Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av power82
Hejsan jag har en Volvo S70 98 har för ett tag sen fått problem med att motor lampan lyste. vid bes fick jag jag problem att avgas värderna va för höga så fick ombes.

har haft den på ´verkstad då varna datorn om att lambasond 2 är trasig men verkstaden sa att detta är ovanligt och trodde att nån frame vid motorn kan vara felet nån slang mm

nån som har förslag vad för nåt har kikat men inte hittat nåt specielt

ell jag ska byta sonden istället och hoppas de är de felet?
av RogerK
Vad var det för felkod exakt? Det händer ju att förvärmingen till sonderna går sönder bland annat.

Om de bara har gissningar så låter det inget vidare. Sond 2 är en diagnossond som i sig självt inte har så stor inverkan på avgasutsläppen. Den sitter där mest för att kontrollera att de andra systemen fungerar och då främst katalysatorn.
Verkstaden har väl mätt funktionen hos den främre lambdasonden antar jag? Annars be dom kontrollera funktionen hos den. (Tar inte många minuter att mäta)

Skriv vad du hade för avgasvärden (inte bara co utan lambda mm)så kanske man kan komma med lite mer konkreta tips. Och du har väl ingen läcka på avgassystemet va? Det räcker med en liten läcka innan främre lambdasonden för att avgasvärdena ska bli tokiga.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om bilen varit inne på en riktig felsökning på en riktig verksta, så har du ju fått svar på vad som var fel...
Om "datorn" sa at lamda sonden var trasig, så är den trasig...

men jag gissar att du varit nånstans där nån bara läst felkoder, så själva felsökningen återstår!
Jag gissar också att "datrorn" har sagt att lamda värdet är utanför gränsvärdet, vilket i klartext betyder att lamdasonden fungerar, men bahöver kompensera mer än vad som är till låtet.

Sista gisningen i denna gissning s tråd är att vakumslangen i gaveln på insugsröret är lite trasig (gaveln mot servopumpen)
av power82
Hejsan jag förstår lite vad du menar. verkstaden har bara kopplat in datan och fick fel sökning på lamba 2 och sedan gjorde dom inga fler mättningar sa dom. dom kunde tro att nåt med insuget va galet ell nån slang. därför jag skriver här är att du ell nån annan kanske kan mer. att byta en slang kostar ju inte mkt. än att skruva ner allt på motorn kan kosta skjortan .

här kommer värderna

CO 5.8(0.5)
CO2500. 6.2(0.3)
HC 241(100)
LAMBDA 0.84(0.96-1.04)

Tackar för dina tips
av power82
Carman jag har vart inne på en riktig verkstad. datorn gav fel på lambasond 2 men mek killen sa detta borde inte vara felet för de kan va nån slang ell nåt annat frame vid motorn så de du sa med slangen kan vara felet som jag skrev innan slangen är mjuk och är ihop tryckt ibland när bilen är på tomgång
Användarvisningsbild
av CarMan
Slagnen är trasig om den vikt insig.
En riktig verksta talar om exakt vad som ska bytas & ger ett kostnadsförslag på vad det kostar om dom byter delen (ska inte finnas nått frågetecken)
av power82
Carman verkstaden hade inget kostnads förslag på grund av att dom inte visste va de va för fel ju. är jag själv som sett att slangen har vickt insig och trott att detta kan va felet.

ska kolla slangen i morgon så fall byta den..
Användarvisningsbild
av CarMan
viste inte verkstan vad som var fel, är inte felsökningen gjord! Det var det jag menade från första början...
av RogerK
Ditt lambdavärde är alldeles uppåt väggarna så antingen fungerar inte främre sonden som den ska(En seriös, kunnig verkstad hade mätt den direkt) alternativt så är det ett stort fel, (en större vacumläcka, eller annat) som gör att bränsleblandningen ligger utanför lambdasondens/ styrboxens korrigeringszon.
Med andra ord så har den bakre sonden inte med dina höga avgasvärden att göra.
Om du har kört länge med så höga värden så finns det risk att katalysatorn har tagit skada, men det är inte ditt grundproblem.

Jag rekommenderar dig att låta någon kontrollera främre lambdasondens funktion, om du inte kan göra det själv. Men varför inte först kolla vacumslangarna vid motorn, det kostar inget och kostar bara några minuter av din tid.

Lycka till.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??