Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Är nog böjd att hålla med om att lägger man 600k på en XC60 så inte prioriterar man motor, prestanda eller körglädje...

D5:an tycker jag håller bra i 300-350kkr-dieselklassen där konkurrenterna oftast har fyror. Tittar man på dyrare bilar, och prioriterar fina drivlinor, så finns en hel uppsjö av sexcylindriga maskiner som slår D5:an, Polestar eller ej, på fingrarna.

Mvh
Arese
Jag hade gärna sett en D6. Men den kom inte i slutproduktion....

Jag tycker lätt att övriga grejer med XC60 väger mer än t,ex 3,0TDI och 30D i konkurrenterna. Problemet löser sig dock med T6, som är en riktigt fin motor. :)
av Steff 99
Jag personligen har svårt att tycka att en SUV behöver en massa hästkrafter, det räcker med vad en normal diesel levererar.
Jag köper inte en XC60 för att det skall vara en "sportbil", det finns väl roligare om man skall åka aktivt.
Jag beställde en XC60 för att köra lungt och glida.
Tycker inte ens att dessa högbyggen är roliga att köra fort med.
Jag var nere i Tyskland i höstas och fick testa en X6M och jag har kört Cayanne turbo S, går som skollade troll, men skall jag ha en "sportbil" så skall det vara en riktig inte en där man sitter en meter upp.
Dessa högbyggen blir lite "Vilja men inte kunna" en kaross för en bil på styltor så klämmer man in en jätte motor och monterar på sportvagns attribut.
Men det är min syn på saken, var och en köper det man själv blir lycklig över.
av Arese
Håller i princip med, SUV:ar är inte kul att köra. Men en maffig drivlina kan man alltid njuta av!

Uttrycket "vilja men inte kunna" tycker jag passar ganska dåligt på X6M - den är snabbare än E92 M3 runt ringen. Uttrycket passar betydligt bättre in på XC60:s med 20" fälgar....... :D

MVH
Arese
av Steff 99
Arese skrev:Håller i princip med, SUV:ar är inte kul att köra. Men en maffig drivlina kan man alltid njuta av!

Uttrycket "vilja men inte kunna" tycker jag passar ganska dåligt på X6M - den är snabbare än E92 M3 runt ringen. Uttrycket passar betydligt bättre in på XC60:s med 20" fälgar....... :D

MVH
Arese
Du har helt rätt med 20", men jag valde inte dessa för att det skall vara sportigt utan det är "fräckt" :twisted:
Visst är X6M snabb, det skrev jag oxå, men vad mycket roligare det hade varit i en "riktig" bil där man sitter 2 cm över vägbanan om man nu skall ha 500+ hk.
av Amli
Jag har nyligen köpt en X5. Den har bl a aktiv styrning och adaptivt chassi. Jag kan säga direkt att den är "sportigare" att köra än någon annan Volvo modell.

Jag tycker inte att man måste ha en Porsche eller Ferrari avsedd för bankörning för att kunna njuta av mer kraft. Jag gillar att ha den extra kraften när man ska ut från en korsning eller vid omkörningar och inte behöva varva upp en stackars liten 4-cyl motor till rödmarkeringen för att det ska hända något. Sedan kan jag ju tycka att just X6/X5M, Porsche Cayenne Turbo S m.m är lite overkill. Mer än 300hk känns bara märkligt i biltypen.

Just en XC60 med R-design tycker jag är avsevärt mycket roligare att köra än de flesta "vanliga" personbilar. SUV eller ej. Självklart ska det sitta 20" på R-design. Den blir ju så mycket snyggare med än utan :-)-)

Apropå panoramaglas tak... ;-//
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Jag har nyligen köpt en X5.. Mer än 300hk känns bara märkligt i biltypen.
Inte alltid, X5 väger ju nästan 3 ton fullastad och drar dessutom 3,5 ton släp, det ger en totalvikt på 6.5 ton, då är 300 hk inte så förtvivlat mycket.

Grattis till X5an, en sådan skulle jag vilja ha som dragbil till alla mina släp, det vore kanon.
av Steff 99
Amli skrev:Jag har nyligen köpt en X5. Den har bl a aktiv styrning och adaptivt chassi. Jag kan säga direkt att den är "sportigare" att köra än någon annan Volvo modell.
Vilken motor blev det ?
Men det är inte svårt att slå sportigheten när du jämför mellan dessa två.. :wink:
av Sharkbait
Amli skrev:Jag har nyligen köpt en X5. Den har bl a aktiv styrning och adaptivt chassi. Jag kan säga direkt att den är "sportigare" att köra än någon annan Volvo modell.

Jag tycker inte att man måste ha en Porsche eller Ferrari avsedd för bankörning för att kunna njuta av mer kraft. Jag gillar att ha den extra kraften när man ska ut från en korsning eller vid omkörningar och inte behöva varva upp en stackars liten 4-cyl motor till rödmarkeringen för att det ska hända något. Sedan kan jag ju tycka att just X6/X5M, Porsche Cayenne Turbo S m.m är lite overkill. Mer än 300hk känns bara märkligt i biltypen.

Just en XC60 med R-design tycker jag är avsevärt mycket roligare att köra än de flesta "vanliga" personbilar. SUV eller ej. Självklart ska det sitta 20" på R-design. Den blir ju så mycket snyggare med än utan :-)-)

Apropå panoramaglas tak... ;-//

Så du jämförde XC60 vs X5?
Blev det panoramaglastak till X5?

2 frågor som faller bra under denna tråd men över till OT.

Plockade du ihop bil en själv eller köpte du en lagerbil?

Mvh
av Amli
Steff 99 skrev:
Vilken motor blev det ?
:
Det blev den minsta dieseln, dvs 3,0d. Den går faktiskt bättre än jag trodde till den tunga bilen.
Sharkbait skrev:
Så du jämförde XC60 vs X5?
Blev det panoramaglastak till X5?

2 frågor som faller bra under denna tråd men över till OT.

Plockade du ihop bil en själv eller köpte du en lagerbil?

Mvh
Nej, XC60 var aldrig aktuell. Anledningen till bytet var att jag behövde en 7-sits. Jag jämförde med XC90 och Q7.
Det blev panoramatak, ja.

Jag köpte den inte ny, utan det är en -08 som hade gått 5000 mil. Skulle jag köpt den ny med den utrustningen jag har hade det hamnat lite över det jag är redo att lägga på en bil minst sagt... Men å andra sidan är det massor saker jag inte hade valt till men som är trevligt att få "på köpet". Nackdelen var att det tog lång tid för mig att hitta rätt exemplar utifrån mina önskemål.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]