Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Kollade när jag var inbjuden till att testa nya S80 att få en värdering på min V70 -04 2,5T
Den har det mesta av utrustning GT-låda , sportläder, 17" hjul med nya däck, alla paket det som saknas är navigator.
den har gått 5.400 mil, lackbehandlad,
inga skador som dörr uppslag eller stenskott, mycket välvårdad.

Den står i listorna värderad till säljpris ca 220-225.000.
Bilia bjöd eftersom bilen inte hade några skador och var extremt välvårdad enligt besiktningen 170-175.000 kr i inbyte mot en ny S80 ca pris 370.000.
tappat 50% på drygt 2 år.
Just nu finns det nog inte många märken som hos en märkeshandlare tappar så stor procent andel på två år.
Det normala är att detta tapp kommer efter 3 år

m.a.o Volvo har ett dåligt andrahandsvärde ...en av orsakerna är dumpningen av priset på nya V70 där man idag får en ny för under 220.000 med lite rabatt inkl. metallic och paket..har man tur så kommer det med vinterdäck också, som en del skrivit om tidigare
av TobbeÖ
Tro mig, det finns ett märke som tappar MER. SAAB.... 9-5:orna sjunker som stenar oavsett om de är 1,2,3 eller 6 år gamla.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Precis, saab har ett mycket dåligt andra hands värdet..kolla bara på den nya karossen saab 9-3, kan få en bra idag för ca 120.000:- men likaså gällande volvo s40n har jag märkt...dåligt andra hands pris...men bil företagen betalar alltid mycket mindre när de ska köpa in enbart för att tjäna på det när de lägger ut den i bilsalongen..rådet från mig är att du säljer den privat...och inte till bil handlare....
av Pebben
Skulle vilja säga att det är generellt så att handlarna betalar löjligt dåligt för beg bilar. Ta Volvon som ex. 175 000c:a på 2år. Det innebär c:a 7300kr/månad + bensin, skatt, försäkring, service etc. Det är inte många människor som har råd/lust att lägga det på en "svenssonbil".
Tittade idag på ett test mellan BMW m5/ Audi RS4. Där har de bedömt värdeminskningen på M5:an till 120 000 (cirka) på ett år. De är väldigt optimistiska för det är baserat mot bruttopris. Skulle tro att man tappar 120 000 på att köpa bilen innan man kört den om man inte prutar en krona.
Däremot tycker jag inte att Saab är värre än Volvo, tittar på man på en 9-5 Aero som kostade c:a 350 000ny får man betala unigefär lika mycket som en Volvo. Mercedes står sig bra, medans BMW rasar betydligt mycket mer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Kollade när jag var inbjuden till att testa nya S80 att få en värdering på min V70 -04 2,5T
Den har det mesta av utrustning GT-låda , sportläder, 17" hjul med nya däck, alla paket det som saknas är navigator.
den har gått 5.400 mil, lackbehandlad,
inga skador som dörr uppslag eller stenskott, mycket välvårdad.

Den står i listorna värderad till säljpris ca 220-225.000.
Bilia bjöd eftersom bilen inte hade några skador och var extremt välvårdad enligt besiktningen 170-175.000 kr i inbyte mot en ny S80 ca pris 370.000.
tappat 50% på drygt 2 år.
Just nu finns det nog inte många märken som hos en märkeshandlare tappar så stor procent andel på två år.
Det normala är att detta tapp kommer efter 3 år

m.a.o Volvo har ett dåligt andrahandsvärde ...en av orsakerna är dumpningen av priset på nya V70 där man idag får en ny för under 220.000 med lite rabatt inkl. metallic och paket..har man tur så kommer det med vinterdäck också, som en del skrivit om tidigare
30 kr/mil i värdeminskning är ju en del. Med skatt, försäkring , drivmedel, service osv så landar totalen väl på 60 kr/mil vilket är rätt normalt.

Bara en dåre kör väl i tjänsten då och får 18 kr milen..... jag undrar vad normen skall motsvara, en 30 år gammal volvo 343 som man mekar själv?
Användarvisningsbild
av Brainy
VolvoB20 skrev:
Bara en dåre kör väl i tjänsten då och får 18 kr milen..... jag undrar vad normen skall motsvara, en 30 år gammal volvo 343 som man mekar själv?
Den går billigt den :D

/Anders
Användarvisningsbild
av Rf900r
Volvo handlarna tjänar mer på begangnade fina bilar än ny bilsförsäljning.
Din bil gör dom lätt 45000kr på med det låga inbytes priset och en sån förtjänst har dom knappast på en ny.
Sälj din bil privat istället och spar en massa pengar.
Den är säkert lättsåld med dom milen och skicket den är i.
Användarvisningsbild
av henka35
Jag blev mycket glad här om dagen när jag pratade med min lokala Volvohandlare.
De hade fått in en V70 2.5T AWD B+ MY2005 för 245000 :-.
Blev sugen på bilen och bad försäljaren räkna på ett inbytes pris.
Han erbjöd mig 165000 :- i inbyte för min V70 2.4 170 hk B 2002 med 6300 på mätaren.
Så nu blir det att fundera om jag ska anta budet. Onekligen ett bra pris tycker jag. Men den har gått 10000 mil.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Jensen
245tkr är ett riktigt bra pris, självklart beror det på hur mycket den gått färg mm.
Vart byter du in bilen någonstans, inbytespriset är ju helt fel.
Vore jag dig hade jag gjort affär snabbt som fan innan han upptäcker att han gjort fel.
Bytte själv in en likadan bil för en vecka sedan ,enda skillnaden var att den gått 7000mil,aut men annars likadan som den du själv har.
Den bytte jag in i 138tkr.
165 är ju ett pris man har vid försäljning.
Visst betalas det mer för bilar på olika ställen i landet, men såna skillnader ska det inte vara.
Användarvisningsbild
av henka35
Bilen är köpt i Luleå och det är där jag eventuellt byter in den igen.
Samma försäljare som med mina två senaste Volvobilar.

/Henrik

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]