att trycka den inåt upprepade gånger runt om så lossnade den när jag gjorde ett nytt försök att öppna. Några veckor senare lämnade jag in bilen för detta och andra problem. Efter att luckan smorts ha problemet inte kommit tillbaka.

Jag tycker att du ska prata med din verkstad om problemet. Rimligen åtgärdar de problemet inklusive skadan på luckan. Skadan är ju ett följdfel som aldrig skulle ha uppstått om bilen varit OK.
Att köra en V70 FT -09 under vintertid kräver planering. Innan man kliver ur måste man komma ihåg att stänga av larmet för att inte göra sig ovän med grannarna (larmet går igång när den elektriska kupévärmaren startar). Om du inte har kupévärmare måste du parkera torkarna i upprätt läge om du inte vill ha fastfrusna blad, torkararmen går nämligen inte att lyfta upp utan att skada lacken på huven om armen står i sitt normala läge. När vi ändå är inne på torkarna kan vi nämna den usla spolningen som kräver enorma mängder spolarvätska om man jämför med V70N, har ändå bytt till den nya typen av munstycken. Där borde volvo ta lärdom av SAAB dom har 6st strålar på 93:an och den förbrukar ändå mindre mängd spolarvätska. Fastfrusna tanklock och avsaknad av motortempmätare gör att man funderar om bilen är framtagen för Svenskt klimat. Ett gnällinlägg från en nöjd v70 ägare (Sommartid).
Användarvisningsbild
av opA
danhol02 skrev:*text*
Hehe fräckt.. du har varit medlem i 4 år men skriver ditt första inlägg nu ;) Välkommen får man väl säga ! ;)

De låter inge vidare allt de du skriver... konstigt för en bil som ändå ska ses som Sveriges mest sålda kombi...
"Sveriges mest sålda kombi..."
V70 är inte bara mesta kombin, utan Sveriges vanligaste bil, alla kategorier.
För att återgå till en av ursprungsfrågorna, Make: har du prövat att ändra inställningen på instrumentbelysningen? Sitter ett tumhjul till vänster om ratten i panelen. Bredvid dimbakljuset och dom andra knapparna. Då kan du få olika ljuseffekter på instrumentpanelen. Dispalyen med radion är dock automatiskt mörk eller ljus beroende på dagsljuset.
av JimmyK
Make skrev:Nu har jag kört med min Volvo V70 Momentum 1,6Drive MY10 i snart en månad och är i det stora hela skitnöjd.

Några små saker har jag dock upptäckt ( och åstadkommit) som stör mig.

- Bakgrundsfärgen på instrumentpanelen samt på stereon skiftade från vit till svart vid dag och natt. Nu är det endast stereons färg bakgrunsfärg som skiftar. Är det nån som vet om det skall vara så? Läste i nån tidigare tråd att det endast är stereon som skiftar bakgrundsfärg, men är tämligen säker på att även instrumentpanelen skiftade bakgrundsfärg i början. :?:

- Trippmätaren T1 nollade sig själv då vi tankade bilen 2 gången??? Nån som varit med om nåt liknande? Följande gång vi tankade så nollställde sig inte trippmätaren av sig själv..... ??:-/

- Tankluckan hade frusit fast ordentligt senaste gång jag tankade, och trots att jag väldigt försiktigt ( med fingerkraft ) försökte öppna luckan så lyckades jag missforma luckan. Den har numera formen av en banan och sticker ut lite utanför plåten ( endast några mm ) och detta stör mig jävligt mycket. Är det nån som har varit med om nåt liknande? Går det att ta loss luckan och själv försöka rikta den? Luckan har inga sprickor är i övigt hel... :cry:

Om nån har lösningen/ svar på mina funderingar så skulle jag bli mycket nöjd

//Make
Har en xc60 som är uttagen 2010-05 och på den byter både stereon samt hastighestmätaren färg vid mörker/ ljus
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]